Ekonomija

Solun dobio metro: Izgradnja je trajala 38 godina, a cijena vožnje je smiješna

Solunski metro je prvi put zamišljen prije više od jednog vijeka, a prvi tunel je prokopan 1986. godine.

Solunski metro
Izvor: Sakis MITROLIDIS / AFP / Profimedia

Novi metro čija je prva izgradnja počela prije oko 38 godina, svečano je otvoren u Solunu, drugom po veličini gradu u Grčkoj.

Linija se proteže na 9,6 kilometara i obuhvata dva jednokolosečna tunela i 13 stanica. Predviđeno vrijeme putovanja je 17 minuta i u pitanju je voz bez vozača. Liniju je zvanično otvorio premijer Grčke Kirijakos Micotakis u subotu.

"Metro je najmoderniji u Evropi, što Solun zaslužuje", rekao je Micotakis na ceremoniji kojoj je prisustvovalo nekoliko ministara i predsjednica Katerina Sakelaropulu.

Javnost će moći da ga koristi četiri dana potpuno besplatno, a zatim će cijena karte biti 0,60 evra, kažu nadležni.

Solunski metro je prvi put zamišljen prije više od jednog veka, a prvi tunel je iskopan 1986. Izgradnja je počela ozbiljno 2003. i otkopala je riznicu antikviteta u ogromnoj iskopini ispod gusto naseljenog grada od milion stanovnika.

Kirjos Micotakis u solunskom metrou
Izvor: Giannis Papanikos / AFP / Profimedia

Godine 2013. projekat je skoro napušten, ali je 2015. Centralni arheološki savjet konačno pristao da odvoji antikvitete i ponovo ih postavi na jednu od stanica, Venizelos.

"Ovaj projekat nudi izvanredan spoj drevnog i modernog, integrišući arheološko nasljeđe sa infrastrukturom metroa", rekao je novinarima u petak Kristos Staikouras, ministar saobraćaja i infrastrukture, tokom medijskog obilaska podzemne željeznice.

Saobraćajnica iz rimskog doba, drevna grčka groblja, mozaici

Probijanje tunela je pratilo drevne trgovačke rute kroz centar lučkog grada koji je od davnina bio kontinuirano naseljen. Otkrila je saobraćajnicu iz rimskog doba, drevna grčka groblja, sisteme za vodu i odvodnjavanje, mozaike i natpise, i desetine hiljada artefakata koji se protežu kroz vijekove, takođe tokom vizantijske i osmanske vladavine.

Tuneli su morali da budu probušeni na većoj dubini nego što je prvobitno planirano, što je povećalo troškove i kašnjenja, da bi se sačuvala drevna otkrića.

Ključni dijelovi onoga što je pronađeno izloženi su duž podzemne mreže, uključujući dio mermerom popločane rimske saobraćajnice na centralnoj stanici Venizelou.

Stanica metroa u Solunu
Izvor: Sakis MITROLIDIS / AFP / Profimedia

Vladini zvaničnici rekli su da je trošak metroa do sada dostigao tri milijarde evra za prvu završenu liniju sistema metroa - i većinu druge linije koja je trenutno u izgradnji i treba da bude isporučena za godinu dana.

Slična muka i u Rimu

U italijanskom gradu Rim takođe se gradi nova linija metroa (C) sa kojom postoji sličan problem kao i sa ovom u Solunu – mnogo arheoloških otkrića.

To je sada faraonski projekat obilježen kašnjenjima i rastućim troškovima od njegovog početka 1990-ih. Izgradnja, započeta 2006. godine, značajno je usporena stalnim otkrivanjem neprocjenjivih arheoloških artefakata, što je zahtijevalo delikatno iskopavanje i mnogo muka da bi se to očuvalo.

Prvobitno planiran za završetak 2000. godine, vremenski okvir je značajno produžen, sa novim procijenama koje ukazuju na mogući završetak do 2035. Tekuća kašnjenja i tehničke složenosti su podigle ukupne troškove projekta na preko sedam milijardi evra.

(EUpravo zato)