Širom SAD zatvaraju se prodavnice, a one koje su i dalje otvorene ne koriste gotovinu jer ljudi se gade novčanica,
Američki onlajn magazin Politiko piše da kupci svoje porudžbine uglavnom prebacuju na internet, Amazon i Valmart, a da restorani koji su ostali otvoreni koriste traže isključivo beskontaktno plaćanje.
"Cash is king" (gotovina caruje) je naprasno izgubilo status neprikosnovenog i sada najstariji i najpozdaniji način plaćanja, izgleda preteće. A ne tako davno iz Dojče banke mu je prognozirana večnost.
Ekonomista sa Univerziteta Harvard Kenet Rogof smatra da će kriza "apsolutno dovesti ljude u stanje da žele pre da se zaduže nego da uzimaju novac iz tuđe ruke".
"Da li želim da uzmem stvar koju ste držali u ruci? Ne", rekao je Rogof.
Kako se navodi, digitalna plaćanja su brza, čista i jednostavna, a taj iznenadni pomak je ogromna prilika za firme za onlajn plaćanja, poput Pejpala, čiji generalni direktor Den Šulman kaže da je kompanija udvostručila broj transakcija, a raste i broj klijenata koji otvaraju račune.
Kompanija za digitalno plaćanje koju vodi izvršni direktor Tvitera Džek Dorsei kaže da većina potrošača ne želi da dodiruje bilo kakvu površinu.
Neke od tih promena mogle bi da budu privremene, ali možda i ne, što raduje neke poput Silicijumske doline, dok druge zabrinjava.
Godinama tehnološke kompanije teže ka virtuelnijem, platnom sistemu sa manje gotovine i pritiskaju regulatore da ih oslobode ograničenja koja regulišu tradicionalne banke, a sada i imaju priliku za to.
IDodaje se i da je novčane navike teško razbiti.
Pre svega čuvanje papirnog novca, budući da savezne rezerve pokazuju blagi napredak u povlačenju američke valute na globalnom nivou, mada bi velik deo toga mogao biti u inostranstvu
Dok je keš još predmet želja, onlajn plaćanje računa, kupovina namirnica i dostava hrane svakako cveta, budući da je i bez korona virusa ljudima lagodnije da ne troše vreme u redovima po supermarketima i bankama.
S druge strane, u strahu od korona virusa gotovo da su zamrle usluge kao što su čuvanje dece, spremanje kuće ili dolazak frizera "na noge".
Međutim, kada se šoping molovi i prodavnice otvore, pitanje je vremena pre nego što kupci požele da isprobaju kola, dodirnu drvo nameštaja, pod rukom osete tkaninu odevnog predmeta pre nego što bilo šta od toga kupe.
A da li će tada prisloniti karticu, ispisati ček ili izvaditi gotovinu ostaje da se vidi, konstatuje portal.