NEPOMIRLJIVI STAVOVI

Vrh SPC u Crnoj Gori: Ovo je ultimatum! Premijer: Odbili su sve!

Autor mondo.rs

Ni nove dvije runde pregovora vlasti Crne Gore i Mitropolije crnogorsko-primorske nisu donijele rezultat. Premijer Duško Marković objavio šta je sve vlada ponudila, a vrh Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori to tumači kao ultimatum i ponižavanje.

Izvor: MONDO/Miljana Dašić

Ništa novo kada je riječ o stavovima crnogorskih vlasti i Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori. Epilog je - nema pomaka!

Ni nove runde razgovora o spornom Zakonu o slobodi vjeroispovesti juče i danas nije donijela rezultat, što priznaju obje strane, samo različito tumače ono što je bilo "na stolu".

Predsjednik Vlade Crne Gore Duško Marković rekao je danas da su "razgovori pravnih eksperata Vlade i eparhija Srpske pravoslavne crkve okončani bez rezultata uprkos brojnim ustupcima koje je juče i danas napravio vladin pregovarački tim".

Problem je registracija crkve. To je bio jedini zahtjev Vlade Crne Gore, a crkva to smatra ponižavanjem i neprihvatanjem njenog postojanja punih osam vijekova. "Tako nešto nisu tražili ni okupatori u Drugom svjetskom ratu!", poruka je vrha SPC u Crnoj Gori.

"Tokom druge runde ekspertskih razgovora, vođenih juče i danas, prihvatili smo: Prvo - da se postupak utvrđivanja zemljišno-knjižnih upisa iz upravnog postupka premjesti u redovni sudski postupak gdje teret dokazivanja vlasništva pada na državu a ne crkvu. U tom smislu predložili smo potpuno novi član 63 Zakona, čime smo prihvatili prijedloge crkve. Drugo - da Srpska pravoslavna crkva nastavi korišćenje svih crkvenih i manastirskih objekata, imanja i drugih nepokretnosti koje su državno vlasništvo ili se u sudskom postupku utvrdi da su državno, vjersko i kulturno dobro. I u tom smislu smo predložili potpuno novi član 64 Zakona, i jasno isključili mogućnost da vjerske objekte može da koristi bilo koja vjerska zajednica osim Mitropolije crnogorsko-primorske i drugih eparhije Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori. Treće - da ove izmjene usvojimo već prekosutra na Vladi i proslijedimo Parlamentu radi izjašnjavanja u hitnoj proceduri do kraja ovog mjeseca. Pojednostavljeno - ovo bi značilo da svetinje više nisu napadnute kako to crkva predstavlja, odnosno da bi izmjenama i dopunama Zakona bile u potpunosti i trajno zaštićene! Reču - da više nema govora o njihovoj navodnoj ugroženosti kako se spočitavalo vladi", rekao je Marković u obraćanju javnosti neposredno nakon okončanja druge runde razgovora pravnih eksperata Vlade i Srpske pravoslavne crkve.

Premijer je rekao da ovim ustupcima, čiji su prevashodni ciljevi prevazilaženje nesuglasica i podjela u pravoslavnom biću Crne Gore i izgradnja povjerenja između države i crkve, vlada sa svoje strane nije postavila bilo kakve uslove.

"Jedini zahtjev vlade bio je registracija svih crkava i vjerskih zajednica, pa i Srpske pravoslavne crkve i njenih eparhija, po slovu zakona. Registracija, koja je bila obaveza i po ranijem Zakonu. Registracija, na način kako to uređuju sva civilizovana i demokratska društva. Nažalost, crkva je to odbila", saopštio je predsjednik crnogorske vlade.

Marković je dodao da je sa žaljenjem primio informaciju da razgovori nisu rezultirali uspjehom.

"Željeli smo da kroz dijalog obezbijedimo dodatne garancije za položaj eparhija Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori, da osiguramo postojeći režim korišćenja crkvene imovine i ostvarivanja vjerskih prava i sloboda pravoslavnih vjernika, odnosno uslove za nesmetano vršenje vjerske službe od strane njihovih sveštenika. U tom smislu, za više od pola godine od stupanja na snagu ovog zakona, vjerski, imovinsko-pravni i crkveni poredak Mitropolije i ostalih eparhija ostao je nepromijenjen! Litije i proteste koje je crkva organizovala uprkos složenoj, i kako vidimo opasnoj epidemiološkoj situaciji sa koronavirusom, prihvatali smo i prihvatamo kao izraz slobode okupljanja i iskazanog neslaganja sa pojedinim rješenjima i odlukama donijetim u demokratskoj proceduri. Bez obzira na to, razgovori su vođeni strpljivo i posvećeno u okviru delegacija države i crkve, a pored toga i u više navrata, i na najvišem nivou državnih i crkvenih zvaničnika. Paralelno, održana je i prva runda razgovora na nivou ekspertskih timova. Tokom svakog od ovih razgovora, ključni i najvažniji zahtjev crkve - što je i poznato javnosti kao i relevantnim međunarodnim adresama - bilo je osiguranje korišćenja vjerskih objekata nakon okončanja postupka pred nadležnim organima ili sudom, te izmena Zakona u smislu propisivanja isključive nadležnosti parničnog suda za pitanja upisa prava svojine", naveo je Marković.

