Endži Fogarti (18) napravila je test koji otkriva da li vam je neko sipao drogu u piće!
Svjedoci smo da se danas, nažalost, mnoge djevojke suočavaju sa kobnim noćima u popularnim klubovima. Imali smo prilike da čujemo brojne ispovijesti u kojima su navodile da se ničega ne sjećaju zbog droge koja je sipana u piće, zbog čega su srpski hemičari do detalja objašnjavali kako izgleda trenutak u kom nedozvoljene supstance počinju da djeluju.
Ovom temom bavila se i 18-godišnja Endži Fogarti koja je za cilj imala da spriječi se*sualne napade. Uspjela je da napravi test koji otkriva prisustvo difenhidramina (DPH), sedativa i antihistaminika, koji se koriste za silovanje. Reč je o minijaturnom senzoru koji je jeftin i vrlo jednostavan za korišćenje. Mlada Endži je zbog ove inovacije bila jedna od 40 finalista takmičenja "Regeneron Science Talent 2023", najstarijeg i najprestižnijeg takmičenja iz prirodnih nauka i matematike u Americi.
Fogarti je posebno razmišljala o načinu na koji će senzor funkcionisati. Uspjela je da napravi da mijenja boju, tako da se može videti i u mrklom mraku, što definitivno svakome može da pomogne da zna da li mu je droga sipana u piće. Ukoliko neko posumnja da jeste, može da stavi regulator pH u vrlo malu količinu pića, sačeka da tečnost postane blijedožute boje, a zatim da nekoliko kapi stavi na senzor koji postaje crven ili zelen.
Fogarti je istakla da se dugo mučila da postigne efekat menjanja boje, a kada je uspjela da savlada tu prepreku, sačekalo su je brojna dodatna testiranja. Problem se najprije javljao u pićima koja sadrže mnogo aditiva i vještačkih boja, ali je uspela da pronađe rješenje. Proizvodnja svakog testa košta jedan američki dolar, što znači da je svima dostupan.
Na tržištu postoje i drugi testovi koji koriste različite metode, ali uglavnom su komplikovani za korišćenje. "U mračnim objektima, kakva su uglavnom mesta na kojima ćete u ovakvom scenariju testirati piće, teško je vidjeti belu crtu kakvu imaju drugi testeri, pa sam željela da napravim jarko vidljive boje", rekla je 18-godišnjakinja koja je zbog ove inovacije osvojila 25.000 dolara.
Endži planira da novac uloži u marketing i njegovu potencijalnu upotrebu, a ako uspije, dalje zarađeni novac odvojiće za školarinu.
(MONDO)