za bezbjedniji saobraćaj

Privremena vozačka za početnike: Prevencija smrtonosne vožnje ili kažnjavanje i onih koji nisu krivi?

Autor Dušan Volaš

Ukoliko budu usvojene zakonske promjene iz oblasti bezbjednosti saobraćaja prva vozačka dozvola u BiH mogla bi trajati samo dvije godine, a tek nakon njenog isteka vozači će ovaj dokument moći produžiti na 10 godina.

Ilustracija
Izvor: iStock / Getty Images Plus

Iz Ministarstva komunikacija i transporta BiH tvrde da se radi o zаhtjevu da se izda tzv. probna vozačka u trajanju od dvije godine. Ukoliko vozač u te dvije godine ispuni uslove može dobiti vozačku dozvolu s trajanjem od 10 godina. U suprotnom, treba ponovo da polaže ispit za vozača.

Takođe, prilikom produženja vozačke dozvole prilaže se nalaz ovlaštene zdravstvene ustanove o psihičkoj i fizičkoj sposobnosti vozača, navodi se u Prednacrtu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima (ZOBS) u BiH.

Zdravko Ivić, predsjednik Asocijacije auto-škola BiH i RS, izjavio je za Mondo da se u ovom slučaju radi o pokušaju kažnjavanja "mora ljudi" zbog prekršioca, a cilj bi po njegovim riječima trebalo da bude kažnjavanje onog ko je učinio prekršaj.

"Radi se o generalizaciji i ograničavanju ljudi na dvije godine jer prekršioci nisu većina, već pojedinci. To će dovesti do toga da i jedni i drugi mijenjaju vozačke dozvole koje će koštati i do 120 KM ne računajući cijenu ljekarskog uvjerenja kojeg veliki broj zemalja izbacuje," rekao je Ivić i dodao da je za stimulaciju novih vozača najbolje rješenje smanjenje cijene izdavanja vozačke dozvole.

"Cijena nove lične karte je 16 KM, a vozačke 68 KM. Imam osjećaj da naše društvo živi od ličnih dokumenata," kaže on.

Naš sagovornik smatra da su kazne za mlade vozače preoštre, odnosno kako precizira "ne gađaju cilj."

"Mi smo se vezali za kaznene bodove koji se mogu dobiti za svašta i za ništa. Bolje bi bilo da se vratilo ograničavanju kubikaža kako se mladi ne bi vozili bijesnim autima i motorima. Kod nas se uglavnom prati statistika poginulih, ali ne i koliko mladih ljudi vozi. Nisu oni uvijek krivi," naveo je Ivić uz tvrdnju da je kod nas saobraćajna struka oblast sa najmanje obrazovanja i da po njegovim procjenama u auto-školama ima više stotina lažnih diploma.

Milenko Stanetić, direktor auto-škole "Volan" iz Banjaluke, kaže da su najavljene zakonske promjene dobrodošle, kao i sve promjene, čak i eksperimentalne, ako bi donijele bilo kakvo poboljšanje u saobraćaju.

"Kod nekih zemalja to je dalo dobre rezultate, a da li će i kod nas, ili će stvoriti još veći bunt, ostaje da se vidi. U svakom slučaju situacija je takva da se nešto mora raditi. Najbolji rezultati se više postižu radeći na promjeni svijesti i savjesti nego represivnim mjerama", rekao nam je Stanetić.

Kovačević: Evo zašto je predloženo da vozačka traje dvije godine

Vještak saobraćajne struke Ševal Kovačević za portal Klix.ba je kazao da pozdravlja odluku, ali je nezadovoljan novčanim izdacima koje ona uslovljava. Rekao je da nije imao detaljan uvid u tekst prednacrta Zakona, ali je pojasnio zbog čega je predloženo da prva vozačka dozvola traje dvije godine.

Kako je naveo, mlade ljude treba testirati taj period kako bi se na kraju uvidjelo da li su sposobni za vožnju, savjesni i odgovorni vozači te da li im se vozačka dozvola može produžiti na 10 godina.

"To nisu samo iskustva naše države, tako je i u Skandinaviji, Njemačkoj i drugim zemljama da su prve dvije godine proba. Ne može se nekome vozačka s danom polaganja na 10 godina. Dakle, za taj period od dvije godine napraviće se presjek stanja, a u tome pomaže Centralni registar u članu 10. Zakona o bezbjednosti saobraćaja u kojem će biti zapisano da li je neko i koliko skupio negativnih bodova, da li je napravio tešku saobraćajnu nesreću, vozio pod dejstvom alkohola ili napravio više prekršaja. I kada se dostigne taj limit negativnih bodova prije nego mu se produži vozačka treba uputiti vozača na provjeru propisa."

U avgustu poginulo 20 ljudi

Milija Radović, vršilac dužnosti zamjenika direktora Agencije za bezbjednost saobraćaja Republike Srpske je izjavio danas da je od početka godine do kraja jula u saobraćajnim nesrećama u RS poginulo oko 40 osoba, dok je samo od početka avgusta poginulo 20 lica.

"Ono što je svakako zabrinjavajuće ove godine jeste da se povećava broj mladih vozača koji su prouzrokovali saobraćajne nezgode, vozača do dvije godine vozačkog staža", naveo je Radović.