IZBORNI SLOGANI: Velike riječi za kratko pamćenje

MONDO analiza izbornih slogana u BiH - pročitajte koji su dobri, koji su "onako", a koji su loši...

IZBORNI SLOGANI: Velike riječi za kratko pamćenje Foto: MONDO

Predizborna kampanja uoči lokalnih izbora u BiH polako se "krčka", a temperaturu podižu predizborni slogani i plakati. Tokom ove kampanje uočljivo je manje plakata zaljepljenih na javnim prostorima, zidovima, banderama, mada i toga ima, a dominiraju poruke sa bilborda, video "zidova", reklamnih panoa...

Iako je u nekim gradovima zabilježeno uništavanje izbornih plakata, čini se da je ova kampanja "čistija" nego neke prošle, a da se područje predizborne "borbe" premjestilo u virtuelni svijet, na facebook i twitter.

Funkcija slogana je da zaintrigiraju glasače i ukratko im predstave program stranke, a ove godine teme i poruke su prilično šarolike.

Tako, SNSD igra na nacionalnu kartu uz "Snaga Srpske!"  koju plasira uz sliku lidera Milorada Dodika, SDS priželjkuje i žudi za pobjedom u Banjaluci uz "Vrijeme je za pobjedu", a NPD neće da daje obećanja već ima rješenja.

SDA, najjača stranka u Federaciji BiH poručuje "U jedinstvu je snaga", priželjkujući da još jača izađe iz ovih izbora, Naša stranka igra na komšijsku solidarnost uz "Budimo dobre komšije", Demokratska fronta ispunjava želje - "Za život kakav želiš", dok oba HDZ-a ističu svoje nacionalne korijene, poručujući - "Vjerodostojno do ravnopravnosti Hrvata u BiH" (HDZ) i "Po mjeri Hrvata" (HDZ 1990).

Pogledajte FOTO GALERIJU izbornih plakata sa ulica Sarajeva:

Iako bi trebalo da budu lako pamtljivi, jasani i uvjerljivi, ponekad se čini da su izborni slogani izgubili na svom značaju i suštini.

Kolika je uopšte važnost slogana i da li su se oni pretvorili u puki ukras, pitali smo Borislava Vukojevića, asistenta na Fakultetu političkih nauka Banjaluka i stručnjaka za medije i javno mnijenje.

"Funkcija slogana je u tome da kratkim i uopštenim formama političkih sadržaja pošalje poruku svojim biračima. Teško je očekivati, tačnije nerealno, da osoba koja glasa za neku opciju (ili nikako ne glasa), promijeni svoju izbornu odluku isključivo radi slogana.

U pitanju je slična funkcija onoj motivacionoj u sportu - trener koji uzvikuje 'Idemo naprijed, zgromićemo ih!', u stvari nastoji da ojača duh svog tima, da ih motiviše da budu bolji. Zamislite da takav govor promijeni stranu nekom od protivničkih igrača!? Dakle, slogan je spona između doktrine neke partije i konačnog simbola koji želi da promoviše kod birača.

Dometi slogana su malog intenziteta, on najčešće nema funkciju ubjeđivanja, nego jačanja pozicije. Slogan je, uostalom, prouzvod marketniga, kojim se nastoji uraditi segmentacija tržišta - da se različitim grupama priđe sa drugačijim, prilagođenim porukama", kaže Vukojević.

MONDO: Ima li neki slogan u ovoj kampanji koji se naročito izdvaja, a kojim bi neka stranka naročito mogla da privuče glasače?

"Jedan od slogana koji se izdvaja u Federaciji je slogan Naše stranke - 'Budimo dobre komšije'. Ova poruka je usmjerena na ljude direktno, na njihov sistem vrijednosti. Ovdje nema nikakvih obećanja, nerealnih ciljeva, nerealnih obećanja, slogan šalje poruku da u Našoj stranki imate prave prijatelje, brižne komšije.

U Republici Srspkoj jedini slogan koji se izdvaja je slogan NDP-a 'Rješenje! Ne obećanje'. Naime, dok SNSD ponovo igra na kartu nacionalnog ('Snažna Srpska') i dok SDS ponovo ima neefikasne slogane (poruka 'Vrijeme je za pobjedu' u stvari šalje jednu rezigniranu poruku u smislu "tolike godine smo gubili, pa da više konačno pobjedimo"), bez ikakve uključenosti građana RepublikeSrpske, NDP je kreirao dopadljiv, drugačiji i efekasan slogan.

