Prije tačno šest godina, 12. avgusta 2014. napustila nas je glumica Lorin Bekol, poznata po ulogama u holivudskim klasicima, ali i po braku sa još jednom legendom - Hemfrijem Bogartom.
Iako više nije među nama, njen bogati glumački opus natjeraće svijet da je se još dugo sjeća.
Tokom karijere, koja je praktično trajala sedamdeset godina, Lorin Bekol odigrala je više epizoda nego glavnih rola, mada je u svakoj bila nezamjenjiva, u svakoj jedinstvena i u svakoj zapamćena. U privatnom životu dogodila joj se ista stvar: iako ga je nadživjela za više od pola vijeka, romansa i brak sa Hemfrijem Bogartom bili su i ostali prve asocijacije na pomen njenog imena.
"Nikad nisam bila ljubomorna na drugu ženu – samo na njegovu jahtu koja se zvala 'Santana'. On je bio zaljubljen u njene elegantne linije i način na koji se kretala kroz vodu", šalila se Loren pričajući o svom braku.
Zahvaljujući urođenom gospodstvu, stilu, inteligenciji i pogledu koji se u holivudskim analima piše velikim početnim slovom, za Bekol se nikako ne može reći da je bila epizodistkinja. Naprotiv. Na njenom primjeru pokazalo se da se značaj nečijeg prisustva ne mjeri ni minutažom, ni brojem replika, ni mjestom koje čovjek zauzima na odjavnoj špici, već tragom koji ostavlja.
Njena prva uloga – ona u filmu "Imati i nemati" – biće i ostaće najvažnija, i po njenom sopstvenom priznanju neprevaziđena. Prije svega, u toj roli doći će do izražaja elementi koji su postali njeni znaci raspoznavanja: pogled i glas. Godinama kasnije, u svoje dvije autobiografije, Lorin Bekol će baš ta dva elementa do kraja demistifkovati.
Pogled je, kako je objasnila, bio posledica nevjerovatne treme koju je imala – što zbog samog snimanja, što zbog već globalno slavnog partnera Hemfrija Bogarta. U jednoj od prvih scena u kojima glume jedno kraj drugog, Bekol pita da li neko ima šibicu, Bogart joj dobacuje kutiju, ona pali cigaretu i baca kutiju nazad ka njemu.
"Ruka mi se tresla, glava mi se tresla, cigareta mi se tresla. Bila sam prestravljena. Što sam više pokušavala da se smirim, drhtanje je bilo sve jače. Shvatila sam da podrhtavanje glave mogu da spriječim samo tako što ću je pognuti, s bradom postavljenom što niže, skoro do grudi, a očima podignutim ka Bogartu. Uspjelo mi je i to je postao Pogled".
Što se tiče promuklog, za ženu prilično dubokog glasa, stvar je bila malo kompleksnija. Ispravno procjenjujući da fizionomiji Lorin Bekol i njenom stavu nikako ne pristaju piskutavi, nježni i meki tonovi, Hauard Hoks insistirao je na dodatnom produbljivanju njenog inače dubokog alta – čak i u emotivnijim scenama, nije joj bilo dozvoljeno da ga povisi.
Željena dubina postignuta je poslije mukotrpnog vježbanja, odnosno svakodnevnog višesatnog čitanja u nižem i glasnijem registru.
"Ko je sjedio u kolima, na planinskim vrhovima, glasno čitajući knjige i gledajući u kanjone? To sam bila ja", kasnije je opisala taj period. Sav trud apsolutno se isplatio, jer je baš glas postao ono što je Lorin Bekol u startu izdvajalo od drugih holivudskih ljepotica.
"Čak i najjednostavnija replika koju izgovori zvučala je kao životinjski udvarački zov", opisao je taj fenomen jedan ondašnji kritičar.
Vjerovatno baš zahvaljujući glasu, Bekol nikada nije glumila nemoćne, preplašene i romantične žene koje čekaju da padnu u zagrljaj svog princa: onako promukla, lijepa i prava, bila je slika i prilika nove žene, one kojoj ne manjka ni strasti, ni ljubavi, ali ni volje i dara da svojim životom upravlja sama.
Upravo tokom snimanja filma "Imati i nemati" započela je romansa s Hemfrijem Bogartom, koja i danas važi za jednu od najljepših ljubavnih priča Holivuda. Ono što se obično naziva "hemijom" između dvoje glumaca dogodilo se momentalno, a njihove međusobne replike izgovorene su s količinom strasti koju je bilo nemoguće odglumiti.
"Nema šanse da smo Bogi i ja mogli da budemo u istoj prostoriji, a da ne posegnemo jedno za drugim, i to ne samo u fizičkom smislu. Fizička privlačnost bila je snažna, ali u nama bi se pokrenuo čitav jedan sistem – glave, srca, tijela", napisala je godinama kasnije.
Ovaj "sistem" možda je najočigledniji u sceni koja i danas važi za antologijsku, u kojoj Bekol, poslije poljupca s Bogartom, već na putu ka vratima prostorije, izgovara:
"Znaš da sa mnom ne moraš da glumiš, Stiv. Ne moraš ništa da kažeš, ništa da uradiš. Baš ništa. Ili, možda, samo da zazviždiš...". A onda, već izlazeći, uputivši mu čuveni Pogled: "Ti znaš da zviždiš, zar ne, Stiv? Samo spojiš usne i – duneš..."
Ipak, kao i u svakoj vezi, i njihova je imala nekoliko velikih prekretnica. Jedna od njih je i kada je glumica saopštila Bogartu da je trudna.
"Nisam shvatila da on sa svojih 48 godina nije spreman da bude otac. Vikao je na mene i objašnjavao mi da me nije oženio samo da bi me izgubio zbog bebe. Sljedećeg dana napisao mi je dugo pismo u kom mi je objasnio da se plaši da će biti loš otac. Ali je znao koliko ja želim djecu, pa mi je obećao da će se naviknuti na to da ga neko zove tata", rekla je Loren.
Njihov sin se rodio 6. januara 1949. i dali su mu ime Stefen. Tri godine kasnije dobili su i ćerku, kojoj su dali ime Lesli.
Glumica kaže da je birala brak ispred karijere, ali njena (i Bogartova, uostalom) politička uvjerenja bila su daleko od konzervativnih.
Tokom sedamdesetogodišnje karijere, Bekol nije bila akterka ni u jednom skandalu; svoj emotivni život držala je u tajnosti i nikada se nisu pojavile ispovijesti njenih ljubavnika ili udvarača; dvoje djece koje je imala s Bogartom i sin kojeg je rodila u braku s Semom Robardsom (za koga se udala nakon Bogartove smrti), nisu postali dio razmaženog i razularenog holivudskog društva.
Sve što je željela da objavi o sebi, ispričala je u autobiografijama. Gospodstveno ponašanje bilo je uvijek zgodno dopunjeno gospodstvenim izgledom. Nikad vulgarna, nikad napadna, uvijek u odjeći koja joj pristaje, ali nikako ne prikriva činjenicu da je prije i iznad svega lijepa žena.
Izvor: Vreme