Svijet

Jedan od najprometnijih aerodroma u Evropi leži na dnu nekadašnjeg jezera: Imaju čak i svoje "polarne medvjede"

Autor Dušan Volaš

Za vrijeme Drugog svjetskog rata, Schiphol je bio na meti njemačkih bombi, pa je Amsterdam morao poslije ponovo da ga izgradi.

Holandski aerodrom Shiphol ulaže 6 milijardi evra u proširenje kapaciteta
Izvor: ANP via AFP / AFP / Profimedia

Amsterdamski aerodrom Shiphol (Schiphol), jedan od najprometnijih u Evropi, a njegovi čelnici poručuju da će uložiti šest milijardi evra do 2029. što nazvaju najvećim investicionim planom u svojoj istoriji.

"Naša infrastruktura je osnov naše usluge, ali trenutno je daleko od onoga što želimo da ponudimo našim putnicima kao kvalitetni aerodrom u Holandiji", rekao je izvršni direktor Shiphola Piter van Ood.

Prema njihovim procjenama, u cijeloj 2024. očekuje se da će ukupno kroz aerodrom proći između 65 i 68 miliona putnika, dok će ukupan broj letova biti između 470.000 i 473.000.

Holandske vlasti su prošle godine pokušale da ograniče letove na oko 450.000 u pokušaju da ograniče buku.

Ipak, poklekli su pod pritiskom industrije i prigovorima EU koja je navela da bi prvo trebalo istražiti druge mogućnosti za smanjenje buke.

Godišnje kroz aerodrom Shiphol prođe između 65 i 68 miliona putnika
Izvor: Imago / Alamy / Alamy / Profimedia

Shiphol se nalazi na pogodnoj lokaciji, a decenijama je važio za jedan od najvažnijih regionalnih trgovačkih centara. Ipak, kako opslužuje veliki broj ljudi, naravno da mnogi nisu zadovoljni svojim isksustvima zbog čega će se uložiti u njegovo poboljašanje.

U međuvremenu, možemo da se podsjetimo nekoliko zanimljivosti o ovom impozantnom evropskom aerodromu.

Jedan od najvećih aerodroma u Evropi

Shiphol je počeo sa radom 1916. godine, a tada je služio kao mali aerodrom za vojne avione. Međutim, nije prošlo dugo prije nego što se značajno proširio. Već sljedeće godine je bio jedan od najvećih u Evropi i od tada samo raste.

Za vreme Drugog svjetskog rata je bio na meti njemačkih bombi, pa je Amsterdam morao poslije ponovo da ga izgradi.

Danas ima šest pista i glavni terminal koji je podeljen na tri zone, svaka sa zasebnim gejtovima i pristaništima.

Sa više od 300 direktnih letova, važio je za najbolje povezan evropski aerodrom. Sve se to promijenilo nakon leta 2022. kada nije bilo dovoljno radnika, letovi su odlagani, a putnici su redovno ostajali bez prtljaga. Čak su i zvaničnici aerodroma priznali da su loše poslovali te godine zbog čega su odlučili da ulože šest milijardi evra u proširenje kapaciteta. Ne samo što će biti izgrađeni dodatni gejtovi već će i postojeće prostorije biti renovirane. Više od 24.000 kvadratnih metara će biti osvježeno čime će se dobiti dodatnih 5.000 kvadrata prostora za 23 prodavnice, restorane i ostale lokale koje su na usluzi putnicima.

Inače, na području aerodroma postoje dva hotela koja rade 24 sata dnevno.

Grupa "Royal Schiphol" ne poseduje samo ovaj amsterdamski aerodrom već se u njenom stopostotnom vlasništu nalaze i aerodromi Roterdam Hag i Lelistad. Poseduju i 51 odsto aerodroma u Ajndhovenu, a deluju i u inostranstvu.

Shiphol leži na dnu nekadašnjeg jezera

Jezero Harlemer je isušeno 1852, a prvi avion je sletio na Shiphol 1916. Tehnički, aerodrom leži na dnu jezera, četiri metra ispod nivoa mora.

Na aerodromu se nalaze i polarni medvjedi!

Ne misli se na stvarne polarne medvjede već se tako zovu radnici koji zimi čiste snijeg.

"Naši polarni medvjedi se staraju o tome da na pistama nema snijega i leda, što je prije moguće, tako da Shiphol može neometano da radi", navode iz uprave.

Legende o "glavnoj luci"

Shiphol znači "glavna luka", ali je mnogo više od toga jer uključuje razne vidove transporta - automobile, kamione, vozove i avione. Primera radi, brzi vod do Pariza saobraća 9 puta dnevno.

Vjeruje se da su mnogi brodovi potonuli na ovom mjestu, pa se koristio izraz "Schip Holl". Schip i scheep znače brod, a hol grob u ovom kontekstu.

Inače, prvi putnici su letjeli u otvorenim avionima, pa su morali da nose kožne jakne, kacige, pojas za spasavanje i rukavice. Dobijali su i flašu tople vode kako bi se zagrijali tokom leta.

(EUpravo zato)