Inače, funkcija slogana nije toliko u efektivnosti, dugoročnosti, nego u efikasnosti i kratkoročnom utisku. Da li će neko od birača pamtiti slogan u naredne četiri godine, to nije važno, već je bitno da trenutno bude lako pamtljiv, dovoljno jasan, uvjerljiv i prihvatljiv."

MONDO: Da li se ova predizborna kampanja razlikuje od prethodnih, ima li u njoj nekih dodatnih momenata?

"Uglavnom nema nekih velikih razlika u odnosu na prethodne kampanje. Ono što je primjetno u ovoj godini je da su neke stranke konačno formirale profesionalne timove za politički marketing, što svakako ima pozitivan uticaj u javnoj komunikaciji. Međutim, to vjerovatno stoji samo u slučaju velikih partija u velikim lokalnim sredinama, dok 'manje' partije i dalje ne obraćaju posebnu pažnju na ovaj marketinški segment.

Pohvalno je to što je većina partija pokušala u slogane ugraditi što više lokalnog elementa, što bii trebao biti slučaj. Ima tu i loših izuzetaka, kao što je pomenuti slogan SDS-a, ali ne zaostaju ni PDP ni SDA".

FOTO GALERIJA - izborni plakati na ulicama Banjaluke:

.........

Za kraj, zamolili smo Vukojevića da nam prokomentariše neke od najzanimljivijih slogana u ovoj predizbornoj kampanji.

"Socijalisti Srpsku grade" - Socijalistička partija

"Socijalisti ovim sloganom ne govore ništa, jer rezultati ne stoje iza njih. Oni vjerovatno žele stvoriti vezu između gradnje u institucionalnom smislu i svoje partije, ali neuspješno. Njihov slogan se vjerovatno trebao kretati u smislu poruke koje pozivaju na smanjivanje nezaposlenosti, radnička prava i slično. Budući da je jasno da SP pripada vladajućoj koaliciji, njihov slogan korespondira sa porukom SNSD-a."

"Snaga Srpske!" - SNSD

"Ništa novo od SNSD-a. Nacionalno, nacionalno, nacionalno, bez obzira na konktekst. Gledajući sa političke strane, njihov slogan ima smisla, jer ova partija svoj imidž u posljednjih osam godina gradi na ideji o ugroženosti Srpske i očuvanju integriteta dejtonske Republike Srpske. Ipak, sa druge strane, socijal-demokratske partije trebaju težiti državi blagostanja, što sigurno nije pitanje nacionalnog interesa."

Foto: Vedran Ševčuk/MONDO


"Snažna Banjaluka!" - Igor Radojičić, SNSD

"Slogani inače u teoriji često imaju osnovni slogan i niz pomoćnih slogana, koji se koriste u dodatoj segmentaciji biračkog 'tržišta'. U tom teorijskom smislu, ovaj slogan Igora Radojičića je izveden školski, konzistentno, bez velikih odstupanja. Poruka SNSD-a je uopštenija, što dozvoljava svakom kandidatu bilo koje lokalne zajednice da prilagodi istu poruku: 'Snažna Banjaluka', 'Snažan Prnjavor' i tako dalje. Ovaj slogan je jedan od rijetkih koji se fokusira na različite segmente, dok druge to nisu u stanju da urade (na primjer slogan SDS-a ili NDP-a to ne može)."

"Vrijeme je za pobjedu" - SDS

"Ovdje je nejasno na koju se pobjedu misli? Pobjedu stranke, birača ili građana? Poruka djeluje demotivišuće, jer sloganom se treba učvrstiti pozicija, motivisati biračko tijelo, a ne tražiti prostor za izgovore i slično. Ista stvar je sa pokušajem segmentacije kroz poruku 'JEDAN OD VAS', jer se to može reći za većinu kandidata (jedna od osnovnih stvari kod slogana je da budu originalni)."

"Rješenje! Ne obećanje" - NDP

"Kao što je rečeno ranije, slogan NDP-a je prema mom mišljenju jedan od najinteresantnijih u ovoj kampanji. NDP je iskoristio priliku da kao slogan iskoristi nešto što je 'opšte mjesto' u mišljenju o politici, ali ipak dovoljno jako da bude okosnica političke poruke ove partije. Glasačkom tijelu Saveza za promjene ne trebaju obećanja, već rješenja od kojih će svi imati dobiti. Ali ipak, treba imati u vidu da je slogan takođe obećanje, tako da ono na papiru ne znači ništa dok se ne provede."

Foto: Vedran Ševčuk/MONDO

Pratite MONDO i na Facebooku, Twitteru ili Instagramu...

Ostale vijesti