Ko rano rani… ima sreće u ljubavi

Autor:

Evo zašto bi trebalo da ustajete jako, jako rano. Pre šest ujutru. Zvuči zastrašujuće, ali psiholozi kažu da je to jedna od najboljih stvari koje možete da uradite za sebe!

Većina ljudi naježi se na samu pomisao da svakog dana ustaje u cik zore, pre šest ujutru, ali rezultati nedavno sprovedenog istraživanja pokazali su da su osobe koje imaju tu naviku i zdravije i srećnije od onih koji se bude kasnije.

Kod ljudi koji ranije odlaze na spavanje i ranije ustaju, rizik od depresije je niži za čak 25 odsto nego kod "noćnih ptica", navodi se u studiji objavljenoj u stručnom časopisu Journal of Psychiatric Research.

Ako ste oduvek voleli da odspavate ujutru, imajte u vidu da se navike koje se tiču ustajanja menjaju lakše nego što biste pretpostavili.

"Možete da 'resetujete' svoj unutrašnji časovnik i naviknete se na novu rutinu, a organizam će vam biti zahvalan jer je rano ustajanje mnogo bliže našim navikama od davnina, onim koje su nam urođene iz vremena pre nego što je 'izmišljena' sijalica", objašnjava za "Dejli mejl" psiholog dr Bejli Boš.

"U stara vremena, ljudi su odlazili na spavanje s prvim mrakom, nakon dana ispunjenog lovom i sakupljanjem plodova."

Kako da spavate bolje?

Nemojte piti kafu u popodnevnim i večernjim satima; Budite aktivni tokom dana; Provodite što više vremena napolju; Nemojte koristiti telefon, tablet ili kompjuter pred spavanje; Dobro proluftirajte spavaću sobu pre nego što odete u krevet; Pokušajte da svakog dana idete na spavanje i ustajete u isto vreme; Kad se probudite, nemojte odmah početi da završavate obaveze, neka prva stvar u toku dana bude nešto u čemu uživate.

Naravno, kad usvojite obrazac spavanja koji je ljudima prirodniji, bolje ćete spavati, i bićete manje umorni tokom dana, samim tim.

Imaćete više vremena i energije da obavite sve što treba tokom dana, što će se pozitivno odraziti na vaše emocionalno i fizičko zdravlje.

Ali, da biste izvukli najbolje iz ove promene načina života, jako je važno da vam jutro ne bude ispunjeno dugom listom obaveza. Umesto da se "preslišavate" šta sve treba da uradite u toku dana, i da se odmah "ubacite u brzinu", poklonite sebi malo tog "novootkrivenog vremena".

Popijte kafu na miru, pročitajte vesti. Tuširajte se duže nego obično. Radite bilo šta što nema veze sa "rezultatima" i "postignućima".

"Rano ustajanje može da vam pomogne da svakodnevne zadatke obavite bez žurbe, ali mnogo više koristi od toga imaćete ako rano jutro pretvorite u 'svoje vreme' i uživate u malim stvarima koje biste inače obavljali usput, mehanički", kaže dr Boš.

"Probudite se rano da biste sebi mogli da dozvolite da neko vreme ne radite ništa. Teže je nego što zvuči, ali kad to zaista i uradite, primetićete da su vam dani postali bolji."

Sve koristi ranog ustajanja ne završavaju se tu, statistika kaže da su osobe koje ustaju kasnije ređe u braku, odnosno da je veća verovatnoća da žive same, češće su pušači i češće imaju problema sa spavanjem.

Rano ustajanje utiče i na naše raspoloženje tokom dana, kaže psiholog dr Marni Lišman. Naš prirodni unutrašnji časovnik "naštelovan" je tako da ustajemo kad sunce izlazi i odlazimo na spavanje nedugo po zalasku sunca.

Koliko sati sna nam treba?

Deca uzrasta između 6 i 13 godina: između 9 i 11 sati; Tinejdžeri uzrasta između 14 i 17 godina: između 8 i 10 sati; Mlađe odrasle osobe (18 - 25 godina): 7 do 9 sati; Odrasli (26 - 64 godine): 7 do 9 sati; Osobe starije od 65 godina: 7 do 8 sati.

"U prirodi čoveka je da bude budan tokom dana i da spava kad je mrak, ali u današnje vreme mi stalno prelazimo te prirodne granice, budimo se kasnije nego što bi trebalo i propuštamo dragoceno dnevno svetlo, vreme za druženje i hobije", objašnjava dr Lišman.

"To nas čini osetljivijim na stres, imamo manje vremena i na kraju sve vreme žurimo, pokušavajući da što više aktivnosti 'uglavimo' u to malo vremena koje nam je na raspolaganju."

Danas ljudi ignorišu umor, da bi pogledali još jednu epizodu serije, prešli još jedan nivo igrice… A rezultat posle nekog vremena ne može biti ništa drugo osim neprestanog umora, koji može da vodi i u depresiju ili anksioznost.

Ona savetuje da svakog dana ustanemo samo pola sata ranije nego obično, jer će nam tih 30 minuta pomoći da uspostavimo kontrolu nad svojim vremenom.

"Možete tih pola sata da iskoristite za vežbanje, ili da prosto pijete čaj na miru, da se prošetate… To će vam popraviti raspoloženje od ranog jutra i dati 'ton' čitavom danu koji je pred vama", kaže dr Lišman.

A zdravi obrasci spavanja jako su važni i za naše mentalno stanje.

"Idealno bi bilo da svakog dana odlazite u krevet u isto vreme i da ustajete u isto vreme, bez obzira na to da li je u pitanju radni dan ili vikend", savetuje ona.

Nekoliko stvari koje bi "noćne ptice" želele da znate...

Tagovi:

Ostale vijesti