Ekonomija

Nova pravila od 2026. za automobile koji se prodaju u Evropi: Bez ovoga više neće moći da se vozi

Autor Ivana Lazić

Odluka je donijeta nakon porasta broja saobraćajnih nezgoda izazvanih odvraćanjem pažnje vozača.

Izvor: Michael Vi/Shutterstock

Od januara 2026. godine, svi novi automobili koji se prodaju u Evropi moraće da imaju fizičke tastere za osnovne funkcije. To se odnosi, recimo, na sirene, brisače, svjetla za opasnost i kontrolu klime, a sve to ukoliko žele da dobiju maksimalnu ocjenu od pet zvjezdica za bezbjednost od strane Euro NCAP-a, saopštila je ova organizacija.

Odluka je doneta nakon porasta broja saobraćajnih nezgoda izazvanih odvraćanjem pažnje vozača uslijed korišćenja kompleksnih ekrana osetljivih na dodir, koji dominiraju u savremenim automobilima. Stručnjaci upozoravaju da dodirni interfejsi mogu vozaču odvući pažnju čak i do 40 sekundi – dovoljno da vozilo pređe više od jednog kilometra bez potpune kontrole.

Testovi pokazuju prednost fizičkih komandi

Studija švedske kompanije Vi Bilägare uporedila je 11 modernih automobila sa ekranima osjetljivim na dodir i jedan stariji model – Volvo V70 iz 2005. godine. Rezultat: dok su osnovne funkcije u starom Volvou aktivirane za svega 10 sekundi, savremeni modeli zahtijevaju u prosjeku 24,7 sekundi, a u najgorem slučaju (MG Marvel R) čak 44,9 sekundi.

Auto-industrija priznaje greške

Mnogi proizvođači već reaguju. Šef dizajna Hyundaija, Sangjup Li, izjavio je da kompanija zadržava fizičke tastere iz bezbednosnih razloga, jer su jednostavniji za upotrebu u vožnji. Volkswagen je već vratio fizičke komande na volan novog Tiguana, dok Tesla uvodi dodatak treće strane – Ctrl-Bar, sa fizičkim tasterima za upravljanje klimom.

Problemi i sa drugim naprednim funkcijama

Prema istraživanju J.D. Power-a, broj pritužbi korisnika na kvalitet novih automobila je na rekordno visokom nivou – najviše zbog sistema za pomoć u vožnji i konekcije sa Android Auto i Apple CarPlay. Povlačne kvake, bežični punjači i druge inovacije takođe su često meta kritika, jer u određenim situacijama mogu čak otežati intervenciju spasilaca.

Iako preporuke Euro NCAP-a nisu zakonski obavezujuće, ocjene nezavisne organizacije imaju veliki uticaj na reputaciju proizvođača širom svijeta – i industrija ih shvata ozbiljno.

(Kurir, Mondo)

Tagovi