Voće i povrće koje trebate da jedete svakodnevno

Autor:

Dr Majkl Greger i kardiolog dr Džoel Kan otkrivaju koje voće i povrće bi trebalo da jedete svakog dana i zašto.

Voće i povrće koje trebate da jedete svakodnevno Foto: Guliver/Getty Images/AlexRaths

U knjizi The Daily Dozen, Greger je pisao o 12 namirnica koje treba jesti svakodnevno – tu su se našle mahunarke, orašasti plodovi, žitarice, laneno seme, začini, napici... a sada otkriva koje voće i povrće treba jesti svakodnevno.

Najpre, on ističe da voće svakako treba jesti svakodnevno, a onima koji su zabrinuti zbog šećera u voću poručuje da to nije isto kao šećer koji se nalazi u proizvodima.

"Kada konzumirate prerađen šećer, dolazi do povećanja triglicerida, masti u jetri i krvnog pritiska. Ali, naše telo drugačije reaguje na voćni šećer", objašnjava doktor. On ističe da se u voću nalaze i vlakna koja usporavaju apsorpciju šećera u organizmu, što voćni šećer čini zdravijim.

Potvrđujui da je voćni šećer zdrav, kardiolog dr Kan navodi i kinesku studiju koja je pokazala da konzumacija svežeg voća može čak i da pomogne osobama obolelim od dijabetesa, "zato što vitamini i minerali u voću štite nerve i arterije, smanjujući rizik od komplikacija".

Bobičasto voće – porcija dnevno

Jagode i borovnice su posebo dobre, ali je svakako zdravo i drugo bobičasto voće.

"Bobičasto voće je najzdravije voće", tvrdi Greger. On navodi studiju koja je dokazala da ovo voće usporava opadanje moždanih funkcija kod starijih ljudi, a sve je više dokaza i da štiti od kardiovaskularnih bolesti.

Dr Kan ističe i da bobičasto voće ima niži glikemijski indeks, te da dovodi do manjeg povećanja šećera u krvi, nego što je slučaj sa mangom ili ananasom, recimo.

Zeleno lisnato povrće – dve porcije dnevno

Nije Popaj čuda radi jeo baš spanać! Šalu na stranu, doktori kažu da zeleno lisnato povrće ima najveću gustinu nutrijenata u odnosu na druge namirnice, što znači da po broju kalorija unosimo više nutrijenata nego bilo kojom drugom namirnicom. Zbog svega toga, smatra se konzumiranje porcije lisnatog zelenog povrća dnevno snižava rizik od infarkta i moždanog udara za 20 odsto, navodi dr Greger.

Povrće iz porodice kupusnjača – porcija dnevno

Brokoli i karfiol spadaju u ovu vrstu povrća, a dr Greger savetuje i da navalite na kupus jer "ima iste antioksidante koji štite vid i mozak kao bobičasto voće".

On ističe da je važno svakodnevno jesti ove vrste povrća jer sadrže neke vitamine i minerale koji se ne mogu naći u drugim namirnicama.

Dr Kan objašnjava da se u našem telu stvara hemikalija sulforafan kada jedemo ovo povrće, a da je sve više dokaza da sulforafan štiti od raka.

Voće – tri porcije dnevno

Iako se smatra da je bobičasto voće najzdravije, važno je da jedete i druge vrste voća, svakodnevno.

"Jedite voće, bilo koje voće", poručuje dr Greger.

Na primer, on ističe da jabuke snižavaju rizik od smrtnog ishoga usled infarkta ili moždanog udara.

Dr Kan je, recimo, impresioniran količinom antioksidanata koji se nalaze u kiviju, ali dodaje da su i banane dobre.

Povrće – dve porcije dnevno

Iako je već pomenuto povrće iz porodice kupusnjača, kao i zeleno lisnato povrće, doktori kažu da je važno da jedete i druge vrste povrća, svakodnevno.

Takođe, obojica lekara ističu da je jako važno da jedete pečurke jer pomažu u snižavanju holesterola, a snižavaju i rizik od raka, posebno od raka dojke. Dr Greger kaže i da ne morate da kupujete nikakve skupocene pečurke, jer i one najjeftinije poboljšavaju imunitet i snižavaju rizik od infekcije disanih puteva.

Ostale vijesti