Za vrijeme Drugog svjetskog rata, Schiphol je bio na meti njemačkih bombi, pa je Amsterdam morao poslije ponovo da ga izgradi.
Amsterdamski aerodrom Shiphol (Schiphol), jedan od najprometnijih u Evropi, a njegovi čelnici poručuju da će uložiti šest milijardi evra do 2029. što nazvaju najvećim investicionim planom u svojoj istoriji.
"Naša infrastruktura je osnov naše usluge, ali trenutno je daleko od onoga što želimo da ponudimo našim putnicima kao kvalitetni aerodrom u Holandiji", rekao je izvršni direktor Shiphola Piter van Ood.
Prema njihovim procjenama, u cijeloj 2024. očekuje se da će ukupno kroz aerodrom proći između 65 i 68 miliona putnika, dok će ukupan broj letova biti između 470.000 i 473.000.
Holandske vlasti su prošle godine pokušale da ograniče letove na oko 450.000 u pokušaju da ograniče buku.
Ipak, poklekli su pod pritiskom industrije i prigovorima EU koja je navela da bi prvo trebalo istražiti druge mogućnosti za smanjenje buke.
Shiphol se nalazi na pogodnoj lokaciji, a decenijama je važio za jedan od najvažnijih regionalnih trgovačkih centara. Ipak, kako opslužuje veliki broj ljudi, naravno da mnogi nisu zadovoljni svojim isksustvima zbog čega će se uložiti u njegovo poboljašanje.
U međuvremenu, možemo da se podsjetimo nekoliko zanimljivosti o ovom impozantnom evropskom aerodromu.
Jedan od najvećih aerodroma u Evropi
Shiphol je počeo sa radom 1916. godine, a tada je služio kao mali aerodrom za vojne avione. Međutim, nije prošlo dugo prije nego što se značajno proširio. Već sljedeće godine je bio jedan od najvećih u Evropi i od tada samo raste.
Za vreme Drugog svjetskog rata je bio na meti njemačkih bombi, pa je Amsterdam morao poslije ponovo da ga izgradi.
Danas ima šest pista i glavni terminal koji je podeljen na tri zone, svaka sa zasebnim gejtovima i pristaništima.
Sa više od 300 direktnih letova, važio je za najbolje povezan evropski aerodrom. Sve se to promijenilo nakon leta 2022. kada nije bilo dovoljno radnika, letovi su odlagani, a putnici su redovno ostajali bez prtljaga. Čak su i zvaničnici aerodroma priznali da su loše poslovali te godine zbog čega su odlučili da ulože šest milijardi evra u proširenje kapaciteta. Ne samo što će biti izgrađeni dodatni gejtovi već će i postojeće prostorije biti renovirane. Više od 24.000 kvadratnih metara će biti osvježeno čime će se dobiti dodatnih 5.000 kvadrata prostora za 23 prodavnice, restorane i ostale lokale koje su na usluzi putnicima.
Inače, na području aerodroma postoje dva hotela koja rade 24 sata dnevno.
Grupa "Royal Schiphol" ne poseduje samo ovaj amsterdamski aerodrom već se u njenom stopostotnom vlasništu nalaze i aerodromi Roterdam Hag i Lelistad. Poseduju i 51 odsto aerodroma u Ajndhovenu, a deluju i u inostranstvu.
Shiphol leži na dnu nekadašnjeg jezera
Jezero Harlemer je isušeno 1852, a prvi avion je sletio na Shiphol 1916. Tehnički, aerodrom leži na dnu jezera, četiri metra ispod nivoa mora.
Na aerodromu se nalaze i polarni medvjedi!
Ne misli se na stvarne polarne medvjede već se tako zovu radnici koji zimi čiste snijeg.
"Naši polarni medvjedi se staraju o tome da na pistama nema snijega i leda, što je prije moguće, tako da Shiphol može neometano da radi", navode iz uprave.
Legende o "glavnoj luci"
Shiphol znači "glavna luka", ali je mnogo više od toga jer uključuje razne vidove transporta - automobile, kamione, vozove i avione. Primera radi, brzi vod do Pariza saobraća 9 puta dnevno.
Vjeruje se da su mnogi brodovi potonuli na ovom mjestu, pa se koristio izraz "Schip Holl". Schip i scheep znače brod, a hol grob u ovom kontekstu.
Inače, prvi putnici su letjeli u otvorenim avionima, pa su morali da nose kožne jakne, kacige, pojas za spasavanje i rukavice. Dobijali su i flašu tople vode kako bi se zagrijali tokom leta.
(EUpravo zato)