Ekonomija

Dok cijena goriva divlja: Zašto BiH ne ukine akcize?

Autor Željko Svitlica

Ukidanje akciza u BiH predlažu ekonomisti, privrednici čak i MMF, ali država se za sada "pravi mrtva".

Izvor: Vedran Ševčuk, mondo.ba

Cijena jednog litra goriva na pumpama u Bosni i Hercegovini "prešišala" je 3,5 KM. Ne tako davno, početkom marta, građani su bili šokirani kad je pređena magična brojka od 3 KM, a trenutna situacija se razvija tako da se svi polako spremamo da litar benzina ili nafte platimo i četiri konvertibilne marke.

Uvoznici cijene pravdaju otežanim lancima snabdijevanja, nedostatkom postrojenja za preradu sirove nafte, visokim cijenama rafinerijskih troškova itd.

Ekonomista Faruk Hadžić napisao je kraću analizu u kojoj predlaže da se bez odlaganja i privremeno suspenduje akciza na gorivo. Smatra da je ovo toliko urgentna mjera da nikakvi izgovori od strane donosioca odluka nisu mogući.

"Na ovaj način smanjuje se cijena litre goriva između 0.30 do 0.40 feninga, zavisno od vrste goriva. Druga mjera uključuje obračun PDV ne na trenutnu vrijednost litre goriva već na iznos maloprodajne cijene od 2.01 koja je bila prije godinu dana. Pri cijeni od 2.01 država uizima sebi po litri goriva 0,29 KM PDV, dok pri cijeni pod 3.31 KM uzima 0.48 KM. Dakle, samo zbog više cijene goriva država ekstra zarađuje na PDV 0.19 KM po litri benzina. Cilj ove mjere je samo da država uzima isto na PDV kako je to bilo prije rasta cijena, a ne da ekstra zarađuje od inflacijske krize", objašnjava Hadžić.

Izvor: Envato

Smatra da bi nakon usvajanja predložene mjere cijena litra goriva (benzina) odmah bila niža za 0.54 KM, a slično bi bilo i za litru dizela.

"Država ne bi imala bilo kakav gubitak ili smanjenje u naplati indirektnih poreza. Po osnovu akciza za šest mjeseci bi smanjenje u naplati bilo oko 250 miliona KM. Međutim, podaci Uprave za indirektno oporezivanje UIO pokazuju da su prihodi od indirektnih poreza u pet mjeseci veći za 739 miliona KM ili 23,38 odsto u odnosu na isti period 2021. godine. Čak i sa smanjenjem akciza već su sada u plusu gotovo 500 miliona KM, a imaju još sedam mjeseci za naplatu", napisao je Hadžić.

Prema vežećem Zakonu o akcizama BiH, putarina, kao vrsta indirektnog poreza, plaća se na motorne benzine, uključujući i bezolovni, dizel goriva i ostala plinska ulja i to u iznosu od 0,15 KM po jednom litru proizvoda za puteve i 0,10 KM za izgradnju autoputeva.

Mnogi drugi ekonomisti u brojnim izjavama za medije u protekla dva-tri mjeseca skoro referendumski su se složili oko toga da bi trebalo privremeno ukinuti akcize odnosno smanjiti ''učešće države'' u cijeni nafte i naftnih derivata.

Milenko Bošković, predsjednik Udruženja prometnika naftnih derivata Privredne komore FBiH predložio je, ako se već ne ukinu akcize, da se makar za taj iznos za koji se povećao PDV, umanje cijene.

Mnoge države u Evropi i regiji uvele su određene mjere kako bi obuzdale cijene goriva, mada se u situaciji kada valada paranoja i strah to čini nemoguće.

Privrednici za ukidanje akciza

U nedavnom saopštenju Privredne komore RS koje se bavi trenutnom ekonomskom krizom između ostalog je navedeno kako privrednici smatraju da je potrebno suspendovati primjenu člana 35. Zakona o akcizama BiH na određeno vrijeme, tako da se suspenduje naplata akcize (putarine kao vrste indirektnog poreza) za puteve, te za izgradnju autoputeva i izgradnju i rekonstrukciju drugih puteva do kraja godine.

"Na taj način bi se", navode u PKRS, "djelimično ublažili negativni efekti energetske krize koji dovode do enormnog skoka cijena naftnih derivata".

MMF: Ukidanje akciza bolje od diferencirane stope PDV

U svojoj analizi ekonomskih prilika u BiH misija Međunarodnog monetarnog fonda u BiH takođe je predložila da bi umjesto uvođenja diferenciranih stopa PDV, vlasti trebale pružiti privremenu, ciljanu pomoć ugroženim domaćinstvima, ili možda privremeno da ukinu akcize na gorivo.

Prije nešto više od četiri godine donijet je zakon o dodatnim akcizama na naftnu i naftne derivate u BiH. Zakon su podržale vladajuće stranke iz oba entiteta, uz sugestiju i aktivno lobiranje stranih ambasadora i predstavnika Evropske unije.

"Imajući u vidu neadekvatnu mrežu socijalne sigurnosti, ukidanje akciza na gorivo moglo bi se razmotriti na privremenoj osnovi. Iako je i to skupa i loše usmjerena mjera, bolja je od trajne promjene poreske politike. Paralelno, vlasti bi trebale nastojati poboljšati mrežu socijalne sigurnosti kako bi bile bolje pripremljene za buduće šokove", piše u saopštenju MMF.

U martu je bila pokrenuta procedura za ukidanje akciza na gorivo, ali je prijedlog zustavljen u parlamentarnoj proceduri na nivou BiH.

Višković: Nije prvoaprilska

Podsjećamo da je premijer RS Radovan Višković sredinom marta nakon sjednice NSRS izrazio uvjerenje da bi akcize na naftu i naftne derivate u BiH trebalo da budu ukinute početkom (prošlog) aprila.

"Već od prvog aprila, i to nije prvoaprilska šala, mi bismo mogli da imamo ukinute akcize. Cijene će tada biti blizu dvije marke po litri", kazao je Višković.

Stav UIO

U Upravi za indirektno oporezivanje su u vrijeme kada se ukidanje akciza razmatralo u PS BiH saopštili (23. marta) kako smatraju da usvajanje zakona o ukidanju akciza i smanjenju PDV-a nije prihvatljivo sa stanovišta osiguranja makroekonomske stabilnosti i fiskalne održivosti BiH. U UIO računaju da bi zbog izmjena Zakona o akcizama, tj. ukidanju akcize na naftu i naftne derivate - ako bi do toga došlo - prihodi mogli biti manji za oko 265 miliona KM.

(Mondo)