Putovanja

Jedan od najprometnijih aerodroma na svijetu testira vještačku inteligenciju: "Ejmi" pomaže kontroli leta

Godišnje Hitrou opsluži skoro pola miliona letova što je oko 90 letova po satu tokom dana, čime je na četvrtom mjestu najprometnijih aerodroma na svijetu.

Kontrola leta nadgleda aerodrom Hitrou preko ekrana koji prenose sliku u realnom vremenu uz pomoć veštačke inteligencije
Izvor: Tolga Akmen / AFP / Profimedia

Novi sistem vještačke inteligencije se testira na jednom od najprometnijih aerodroma u svijetu - Hitrou - u Londonu kako bi se pomoglo kontrolorima letova.

Godišnje Hitrou opsluži skoro pola miliona letova što je oko 90 letova po satu tokom dana čime je na četvrtom mjestu najprometnijih aerodroma na svijetu. Poslovi kontrole letova se izuzetno oslanjaju na efikasnu koordinaciju kako bi se smanjila odlaganja i održala bezbjednost.

Alat vještačke inteligencije, nazvan Ejmi, kombinuje radarske podatke i snimke kako bi se pratile letjelice širom vazdušnog prostora i stvorio vizuelni prikaz njihovih pozicija.

NATS, koji nadgleda kontrolu vazdušnog saobraćaja, saopštio je da tehnologija može da pomogne kontrolorima da nadgledaju letjelice čak i kada su van vidokruga, koristeći kamere 4K i radare.

"Počinje se sa digitalnim kontrolnim tornjem. Tako da tu zamjenjujemo tradicionalni pogled kroz prozor. Informaciju, dobijenu kroz digitalni, a ne analogni pogled, možemo da pošaljemo zahvaljujući našem alatu vještačke inteligencije Ejmi", rekao je Endi Tejlor iz NATS-a.

Sistem obezbjeđuje ključne detalje za svaku letjelicu, poput broja leta, tipa aviona i da li je na zemlji ili u vazduhu.

Pošto se radi o podacima iz realnog vremena, vještačka inteligencija pomaže kontrolorima letova da budu informisaniji i brže donose odluke. Ejmi je već testirana na više od 40.000 letova.

Program bi trebalo da bude u potpunosti operativan do 2027. godine.

Služio bi kao podrška u slučaju prekida ili vanrednih situacija, ne zahtijevajući direktan pogled na piste.

Ipak, stručnjaci kažu da ovakvi sistemi AI imaju svoja ograničenja.

Izvor: gordzam / Alamy / Alamy / Profimedia

"Prvi je nedostatak konteksta. AI nema puno razumijevanje određenih sistema, a timovi moraju da se bave finesama i nijansama", rekao je Kolin Rigbi sa Univerziteta Kil.

Druga mana su i ograničenja u podacima.

"AI se vjerovatno obučava na standardnim i rutinskim operacijama. Međutim, ona će nam biti potrebna u potpuno drugačijim situacijama, kada nešto pođe po zlu, a to vodi natrag ka ideji da je AI usaglašena sa ljudima kako bi se proizveli što bolji rezultati", naveo je.

Iz NATS-a kažu da je Ejmi dizajnirana da radi rame uz rame sa kontrolorima leta.

Aerodromi u Singapuru, Njujorku i Honkongu razmišljaju da primijene slična digitalna rješenja.

(EUpravo zato/Euronews)