Svjetski poznata imena pred banjalučkom publikom

Uoči sutrašnjeg otvaranje izložbe "Percepcije: Cvijet je najljepši kad je neubran" u MSURS u Banjaluci, porazgovarali smo sa kustoskinjom ove izložbe Lanom Pilipović...

0
A- A A+
Lana Pilipović Foto: MSURS/Mondo

U Muzeju savremene umjetnosti Republike Srpske (MSURS) u četvrtak, 7. marta u 19 časova biće otvorena izložba "Percepcije: Cvijet je najljepši kad je neubran", koju realizuje MSURS u saradnji sa Britanskim savjetom (British Council).

Riječ je o postavci koja će uoči Međunarodnog dana žena banjalučkoj publici predstaviti djela i teme britanskih umjetnica iz kolekcije Britanskog savjeta kao i lokalnih umjetnica iz kolekcije MSURS.

Kustoskinja izložbe "Percepcije: Cvijet je najljepši kad je neubran" je Lana Pilipović, sa kojom smo prije otvaranja ove veoma obećavajuće postavke razgovarali o samoj izložbi, zastupljenosti i vidljivosti žena na savremenoj sceni, saradnji MSURS sa Britanskim savjetom...

Na početku razgovora za MONDO zamolili smo Lanu da nam kaže koje su sve autorke obuhvaćene izložbom i da li postoji neka zajednička nit koja povezuje radove britanskih i domaćih umjetnica.

"Iz kolekcije MSURS izabrana su djela umjetnica koja na najbolji način komuniciraju sa djelima britanskih umjetnica. Postoje sličnosti u temama - preispitivanju intimnosti, društvenih stereotipa, svakodnevnih situacija, seksualnosti, a razlike su u stavovima i uglovima posmatranja, što je uslovljeno različitim kulturološkim, društveno-istorijskim i ekonomskim kontekstima u kojima umjetnice žive i rade.

Od britanskih umjetnica na izložbi su svjetski poznata imena, poput Trejsi Emin, Sare Lukas, Rejčel Vajtrid, Lubaine Himid, Džilijan Vering i dr. Među njima su i članice Young British Artists pokreta, dobitnice Tarnerove nagrade i učesnice na Venecijanskom bijenalu. Umjetnice iz kolekcije MSURS su različitih generacija, od mlađih savremenih umjetnica, do starijih umjetnica koje pripadaju prostoru nekadašnje Jugoslavije. Među njima su Kosa Bokšan, Nives Kavurić Kurtović, Biljana Gavranović, Margareta Kern, Lala Raščić, Sandra Dukić, Borjana Mrđa, Kata Mijatović i dr."

MONDO: Ova izložba se, između ostalog bavi pitanjem zastupljenosti žena u kolekcijama i njihovom vidljivosti na savremenoj sceni. Kakav je generalno položaj i "vidljivost" umjetnica u Banjaluci, RS i BiH?

"Pitanje zastupljenosti žena u kolekcijama muzeja i uopšte vidljivost umjetnica na savremenoj umjetničkoj sceni je vrlo aktuelna tema već duži niz godina na internacionalnom nivou. To nije samo pitanje koje se odnosi na zemlje Zapadnog Balkana. Upravo su ovakvi projekti potrebni da bi se skrenula pažnja na ova pitanja i mislim da je to već krenulo u boljem pravcu."

Foto: MSURS/Mondo



MONDO: Projekat "Percepcije", osim ove izložbe u Banjaluci, sastoji se još i od postavki u Skoplju, Cetinju, Novom Sadu i Prištini. Možeš li nam nešto više reći o tom projektu?

"Projekat 'Percepcije' obuhvata pet gradova u regionu, od kojih su već realizovane izložbe na Cetinju, Novom Sadu, Prištini, a nakon Banjaluke odlazi u Skopje. Koncept ovog projekta je da kustosi zajedno biraju radove britanskih umjetnica iz kolekcije British Councila, a u svakom od gradova su različiti koncepti izložbi, usljed pridruženih radova iz lokalnih kolekcija muzeja. Recimo, u Narodnom muzeju Crne Gore nije bilo žena umjetnica u kolekciji, pa je kustoskinja uključila u izložbu lokalne umjetnice, dok su u Novom Sadu, britanskim umjetnicama pridruženi radovi najznačajnijih imena moderne umjetnosti, a koji su se bavili temom žena."

MONDO: Posjetioci MSURS u zadnjih nešto više od godinu dana bili su u prilici da pogledaju seriju izuzetno uspješnih izložbi, od Demijana Hersta, Grejsona Perija, preko Uroša Đurića, pa do nedavno zatvorene izložbe grupe Irwin. Pohvale stižu stižu sa svih strana, a nedavno vas je pohvalio i poznati pisac Miljenko Jergović, koji je MSU RS ocijenio kao "jednu od trenutno najživljih institucija ove vrste u bivšoj Jugoslaviji". Po tvom mišljenju - šta je naviše doprinijelo takvom uspjehu?

"Prije svega dobar timski rad i veća posvećenost medijskoj prezentaciji, posebno društvenim mrežama, putem kojih dolazimo do većeg broja mlađih posjetilaca."

MONDO: Nakon veoma posjećenih postavki Dejmijana Hersta "Nova religija" i Grejsona Perija "Taština malih razlika", ovo je nastavak saradnje između MSURS i Britanskog savjeta (British Council). Po čemu je ta saradnja posebna i šta ona znači za vaš muzej?

"Jako smo zadovoljni saradnjom sa 'British Council' i svaki put je jednako zanimljivo i uzbudljivo sa njima pripremati i organizovati izložbe. Sa izložbama Dejmijena Hirsta i Grejsona Perija privukli smo veliku medijsku pažnju i oboren je rekord u broju posjetilaca tokom trajanja jedne izložbe u istoriji postojanja našeg muzeja. Sa ovom izložbom proširen je tim, pored 'British Council BiH', sarađujemo i sa 'British Council Srbije', jer je i projekat u regionalnom smislu mnogo jači. Nadamo se naravno i daljoj saradnji..."

Foto: MSURS/Mondo

Lana Pilipović je viša kustoskinja u Muzeju savremene umjetnosti republike Srpske, u kojem radi od 2006. godine. Diplomirala je istoriju umjetnosti na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Beogradu. Priredila je izložbe banjalučkih savremenih umjetnika kao što su Sandra Dukić, Boris Glamočanin, Nenad Malešević, Miodrag Manojlović, te bila kustos MSURS na gostujućim izložbama umjetnika poput Milene Pavlović Barilli, Save Šumanovića, Vojina Bakića, Dušana Otaševića, Brede Beban, Marije Dragojlović i dr. Bila je zadužena kao kustos za izložbe "Nova religija" Demijena Hirsta (2016) i "Taština malih razlika" Grejsona Perija (2017) u saradnji sa Britanskim savjetom.

Pronađite MONDO na Facebooku, Twitteru ili Instagramu

Ostale vijesti