i do 40%

EU presjekla: Uvedene veće carine na kineske električne automobile, slijede velika poskupljenja

Autor Dušan Volaš

Primjena novih mjera trajaće najmanje sljedeća četiri mjeseca, do kada države članice EU moraju da potvrde konačne visine carina, koje će potom važiti najmanje pet godina

BYD Han
Izvor: BYD

Evropska komisija zvanično je uvela protivmjere usmjerene na kineske proizvođače električnih vozila. Tome je prethodila devetomjesečna istraga o uticaju državnih subvencija kineskih vlasti dodjeljivanih automobilskim kompanijama na formiranje cijena na evropskom tržištu. Nove mjere podrazumijevaju uvođenje dodatnih uvoznih carine na sva baterijsko-električna vozila (BEV), od 5. jula, kao što je to prethodno već najavljeno.

Komisija je u istrazi zaključila da električna vozila proizvedena u Kini ostvaruju korist od nepravednog subvencionisanja, što za posljedicu ima potencijalnu ekonomsku štetu po proizvođače električnih vozila u Evropskoj uniji.

Posljednjih sedmica, predstavnici Evropske unije i Kine vode intenzivne pregovore i pokušaju da pronađu rješenje, u skladu sa preporukama Svjetske trgovinske organizacije, kojim bi obje strane mogle biti zadovoljne.

Međutim, dok takvo rješenje ne bude dogovoreno, EU će kineske elektromobile cariniti cariniti po različitim stopama, u zavisnosti od proizvođača i udjela subvencija u konačnoj cijeni njihovih modela, kao i njihove saradnje u istrazi. Novouvedene carine izgledaju ovako:

  • BYD: 17,4 odsto,
  • Geely: 19,9 odsto,
  • SAIC: 37,6 odsto,
  • Ostali kineski proizvođači koji su učestvovali u istrazi: 20,8 odsto,
  • Ostali kineski proizvođači koji su odbili da učestvuju u istrazi: 37,6 odsto.

Ove carine nešto su niže u poređenju sa ranije predloženima i prilagođene su novim obračunima koje su dostavili sami proizvođači.

Primjena novih mjera počinje 5. jula i trajaće najmanje sljedeća četiri mjeseca. To je period u kome države Evropske unije moraju da izglasaju, odnosno potvrde konačne visine carina. A kada ih konačno sve članice budu prihvatile, carine će se odnositi na predstojeći period od najmanje pet godina.

Najava ovakvog ishoda navela je poznavaoce situacije da postave pitanje kako će nove carine uticati na cijene automobila evropskih i američkih proizvođača koji se prave u Kini.

Iako konkretnog odgovora još uvijek nema, nezvanične informacije govore da bi kompanija Tesla ipak mogla da prođe nešto bolje od ostalih, jer je navodno podnijela "dobro potkrepljen zahtjev" za izuzeće od mjera, o kome će se odlučivati najkasnije za devet mjeseci.