• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Mark Cukerberg se javio - bolje da je ćutao!

Autor mondo.rs

Iako su ga mnogi javno prozvali da istupi pred svet i razreši zbrku koju je napravila društvena mreža, Cukerberg to nije uradio. Makar ne na adekvatan način!

Svet je očekivao odgovor Marka Cukerberga na gorući Facebook problem danima. Političari širom sveta i drugi zvaničnici pozvali su ga da prestane da se krije iza svog Facebook profila i javno istupi pred sve korisnike, ali Mark je uradio upravo suprotno - ostao je onlajn, upravo iza svog profila na Facebook mreži i napisao desetine redova, onako demagoški i naširoko, ali prazno, kako on to redovno čini…

Izvinjenje nismo dobili, ako je neko to uopšte i očekivao. Facebook je navodno iz medija (?!) saznao o mnogim proneverama podataka, koje su se odvijale i verovatno se i dalje odvijaju na njihovoj vlastitoj mreži. Facebook je, navodno, već sve popravio još 2014. godine, kaže Mark, a ako je tako - kako je do iskorišćenja 50 miliona ličnih profila uopšte došlo? Mark je okrivio profesora s Kembridža da je njegova aplikacija izazvala haos - koristilo ju je 300.000 ljudi (govorimo o kviz aplikaciji neke obrazovne ustanove koju koristi 300 hiljada ljudi - koliko je to samo realno?!), a ona je bespravno prikupila desetine miliona privatnih podataka tajno - ali, kako to, pitamo se mi?!

Pitamo se mi još svašta, ali pre toga podsećanje na ovu neverovatnu aferu.

U nastavku slede događaji, onako kako se razvijala Facebook afera:

Cukerberg će morati da odgovara, i to lično!
Facebook izgubio 50 milijardi $, korisnici odlaze
Facebook se „raspada“, Cukerberg u „mišijoj rupi“
„Obrišite Facebook, vreme je“.
Facebook ukrao podatke svim Candy Crush igračima.

Na kraju evo i izjave Marka Cukerberga o aferi Cambridge Analytica u celosti, bez izmena, pa sami sudite o njoj u komentarima. 

Želim da podelim novosti u vezi sa Cambridge Analytica situacijom - uključujući korake koje smo već preduzeli i one, koji će tek uslediti.

Naša je obaveza da zaštitimo vaše podatke i ako to nismo u stanju, ne zaslužujemo da vam budemo na usluzi. Radio sam naporno na tome da shvatim šta se tačno dogodilo i kako da se postaram da se to ne dogodi opet. Dobra vest jeste to što je većina važnih stvari, koje će sprečiti da se ovako nešto dogodi, već urađena godinama ranije. Ali i mi pravimo greške, ima još puno toga da se uradi i moramo da istupimo i to i uradimo.

Evo i vremenskih odrednica svih događaja.

Tokom 2007. godine pokrenuli smo Facebook Platformu, sa vizijom da bi više aplikacija trebalo da bude društveno. Vaš kalendar bi trebalo da vam prikaže rođendane prijatelja, vaše mape bi trebalo da vam pokažu gde vaši prijatelji žive, a vaš imenik bi trebalo da vam prikaže zajedničke slike. Da bismo ovo omogućili obezbedili smo ljudima način da se uključe u njihove aplikacije i podele informacije o svojim prijateljima i vremenu provedenim s njima.

Tokom 2013. godine istraživač i profesor Kembridž univerziteta Aleksandar Kogen kreirao je kviz baziran na personalizovanoj aplikaciji. Instaliralo ga je oko 300 hiljada ljudi, koji su delili svoje podatke kroz aplikaciju, kao i podatke o svojim prijateljima. U skladu sa načinom na koji je naša platforma tad radila, omogućeno je Kogenu da pristupi desetinama miliona podataka o korisnicima aplikacije i njihovim prijateljima.

Tokom 2014. godine, kako bismo sprečili agresivne aplikacije i zloupotrebe menjali smo čitavu platformu kako bismo dramatično ograničili pristup podacima koje aplikacije prikupljaju. Još bitnije, aplikacije, poput Koganove, nisu više mogle da traže pristup podacima prijatelja, osim ukoliko to korisnik nije označio kao moguće. Takođe, tražili smo od programera da dobiju našu dozvolu pre nego što bi mogli da dobiju bilo kakve osetljive podatke o korisnicima. Ovakvo stanje svari sprečilo bi bilo koju aplikaciju, poput Kogenove, da pristupi tolikoj količini podataka.

