Prednosti i mane Željeznica Republike Srpske

Autor:

Vodeći ekonomista Svjetske banke Baher el Hifnavi ocijenio je da preduzeće “Željeznice Republike Srpske” ima odličan temelj za dalji razvoj, jer je intenzitet tereta prema broju tona-kilometra najviši na Balkanu i 80 odsto prosjeka u EU.

0
A- A A+
željeznice, voz, žrs Foto: YouTube/screenshot

  Hifnavi je istakao da je visok intenzitet tereta odlična vijest, jer će ŽRS biti u odličnoj poziciji.

“Imajte na umu da sada vaš teretni sektor subvencioniše putnički sektor. Troškovi ŽRS iznose sad oko 5,5 centi po tona-kilometru, dok je u Hrvatskoj 3,5 centi po tona-kilometru. Zato u ŽRS treba da odvojite putnički od teretnog sektora i omogućite teretnom sektoru da se rastereti”, rekao je Hifnavi za “Nezavisne novine”. 

On je naveo da su potrebna određena poboljšanja kada je riječ o infrastrukturi, a posebno o vagonima i lokomotivama.

“Sa Vladom Republike Srpske gledamo kako reformisati ŽRS. Fokusiramo se na tri segmenta, te se trudimo da ih finansijski rekonstruišemo, radimo i na radnoj produktivnosti koja je sada veoma niska u odnosu na EU prosjek”, rekao je Hifnavi.

On je napomenuo da je treći segment možda i najizazovniji, a riječ je o korporativnom restrukturisanju.

“Moramo promijeniti mentalitet kako se odnosite prema `Željeznicama`. Nekada davno željeznice su služile za regionalni razvoj – povežete te i te gradove, a u željeznicama zaposlite one koji teško mogu naći drugi posao. U današnjoj realnosti to nažalost više nije moguće”, pojasnio je Hifnavi.

On je naveo da u ŽRS 65 odsto troškova otpada na radnu snagu, te ocijenio da je to previše.

“Kada dođete na četrdesetak odsto, možete reći da ste tu negdje na razumnom nivou. Ovdje želim pohvaliti ŽRS, koje su smanjile broj radnika sa 3.200 na sadašnjih oko 3.000, ali za vaš sistem razuman broj bi bio oko 2.000 i na tome radite”, rekao je Hifnavi.

On je napomenuo da liberalizacija željeznica neće doći odmah, nego u fazama, a prva je otvaranje unutar zemlje, dok je druga regionalno otvaranje, pa tek onda otvaranje široj EU zajednici.

Kada je riječ o strukturi upravljanja sektorom željeznica, Hifnavi smatra da bi ona trebalo da bude takva da postoji formalni sporazum s ministarstvom transporta, koje u ime građana vodi brigu o transportnoj infrastrukturi i operacijama u kojem ministarstvo sklopi ugovor s upravom o poštovanju indikatora učinka i onda odstupe i ne miješaju se u operacije.

“Trenutni sistem im omogućava da se miješaju. Jako je važno ne samo ko je direktor i kakve su mu kvalifikacije, već kompletan upravni odbor. Ko su ti ljudi? Kakve su im reference? I koja je vizija za ‘Željeznice'”, rekao je Hifnavi.

On je rekao i da u ŽRS vidi veliki potencijal za nove poslove.

“Recimo, u većini zemalja se opasni materijali ne smiju prevoziti cestama. Ovdje mogu. Mislim da treba usvojiti zakon koji bi to pitanje regulisao. I samo tim potezom ćete povećati udio teretnog transporta željeznicom”, rekao je Hifnavi

Ostale vijesti