Crna hronika

Sve popularniji i sve veći problem: KVADOVI izvan zakona, odnose živote i narušavaju prirodu

Autor Željko Svitlica

Dvije osobe poginule su u nezgodama tokom vožnje kvadova u Republici Srpskoj u posljednja dva mjeseca. Ovi četvorotočkaši su veoma popularni, ali njihovo korištenje je potpuno neregulisano i kako se pokazuje - opasno.

Izvor: Shutterstock

M.G. iz Prijedora poginuo je 6. maja kada se vozilo kvad prevrnulo na području Kozare. M.G. je bio suvozač na vozilu kojim je upravljao njegov sugrađanin.

Tačno mjesec dana prije toga, državljanin Hrvatske inicijala A. A. poginuo je u blizini Dervente dok je upravljao kvadom. U nesrećama tokom vožnje ovog terenskog četvorotočkaša 2021. godine poginule su dvije žene, jedna u Tomislavgradu, druga u Tesliću.

Kvadovi ili vozila za sve terene (all-terrain vehicle - ATV) postali su veoma popularni u posljednjih nekoliko godina u BiH. Njih možete iznajmiti skoro svuda, u gradovima, manjim mjestima, a posebno na planinama, izletištima, nacionalnim parkovima...

Upravo činjenica da se mahom voze "off road" čini kvadove nevidljivim za policiju, odnosno za Zakon o bezbjednosti saobraćaj RS koji se odnosi samo na javne, kategorisane puteve. Zakon o osnovama bezbjednosti saobraćaja BiH prepoznaje termin "četvorocikli" -  motorno vozilo na četiri točka sa masom neopterećenog vozila manjom od 400 kg, bez mase akumulatora kod električnih vozila i čija najveća neto snaga motora ne prelazi 15kW. Spadaju u potkategeriju B1 za koju je potrebna vozačka dozvola B kategorije.

Međutim, kvadovi često imaju veću snagu motora i veliko pitanje je da li se kontroliše da li su i kako registrovani.

Za lake četvorocikle ( motorno vozilo sa četiri točka sa masom neopterećenog vozila manjom od 350 kg, bez mase akumulatora kod električnih vozila, čija najveća brzina nije veća od 45km na čas i čija radna zapremina nije veća od 50 cm3 ili čija najveća snaga nije veća od 4kW kod ostalih motora, ili čija najveća trajna snaga nije veća od 4kW kod elektromotora) potrebna je AM dozvola (za vozila do 50 "kubika" zapremine motora) koja se može dobiti sa 16 godina.

U praksi kvadove često voze maloljetni, mladi i neiskusni vozači, često bez kacige koja je obavezna za četvorocikle. Pretostavka je da je broj nezgoda u kojima dođe do lakših ili težih povreda nakon vožnje kvadovima veliki. Policija je najčešće obaviještena samo o najtragičnijim slučajevima.

Izvor: Shutterstock

Zbog svojih osobina, međuosovinskog razmaka, startnosti i težine, kvad je veoma sklon prevrtanju prilikom naglih skretanja i većih brzina.

Osim što predstavljaju opasnost za vozače i suvozače koji ne poštuju bezbjednosna pravila kvadovi su "osvojili" brojne parkove prirode i nacionalne parkove i ruralna područja generalno. 

Pojedini planinari su za Mondo ispričali da vozači kvadova bezobzirno narušavaju šumske puteve, staze i prirodu koje su koristili samo pješaci i ljubitelji prirode.

U Centru za posjetioce Pecka kod Mrkonjić Grada zabilježili su da vozači kvadovima prelaze i most blizu izvora Sane koji je nedavno napravljen i rezervisan isključivo za pješake.

(MONDO)