Najezda botova na Tviteru: Odakle i zašto dolaze?

Korisnici Tvitera u BiH u posljednje vrijeme primijetili su učestalu pojavu sumnjivih korisničkih profila na ovoj društvenoj mreži.

0
A- A A+
tviter,no-tviter ,zabrana,twitter Foto: Ilustracija MONDO

Skoro svi ovakvi profili su isti, bez fotografija i tvitova, a ''opsjedaju'' korisnike na dnevnoj bazi.

''Skoro svakodnevno me zaprate bar dva-tri takva profila pa sam odličio da blokiram tj. 'zaključam' nalog'', kaže jedan od ''tviteraša'' iz Banjaluke, a i reakcije drugih su slične.

Pretragom pomoću ključnih rječi ''fake twitter acoounts'' pronalazimo da sličan problem postoji, ne samo na našem dijelu interneta već širom jedne od najpoznatijih društvenih mreža.

Mnogi bijesno pišu kako kompanija nije riješila problem iako su ga prijavili.

Srđan Rajčević, direktor Agencije za informaciono društvo RS, kaže da jedino moguće objašnjenje ove pojave jeste da neko kreira profile (ili ih je kupio na crnom tržištu) te da njima upravlja centralizovano, ali da su motivi kao i identitet upravljača nejasni. Nije poznato ni koliko ovakvih profila - poznatijih po zbirnom naizivu ''botovi'' - ima na Tviteru.

''Statistiku u vezi takvih slučajeva može samo da vodi kompanija Tviter, a po mojim saznanjima neke javne objave sa njihove strane nema. U nekim slučajevima je vrlo teško razlikovati automatizovan (roBot) profil kojim upravlja softver putem Twitter API-ja (programski interfejs), od profila kojim upravlja čovjek putem određene softverske aplikacije. Bot profili se mogu granularno podešavati, da reaguju u određenim situacijama koje služe kao "okidač" za neku akciju, npr. ukoliko neko objavi specifičnu riječ, ili zaprati određeni profil, i sl. Uz napredak platformi baziranih na mašinskom učenju i vještačkoj inteligenciji, od kojih se neki nude za razvoj tzv. chat botova, ova nit će postajati sve tanja. Svakako da se sve većom automatizacijom gubi smisao društvene mreže kakva je Tviter i iz tog razloga ova kompanija često mijenja uslove korišćenja, kako bi ih dodatno pooštrila, a automatizaciju profila dozvolila samo u specifične svrhe (poput ciljanog marketinga i sl.)'', objašnjava Rajčević.

''Pew Research centar'' je nedavno objavio da čak dvije trećine (66 odsto) tvitovanih linkova proizvode profili koji se mogu svrstati u neku vrstu ''robota'' tj. "botova", a tu spadaju i automatizovani tviter profili različitih kompanija, od medijskih do političkih.

Izvor: YouTube/PewResearch

U brojnoj publici koja prati najpoznatije ''tviteraše'' među kojima je i američki predsjednik Donald Tramp nalazi se veliki procenat ''botova''.

Koliko ''lažnih profila'' prati vaš profil na Tviteru možete provjeriti ako svoje korisničko ime upišete na ovom sajtu, a ako želite da saznate da li je neko ''bot'', njegov user-name upišite na sajtu Botometer.

Lažni profili su često ''vijesnik izbora'' i "vojska" koja se sprema za političku kampanju na internetu. Oni se lako kupuju i koriste u takve svrhe. A ako želite da pazarite takve profile to možete učiniti na mnogim mjestima na internetu i to po cijeni od npr. 40 dolara za 100 ''verifikovanih profila''.

Ostale vijesti