Automobili

Svi novi automobili od iduće godine moraće da imaju CRNU KUTIJU: Evo kako će sve tačno funkcionisati

Autor Dušan Volaš

Crna kutija se već decenijama ugrađuje u avione, a od 7. jula 2024. takva kontrolna kutija će biti obavezna i u svim novim automobilima.

Automobili na kamionu
Izvor: Shutterstock/Sundry Photography

Sistem trajno bilježi podatke o vozilu, ali ih čuva samo kada se pređe određeni prag aktivacije. Ako senzori otkriju nesreću, na primjer, ili ako kontrolna jedinica automobila signalizira da je sudar neizbježan. Snimci su vrlo kratki: 5 sekundi prije i 300 milisekundi nakon nesreće.

Između ostalog, promjena brzine za više od 8 km/h unutar 150 milisekundi, aktivacija zatezača sigurnosnih pojaseva, detonacija vazdušnih jastuka, aktivacija aktivnog poklopca motora (ako su automobili opremljeni tim sistemom) i zadnji sudar, piše njemački Autoklub (ADAC).

EDR je obično dio upravljačkog modula vazdušnog jastuka, s obzirom na to da ionako prenosi informacije senzora ubrzanja. Podaci se čuvaju samo lokalno u vozilu, dakle ne smiju da budu dostupni putem onlajn veze.

Podaci mogu da se očitaju putem interfejsa ugrađene dijagnostike (OBD) ili putem upravljačke jedinice vazdušnog jastuka ako je OBD uništen u nesreći. Podaci koji se čuvaju su brzina vožnje, položaj papučice gasa, broj obrtaja motora, aktivnost ABS-a i kontrole stabilnosti, kao i ugao upravljanja.

U slučaju nesreće, između ostalog se bilježe promjene u uzdužnoj i bočnoj brzini, status sigurnosnih pojaseva vozača i suvozača, svjetlo upozorenja vazdušnih jastuka i vrijeme aktiviranja vazdušnih jastuka, navodi Revija HAK.

EDR podaci se obično čitaju po nalogu sudije ili državnog tužilaštva. Zatim se upućuje vještak da razjasni nesreću. Vozač ne mora uvijek to da odobri. Ali može se dogoditi da interes krivičnog gonjenja prevlada nad interesom zaštite ličnih podataka.

To može da bude slučaj, na primjer, ako je potrebno razjasniti kako je došlo do nesreće s teškim povredama i/ili smrtno stradalim osobama.

(Mondo)