Tokom 2015. godine saznali smo zahvaljujući novinaru lista The Guardian da je Aleksandar Kogen podelio podatke, koje je sakupio svojom aplikacijom, sa Cambridge Analytica kompanijom. Protiv naše je Politike poslovanja za programere da podele podatke iz njihovih aplikacija bez pristanka vlasnika tih podataka, pa smo smesta zabranili Kogenovu aplikaciju u okviru naše platforme i zahtevali da Aleksandar Kogen i Cambridge Analytica dostave dokaze o tome da su izbrisali sve neovlašćeno prikupljene podatke. Oni su nam i dostavili te dokaze.

Tokom prethodne nedelje zahvaljujući novinarima listova The Guardian, The New York Times i Channel 4 saznali smo da Cambridge Analytica nije zaista obrisala podatke. Odmah smo im zabranili korišćenje bilo kojeg našeg servisa. Ponovili su da su obrisali podatke i pristali na forenzičku istragu firme, koju smo mi odabrali da potvrdi to što su nam i rekli. Istovremeno sarađujemo sa regulatornim telima koja sprovode sve istrage u vezi sa ovim slučajem.

Ovde se radi o povredi poverenja između Kogena, Cambridge Analytica-e i Facebook-a. Ali, ovde se radi i o povredi poverenja, koje ima Facebook sa korisnicima, koji dele svoje podatke sa nama i očekuju da ih zaštitimo. To moramo da popravimo.

U ovom slučaju, već su preduzeti najvažniji koraci pre nekoliko godina, tokom 2014. godine, kako bi se sprečili loši pojedinci, koji žele da prikupe podatke ljudi na ovaj način. Ipak, moramo da uradimo još više i to ću upravo da opišem:

- Prvo, moraćemo da istražimo sve aplikacije, koje su došle u posed velike količine podataka pre nego što smo promenili pravila platforme kako bismo dramatično smanjili pristup količini podataka tokom 2014. godine i pročešljaćemo svaku aplikaciju, koja bude sumnjiva po ovom osnovu. Blokiraćemo svakog programera, koji se ne bude složio sa našom istragom. Takođe, o svim programerima, koji su povredili bilo koje od ovih pravila javno ćemo govoriti i označićemo njihove aplikacije tako da svi znaju da su agresivne prema korisničkim podacima. Ovo važi i za korisnike Koganove aplikacije.

- Drugo, ograničićemo programerima još više pritup podacima korisnika da bismo sprečili druge probleme. Recimo, ukinućemo pravo pristupa vašim podacima svim aplikacijama koje niste koristili duže od tri meseca. Smanjićemo količinu podataka koje predajete aplikacijama nakon logovanja u njihov sistem - jedino ćete otkriti ime, sliku profila i mejl. Ne samo da ćemo tražiti od programera da imaju dozvolu za pristup, nego i da potpišu ugovor za pristupanje bilo kakvim osetljivim podacima korisnika. O ovome ćemo imati više da kažemo u narednih nekoliko dana.

- Treće, želimo da razumete koje aplikacije su u stanju da pristupe kojim vašim podacima. U narednim mesecima pokazaćemo vam alatku u vrhu vašeg News Feed-a, koja će omogućiti da vidite koje aplikacije ste koristili i da pregledate dozvole, koje su one dobile. Već imamo alatku za ovo u okviru Podešavanja privatnosti, ali ćemo je staviti na vrh News Feed-a, kako bi je svi lako uočili.

Pored svih koraka, koje smo preduzeli još 2014. godine, verujem da su ovo sledeći koraci, koje moramo da napravimo kako bismo obezbedili sigurnost podataka naše platforme.

Ja sam osnovao Facebook i, na kraju krajeva, ja sam odgovoran za to šta se dešava sa našom platformom. Ozbiljan sam u vezi s tim šta mora da se uradi da se osigura bezbednost naše zajednice. Iako se situacija sa Cambridge Analytica neće deseti sa današnjim aplikacijama, to ne menja ono što se dogodilo u prošlosti. Učićemo iz ovih iskustava kako bismo osigurali našu platformu još više i obezbedili sigurnost naše zajednice u budućnosti.

Želim da se zahvalim svima vama, koji i dalje verujete u našu misiju i rad kako bismo izgradili ovu zajednicu udruženi. Znam da će ispravka svih ovih stvari trajati duže nego što biste želeli, ali obećavam da ćemo prevazići ovo i izgraditi bolji servis na duge staze“.


Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

RECENZIJE

TIPS & TRICKS