„Karolina Nojber“ otvorila 21. Teatar Fest

Premijerom predstave „Karolina Nojber“ večeras je zvanično počeo 21. Teatar Fest „Petar Kočić“.

„Karolina Nojber“ otvorila 21. Teatar Fest Foto: MONDO/ Vedran Ševčuk

Komad je režirao Kokan Mlađenović po tekstu Nebojše Romčevića, a u predstavi igraju Zlatan Vidović, Maja Vujanović, Nataša Ivančević, Goran Jokić, Sandra Ljubojević, Smiljana Marinković, Đorđe Marković, Nataša Perić, Aleksandar Stojković i Boris Šavija.

Čuvena Karolina Nojber je njemačka glumica, koja je zajedno sa mužem vodila jednu od najpopularnijih trupa u Njemačkoj dvadesetih i tridesetih godina 18. vijeka. Nastojala je da provede svojevrsnu reformu njemačkog pozorišta, odnosno da popravi njegov kvalitet, ukidajući improvizaciju i stavljajući na repertoar regularne tragedije. Iako je u početku imala ogroman uspjeh, posljednje godine je provela u bijedi i zaboravu.

Sam Romčević je rekao da ljudi iz pozorišta vole da upravo pozorište bude centralna metafora kroz koju se prelama život, pa iako je radnja smještena u 18. vijek, tema je primjenjiva  i jako aktuelna i danas, po čemu su Romčevićevi tekstovi odavno prepoznatljivi. Samom tematikom predstava se savršeno uklapa u moto ovogodišnjeg Teatar festa "Mit ili stvarnost".

Sjajna glumačka postava, sa ogoljenom scenografijom, pokazala je da Karolinina borba nikad nije prestala, i da vjerovatno ni neće, ali i da nije uzaludna iako je jako teška, kako u 18. vijeku tako i sada.

Jako dinamično, predstava pokazuje kako primitivizam polako ali sigurno preuzima ljude i da je „laka“ zabava sve primamljivija narodu. Borba za kulturu je teška, pogotovo kad nemate podršku ali ni budžet, centralna je poruka predstave. 

„Karolina Nojber“ je komad o sukobu dva tipa kulture koji postoje i u našem društvu iako je pisan na osnovu jedne jedine rečenice koju sam tokom studija čuo od svog profesora Dragana Klaića: da je u Njemačkoj, u 18. vijeku, živjela glumica tog imena koja se borila za novo, reformatorsko pozorište a protiv onog jeftinog, prostačkog, populističkog teatra. Želio sam da, koliko umijem, upravo podvučem što suptilnije to da je populizam u stvari vrlo tijesno povezan s militarizmom, nacionalizmom, primitivizmom, šovinizmom, dakle sa svim oblicima segregacije drugih ljudi nasuprot kulturnom modelu kao nečem uzvišenom i plemenitom za koji se istrajno bori junakinja komada. Učinio sam je čak pomalo i fašistoidnom zbog toga što je ona u svom uvjerenju isključiva, spremna čak da ubije za svoj kulturni model“ rekao je čuveni dramaturg.

Scenograf predstave je Dragana Purković Macan, kostimograf je Jelena Vidović, kompozitor je Irena Popović, za scenski pokret je zadužena Andreja Kulešević, lektori su Milorad Telebak i Nataša Kecman, asistenti reditelja su Dragana Đedović i Ognjen Bogdanović, i asistent scenografa je Jovana Romčević Šukalo.

Na kraju predstave ansambl Narodnog pozorišta RS je zajedno sa publikom, uz veliku zahvalnost i aplauz u penziju ispratio glumca Đorđa Markovića.

Banjalučki "Teatar fest", koji je i ove godine velikodušno podržan od strane kompanije m:tel, nastavlja se sutra, prvom takmičarskom predstavom Ateljea 212 „Moja ti“ koaj je na programu od 20 časova.

Pratite Mondo.ba na Facebooku, Twitteru i Instagramu!

Ostale vijesti