On je precizirao da, poslije donošenja Zakona o slobodi vjeroispovesti, Srpska pravoslavna crkva nije prihvatala nadležnost istih onih organa uprave kod kojih je decenijama unazad vršila upise prava svojine u svoju korist.

"Pitanje imovine bilo je na stolu i tokom same rasprave za donošenje Zakona, kad sam na zahtjev lidera opozicije, napuštajući skupštinsko zasjedanje, prihvatio da se sastanem sa mitropolitom Amfilohijem, pokušavajući da nađemo rješenje za to pitanje. Ni tada a ni nakon usvajanja Zakona, nije bilo drugih važnih i otvorenih pitanja od strane crkve", rekao je crnogorski premijer.

Marković je rekao da je SPC ostala pri ustaljenoj praksi da funkcioniše izvan pravnog sistema, izvan pravila i procedura.

"A decenijama iza nas to se ogledalo u: neregulisanom boravišnom statusu za sveštenstvo i monaštvo dovedeno sa strane, a koje služi u našim crkvama i manastirima; neregulisanom radnom i penzijskom statusu i stranog, ali i domaćeg sveštvenstva; neplaćanju poreskih obaveza za prihode od crkvenih biznisa i poslova; nepoštovanju zakona i drugih propisa Crne Gore; stavu crkvenih velikodostojnika i starešina da država treba da se registruje kod njih", rekao je predsjednik Vlade Crne Gore.

Sa druge strane, vrh SPC ocijenio je da je riječ o "ultimatumu" vlasti u Crnoj Gori, jer tako tumači zahtjev o obaveznoj registraciji Mitropolije i eparhija SPC u Crnoj Gori "uprkos činjenici da kao crkvene ustanove postoje na prostoru Crne Gore punih osam vijekova".

"Smatramo da je nakon svih navedenih akata crkve, neviđeno poniženje u vidu ultimatuma crkvi da se ponovo registruje i da iznova, kao nekakva novoformirana vjerska zajednica, stiče pravni subjektivitet koji je priznat i prepoznat od svih vlasti, pa čak i okupatorskih, kroz vijekove do danas. Niko i nikada do danas nije postavio pitanje postojanja pravnog subjektiviteta ove vrkve i njenih svojinskih prava na svetinjama i ostaloj zaveštanoj crkvenoj imovini, o čemu postoji bezbroj dokaza od Otomanske imperije preko Kraljevine Crne Gore do SFRJ! I ovom prilikom podsjećamo da smo 11. marta ove godine Vladi dostavili pravno utemeljen prijedlog za postupak evidentiranja crkve i vjerskih zajednica u evidencioni registar, što je ponovljeno i 20. jula ove godine od našeg Ekspertskog tima, ali nažalost bez uspjeha", piše u saopštenju i poručuje:

"Crkvi nije svojstveno da ispostavlja ultimatume nikome, pa ni Vladi Crne Gore".

"Tako je bilo i u ovom slučaju, jer smo, i pored određenih stručnih primjedbi, prihvatili 61 od ukupno 66 članova Zakona. U odnosu na 5 spornih članova, predložili smo izmjenu i dopunu i to samo u dijelu kojim se ne poštuje i poništava viševijekovni identitet, dostojanstvo, subjektivitet i svetinje crkve i kojim se crkva, jedina u Crnoj Gori i to mimo svakog prava i elementarne pravde, primorava da dokazuje da su crkvene svetinje crkvene, a ne državne. Svima je jasno, bez obzira što vlada uporno obmanjuje međunarodnu javnost, da u zakon nije implementirana nijedna suštinski bitna preporuka Venecijanske komisije od 24. juna 2019. godine", navodi se u saopštenju.

Dodaje se da je razmotren vladin prijedlog potencijalnih izmjena članova 63 i 64 zakona i da je konstatovano da su "oni u suštini obesmišljeni uz insistiranjevlade na opstanku člana 62 zakona kojim se, istina uslovno, crkvena imovina proglašava za državnu, iako to ona nikada nije bila u istoriji Crne Gore".

"Nikako ne može da izdrži test elementarne logike činjenica da je Vladi u decembru 2019. i u martu 2020. godine bio prihvatljiv prijedlog naše crkve kojim se garantovao pravni subjektivitet crkve i vjerskih zajednica, koji su stekle po svom istorijskom kontinuitetu i ranijim propisima, a da joj je sada upravo to postalo sporno, te i da se pitanje svetinja sada naprasno i ultimativno uslovljava registracijom", piše u saopštenju Epispkoskog saveta.

Ocijenjeno da iz svega ovoga "jasno proizilazi da Vlada Crne Gore, za razliku od Crkve, ni ovom prilikom nije imala iskrene namjere da se kroz dijalog dođe do zajednički prihvatljivog i održivog rješenja već je poziv za dijalog očevidno služio za nove ucjene Crkve i aktuelni politički marketing, u čemu Crkva ne može i ne želi da učestvuje".

"Episkopski savjet, imajući u vidu složenost situacije u Crnoj Gori, smatra da bi prihvatanje našeg prijedloga izmjena i dopuna Zakona predstavljalo puno poštovanje Ustava i pravnog poretka Crne Gore i presudno doprinijelo smirivanju tenzija i napetosti u društvu. U pitanju je jedinstveni način da se prevaziđu suštinske podjele i problemi koji već duže vrijeme potresaju i razdiru Crnu Goru", poruka je vrha SPC.