Stil

Kratka istorija kratke kose - od frizure establišmenta do simbola pobune

Autori Ksenija Jelesijević CNN

Pre nego što se dohvatite mašinice za šišanje i skratite kosu "na keca", evo kratke istorije frizure koja je bila simbol establišmenta, vojske, muževnosti i ženskog bunta

http:/www.pouchparade.com/data/iStockicon/monks/icon_monks.jpg
Izvor: Guliver/Getty images/iStock/beemore

Izluđuju vas zabrane kretanja, sedenje kod kuće i kosa koja nikako da liči na nešto? Društvene mreže su ovih dana prepune priča i fotografija ljudi, poznatih i nepoznatih, ošišanih "na keca".

Pre nego što se odlučite na takav korak, evo kratke istorije friza koji nije samo stvar praktičnosti u trenutku kada frizerski saloni i berbernice ne race već i simbol pobune, osnaženja i političkog neslaganja.

Zahvaljujući razvoju ručnih mašinica (koje je inače krajem 19. veka osmislio srpski pronalazač Nikola Bizumić) a potom i električnih, ovako kratku frizuru nosili su dečaci.

U zemljama poput SAD, Rusije, Velike Britanije i Kine, šišanju do glave pribegavali su i "gušteri" koji su tek počinjali vojnu obuku. Razlozi su bili očigledni: takvu frizuru je bilo lako održavati, kosa je bila čista, nije bilo vaški i bila je uniformisana što je zgodno za vojsku.

Takva kratka frizura bila je jasan simbol minimalizma i mladalačkog mačizma - sve do 1960ih i rata u Vijetnamju kada su se stvari dramatično promenile.

Odjednom, ostrigane glave nisu više bile simbol stabilnosti, snage i mladosti več izgled "establišmenta", rata i politike.

Posleratna generacija masovno je prihvatala bitnike i hipi kulturu, noseći dugu kosu kao simbol ponosa.

Šezdesete su sve samo ne doba kratke kose. Perle u kosi su bile prihvatljive. Dredovi. Kikice, pletenice i guste grive. Ali kratka vojnička vrizura bila je shvaćena kao prihvatanje starih i zastarelih socijalnih normi.

Onda se sredinom 1970ih pank pojavio. U suštini i pank je sa hipicima delio tu "antiestablišment" ideologiju, promovisao individualne slobode i prezirao potrošačku kulturu Britanije i SAD. Samo što je to radio na drugačiji način, direktno suprotan nežnosti i blagosti filozofije "mir i ljubav" koju su hipici prigrlili.

Pank je bio glasan, agresivan, progresivan i željan šokiranja. Estetika koja ga je pratila nije mogla biti jasnija: umesto haljina i venčića od cveća uz tresak su na scenu izletele kožne jakne, šiljci, zihernadle i obrijane glave.

Od Sida Višosa do Sijuksi Sjua koja je svoju frizuru nosila uparenu sa đavoljim rogovima, kratka "buzz cut" frizura je postala jedan od najprepoznatljivijih simbola panka - i najdirektniji izraz pobune protiv sistema koji je takvu kosu i promovisao.

Frizura "na keca" ostala je popularna i tokom 1980ih i to ne samo zahvaljujući panku. Mnoge žene su prigrlile taj izgled u znak pobune protiv rodnih normi i heteronormativnih ideja lepote.

Među njima su ikone poput Šinejd O'Konor koja je navodno obrijala glavu u znak prkosa muzičkim producentima koji su želeli da ima dugu kosu i Eni Lenoks koja je imala drečavo narandžastu kratku kosu (i danas je ošišana "na dečački") i koja je davno rekla da je "izgled samo privremen, a ja sam želela da budem snažna poput muškarca".

Kratku kosu su često nosile crnkinje kao komentar društvene nepravde. Supermodel Pet Evans ponosno je nosila svoju kratku kosu prkoseći pritiscima modnih moćnika da se crne manekenke uklope u belačke norme lepote. Grejs Džouns sa njenim zaravnjenim frizom i dan danas je simbol androgene lepote i snage.

Tokom devedeseti do sredine 2000ih, žene su nosile ultra kratku kosu kao simbol moći i snage. Holivud je u mnogome pomogao tome: od Sigurni Viver u "Osmom putniku 3" do Demi Mur u "Dži Aj Džejn", "ćelava frizura" je postala norma opasnih devojaka.

Van filmskog platna, takvu frizuru su nosile i druge poznate ličnosti: Amer Rouz, Erika Badu, Kejt Blančet...

Istovremeno i muškarci su počeli da se vraćaju tom stilu - Dejvid Bekam i Bred Pit pre svih ali i Kjanu Rivs u "Brzini", Juan Mekgregor u "Trejnspotingu" i Kevin Kostner u "Telohranitelju".

Posle kratke pauze, buzz cut je ponovo postao popularan 2015/2016. - setite se pre svega Furiose (Šarliz Teron u Pobesnelom Maksu 4), Kristen Stjuart i Kare Delevinj, Roberta Patinsona i Nika Džonasa.

Pandemija korona virusa sada je ponovo vratila popularnost bazu. Bilo da je reč o frizuri zgodnoj za održavanje do radikalnog izgleda za ovo vreme bez presedana, svi sada potežu za mašinicama za brijanje.

A jedna dobra stvar držanja distance i ostajanja kod kuće - ako vam se ne dopadne, samo sačekajte da izraste u privatnosti svog doma.