Kijev sada želi nove turske lovce Kaan (TF-X) i predlaže proizvodnju motora u Ukrajini.
Ukrajinske vazduhoplovne snage izjavile su da ne namjeravaju da se zadovolje samo zastjarelim lovcima F-16, koje kolektivni Zapad obećava da će isporučiti, Kijev planira da nabavi najsavremenije američke i švedske lovce. Vjerovali ili ne, portparol ukrajinskog vazduhoplovstva, Juri Ignat izjavio je prošle godine da ukrajinske vazduhoplovne snage planiraju čak i da kupe američke lovce 5 generacije F-35. Međutim sada na listu stižu i najnoviji turski, takođe pete generacije.
"Ukrajina trenutno radi na motoru za novi turski avion. Timovi ukrajinskih inženjera rade i učestvuju na konkursu za razvoj projekta KAAN", rekao je ambasador Ukrajine u Turskoj Vasil Bodnar za CNN. Ukrajinski diplomata dodaje da je saradnja sa Ankarom strateški važna i doprinosi povećanju odbrambenog potencijala i Ukrajine, a i Turske.
Bodnar podsjeća da ideja o učešću Ukrajine u najsavremenijem programu turskih lovačkih aviona nije nova i da su pregovori počeli prije eskalacije sukoba u Ukrajini.
"Postoji neka vrsta konzorcijuma ukrajinskih kompanija koje se takmiče za ovaj motor sa drugim međunarodnim i nacionalnim proizvođačima, možemo brzo da proizvedemo opremu sa karakteristikama koje su toliko neophodne za ovaj avion. Kao što sam rekao, ako uspemo i sprečimo uticaj trećih strana i na Istoku i na Zapadu, bićemo među najmoćnijima u regionu", rekao je Bodnar, navodi tursko izdanje CNN.
Uz ove izjave naravno, ističe se da turski avion KAAN ima potencijal da se takmiči sa F-35 i F-22 (ovaj drugi nije namijenjen za izvoz). Upitan da li će Ukrajina u budućnosti kupovati turske borbene avione KAAN, on kaže sledeće: "Ne samo da ćemo ih kupovati, već ćemo ih i koristiti. Znamo i gde da ih koristimo".
KAAN (TF-X, Turski Lovac Eksperimentalni) je turski projekat borbenog aviona pete generacije, koji je razvija kompanija Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAȘ). Avion se razvija da zamijeni F-16, okosnicu turskog ratnog vazduhoplovstva, formalni razvoj je počeo u avgustu 2016. godine, sa optimističnim preliminarnim planovima za isporuku 20 aviona Blok 1 turskim vazduhoplovnim snagama 2028. godine i postizanje stope proizvodnje od čak dva aviona mjesečno 2029. godine.
Kaan će biti prvi prototip aviona 5. generacije koji je razvila turska odbrambena industrija. Ukoliko sve pođe po planu, Turska će tako ući u izabrani klub država koje posjeduju avione pete generacije. Uprkos uspjehu industrije da proizvede avion pete generacije, ali i uprkos ogromnim ambicijama da se napravi čak i šeste generacije, Turska se suočava sa problemima vazduhoplovstva, prvenstveno usljed raznih kazni i ukora koji dolaze iz SAD, od kojih žele da se riješe zavisnosti.
Iako sa značajnim ulogom, isključena iz programa F-35 od strane SAD, kao rezultat odluke o kupovini ruskih odbrambenih sistema S-400, Turska je ostala "nepokrivena" sa vazduhoplovnim snagama, posebno zato što SAD pored ovoga odlažu i uslovljavaju tursku kupovinu F-16 Blok 70 Viper kao i modernizaciju F-16 koje danas imaju Turci na najsavremeniji standard.
U decembru prošle godine, turska štampa je objavila da će 27. decembra 2023. turska vazduhoplovna industrija obilježiti istorijski trenutak: prvi let aviona Kaan, prvog borbenog aviona pete generacije koji su Turci proizveli.
Kaan, takođe poznat kao TF-X (Turkish Fighter - Experimental), trebalo je da poleti 27. decembra. Međutim, polijetanje se nije dogodilo, a događaj je odložio proizvođač Turkish Aerospace Industries (TAI).
Ukrajinska avio industrija i Turska
Činjenica da je ukrajinska industrija uključena u razvoj programa KAAN ne treba nikoga da iznenadi, posebno u pogledu snabdijevanja motorom. Podsećamo, krajem 2021. godine turska kompanija Baykar Defense i ukrajinsko državno preduzeće Ivčenko-Progres potpisali su ugovor o isporuci mlaznih motora AI-322F i AI-25TLT. Jedan od ova dva motora biće instaliran na budući jurišni dron koji proizvodi turska odbrambena industrija.
(Oružje online/MONDO)