Svijet

Najveći avion na svijetu pravi kompanija koja se time ne bavi: Pogledajte kako će izgledati ovaj nebeski džin

Najveći teretni avion na svijetu, "WindRunner", najavljuje kompanija koja nikada nije napravila letjelicu.

Izvor: Radia

Kompanija "Radia", koja nikada do sada nije napravila avion, ima ambiciozni plan da napravi najveći na svijetu, piše "Bi-Bi-Si".

Ovu kompaniju osnovao je preduzetnik i inženjer Mark Lundstrom, koji je upravo najavio projekat "WindRunner" - najveći avion na svijetu.

"Radia" je zamišljena kao kompanija čija rješenja povećavaju snagu vjetra na udaljenim "off-shore" lokacijama, gdje turbine mogu da budu mnogo veće nego na kopnu. Prenos ovih turbina, čija sječiva mogu da budu duga i do sto metara, komplikovan je i težak zbog čega transport od fabrike do mjesta postavljanja predstavlja izazov. Ovaj problem, zatim, ograničava ekonomsku održivost takve energije vjetra.

Ako bi taj problem mogao da bude riješen, smatrao je Lundstrom, duža sječiva turbina pomogla bi farmama vjetra da proizvode više energije po manjem trošku.

"Mogu da udvostruče ili čak utrostruče ekonomski održivu površinu u Sjedinjenim Američkim Državama, kada je u pitanju energija vjetra. Globalno, bila bi omogućena izgradnja i postavljanje više od jednog miliona "super-turbina" do 2050. godine.

Kompanija iz Boldera u Koloradu prikupila je više od 150 miliona dolara i privukla ugledne savjetnike kako bi lansirala moguće rješenje - "WindRunner". Najveći avion na svijetu trebalo bi da značajno olakša transportovanje gigantskih turbina, što bi moglo da pokrene pravu revoluciju u korišćenju energije vjetra. 

"Pravimo najveći avion na svijetu, i radimo to zbog ogromnog praznog prostora u kapacitetima letjelica koje prenose veliki teret. Zaprepašćen sam činjenicom da ne postoji projekat proizvodnje ovolikog teretnog aviona, niti plan za njega, osim našeg. Nemogućnost transporta ogromnih stvari doslovna je barijera koja nas sprečava da transformišemo kapacitete turbina vjetra," rekao je Lundstrom.

Pogledajte fotografije koje prikazuju kako bi trebalo da izgleda najveći avion na svijetu!

Postoji jedan veliki izazov - pored same konstrukcije, ova ogromna mašina mora da bude sposobna za navigaciju pistama i "taksi" rutama postojećih aerodroma, kao i da se kontrolisano kreće po kratkim pistama kakve se lako grade pored farmi vjetra.

"Antonov An-225 Mriya" ranije je bio najveći teretni avion na svijetu, ali je ujedno bio i jedan jedini primjerak svoje vrste. Njegovo uništenje na početku ruske invazije na Ukrajinu bilo je udarac za aviondustriju čitavog svijeta. Preko noći, sposobnost transporta izuzetno kabastog i teškog tereta, izgubljena je.

Rivali među kojima su bili "Boeing C-17 Globemaster", "Lockheed C-5 Galaxy" i "Antonov An-124 Ruslan" više se ne proizvode.

Izvor: Radia

Kompanija "Radia" tako se suočila sa brojnim objektivnim i spoljnim izazovima, ali ostao je jedan veliki, unutrašnji - ova kompanija nikada ranije nije napravila avion. Lundstrom je okupio iskusan tim koji je dizajnirao specifikacije, prije nego što je predstavljen projekat prošle godine. U pitanju je letjelica sa fiksiranim krilima, među kojima se ističe ogromno pravo krilo neophodno za polijetanje i slijetanje na relativno kratkim pistama.

Izvor: Radia

Ako "Radia" uspije u svom projektu, masivni teretni avion biće dugačak 108 metara, sa rasponom krila od 80 metara. Teretni dio bio bi oko šest puta veći nego na modelu "Antonov An-225".

U "WindRunner" avion mogle bi da stanu tri turbine sječiva od 80 metara, ili dvije sa sječivima od 95 metara. Ili jedna sa sječivima od čak 105 metara, uz mogućnost slijetanja na jednostavnu pistu dužine 1.800 metara. Ali "WindRunner" bi mogao da podigne samo 74 tone i da potom sa njima preleti 2.000 kilometara, što znači da bi bio ograničen na letove unutar Sjeverne ili Južne Amerike i Evrope.

Izvor: Radia

"Da, postoji mnogo izazova, ali fundamentalni principi razvoja ovog projekta su - ne smišljamo ništa novo, razvijamo minimalnu održivu letjelicu potrebnu za misiju", rekao je Lundstrom.

To znači i da za projekat ne bi bili potrebni novi hangari, lanci snabdjevanja, ali ni nova ili izmijenjena regulativa.

Projekat ima mnoge saradnike i snabdjevače, međutim, među njima još uvijek nije i proizvođač motora. Kompanija je kratko saopštila da je proizvođač i model odabran, ali da se nada da će uskoro moći da objavi konkretne detalje, nakon definisanja strategije integrisanja motora u okvir.

Stručnjaci nisu sigurni da će "WindRunner", koji nije prvi projekat te vrste, zapravo biti uspješan.

"Jednostavno ne vidim kako će uspjeti, ako ne obezbijede još investicija. Avion neće imati transatlantski domet, pa nije privlačan kao predimenzionirani teretnjak", rekao je za "Bi-Bi-Si" komentator i stručnjak za avijaciju, Kris Pokok.

Nije isključeno ni da će politika predstavljati izazov, jer je predsjednik Amerike, Donald Tramp, energiju vjetra nazvao "smećem" i izdao izvršnu naredbu protiv njenog daljeg razvijanja. Projekat, po riječima portparola kompanije, ima suštinsku misiju vezanu za energiju vjetra, ali postoje i mnoge druge primjene, među kojima je i odbrambena. Kompanija "Radia" trenutno radi sa vladama više zemalja i različitim investitorima, kako bi obezbijedila sljedeću "infuziju" novca.

Plan je, što "Bi-Bi-Si" podvlači kao neobično, da se ne napravi jedan standardni prototip, već da se konstruiše više testnih letjelica, i očekuje se da probne letove obave do kraja ove decenije.

"Proveo sam mnogo vremena radeći sa start-apovima u prethodnoj kompaniji, i pored dobrog plana, nižeg rizika tehnologije i manjih izazova, i dalje je bilo teško dobiti potrebne dozvole za let", rekao je analitičar i komentator Bil Svitman.

Pritisku da "WindRunner" što prije poleti doprinosi i najava kompanije "Boeing" da će možda ponovo započeti proizvodnju "C-17" modela. Ipak, "Radia" navodi da bi postojala potražnja u oba slučaja, a da svakako planira da "WindRunner" model lansira prije konkurenta.

(BBC)

Tagovi