Željeznice Republike Srpske zainteresovane su za uspostavljanje putničke linije iz Sarajeva za Zagreb, koja bi išla preko Banjaluke.
Kako prenose Nezavisne, u toku su pregovori regionalnih željezničkih operatera kada je u pitanju ponovno uspostavljanje linije Sarajevo - Banjaluka - Zagreb, ali i drugih međunarodnih linija u putničkom saobraćaju.
Kako ističu u ŽRS, oni svakako podržavaju i zalažu se za regionalno povezivanje u željezničkom prevozu putnika čim budu ispunjeni svi tehničko-tehnološki i ekonomski preduslovi za njegovu konačnu realizaciju.
"Na sastancima koji se održavaju u Doboju razgovara se o preciznom definisanju komercijalnih osnova, uslova i potreba, što zahtijeva detaljnu analizu trenutnog stanja i prioritetnih potreba za uvođenjem novih putničkih linija na komercijalnim osnovama svih željezničkih kompanija iz okruženja", istakli su iz "Željeznica RS".
Podsjećamo da je direktor "Željeznica Federacije BiH" Enis Džafić prije nekoliko dana izjavio da su u toku pregovori sa "Željeznicama Republike Srpske" o uspostavljanju putničke linije Sarajevo - Zagreb - Sarajevo preko Banjaluke.
"Ukoliko se ne postigne dogovor i 'Željeznice RS' ne iskažu svoju zainteresovanost i daju saglasnost da taj voz prometuje, nećemo biti u mogućnosti ponovo otvoriti tu liniju. Inače, 'Hrvatske željeznice putnički prevoz' (HŽPP) dale su saglasnost da se ta putnička linija ponovo otvori", rekao je Džafić.
Ukoliko se dogovor postigne, kako je dodao Džafić, voz za Zagreb bi trebalo da krene 11. decembra stupanjem na snagu novog reda vožnje i išao bi svakodnevno.
Podsjećamo, voz je na ovoj relaciji saobraćao do decembra 2016. godine, a šest godina kasnije se govori o ponovnom uspostavljanju ove linije.
Kako navode iz "Željeznica RS", kada je u pitanju putnički, ali i teretni saobraćaj, neophodna je obnova infrastrukture, podizanje kvaliteta željezničkih usluga kroz skraćenje vremena putovanja, kao i nabavka novih voznih sredstava koja bi mogla da apsorbuju obnovljenu infrastrukturu u budućem periodu.
"Svi ovi procesi podrazumijevaju komercijalni pristup u okviru finansiranja međunarodnih linija, a to podrazumijeva izradu preciznih analiza na kojima se takođe radi, o ekonomskoj opravdanosti i isplativosti, kao i broju putnika koji bi koristili usluge željezničkih operatera iz oba bh. entiteta. Željeznička infrastruktura, mehanizacija za njeno održavanje, vozna sredstva za teretni i putnički saobraćaj, te radionice za održavanje voznih sredstava, uslovljavaju i sam način obezbjeđivanja adekvatnih modela finansiranja, koji će i odrediti dinamiku modernizacije željezničkog sektora u BiH i okruženju", kažu iz "Željeznica RS".
Navode da trenutno sprovode intenzivne aktivnosti na pripremi početka realizacije projekta obnove pruge od Brezičana do Ljubije, kako bi se nakon više od dvije decenije obnovljenom prugom ponovo oživjeli rudarenje i eksploatacija željezne rude na području Ljubije, što podrazumijeva i nove prevoze robe.
Kako kažu, Vlada Srpske, Ministarstvo saobraćaja i veza i "Željeznice Srpske" trenutno vode pregovore i s Evropskom bankom za obnovu i razvoj po pitanju kreditnih sredstava za modernizaciju željezničke dionice na koridoru 5c, od Šamca preko Doboja do Riječice, odnosno sjeverne granice sa Hrvatskom.
"Realizacija projekta kompletne obnove ove dionice iznosi oko 200 miliona evra. Imajući u vidu trenutne potrebe kada su u pitanju vozna sredstva, u proteklom periodu održani su sastanci sa svjetskim kompanijama iz oblasti željezničkog sektora sa područja Narodne Republike Kine, Rusije i SAD, čije su delegacije posjetile 'Željeznice' i pokazale interesovanje za potencijalnu buduću saradnju sa potencijalno zainteresovanim svjetskim partnerima, a razgovarano je o prihvatljivim modelima i mogućnostima finansiranja u obnovu i razvoj 'Željeznica Republike Srpske'", dodali su iz "Željeznica RS".
Dodaju da zajedno sa ŽFBiH aktivno rade na ažuriranju projektne dokumentacije za elektrifikaciju pruga na relacijama Doboj - Bosanska Poljana - Zvornik, Bosanska Poljana - Tuzla i Brčko - Banovići, a, kako ističu, realizacija ovih projekata donijela bi višestruku korist za oba entiteta.
Na mreži pruga "Željeznica RS" u unutrašnjem saobraćaju svakodnevno saobraća 27 redovnih putničkih vozova, a za naredni red vožnje 2022/2023. godine, koji stupa na snagu 11. decembra, nije planirano povećanje broja vozova u unutrašnjem putničkom saobraćaju.
Ističu da cijene karata u željezničkom putničkom saobraćaju za sada ostaju iste, ali da nisu isključene i korekcije u skladu sa promjenama situacije na tržištu, kako regionalnom, tako i evropskom.
Pogodnosti koje "Željeznice RS" pružaju korisnicima željezničkih usluga u putničkom saobraćaju ogledaju se kroz procentualne popuste na redovne cijene karata za penzionere, novinare, studente, grupna i kolektivna putovanja, povratna putovanja, mjesečne đačke i radničke karte i drugo.
Krenuo transport uglja za Sloveniju
"Željeznice Republike Srpske" u petak su iz Prijedora otpremile prve količine od 950 tona uglja na relaciji Dobrljin - Velenje - Pesje u Sloveniji, od ukupno ugovorenih 100.000 tona do kraja ove godine.
Ugalj će biti prevožen u saradnji sa još dva nacionalna operatera, kompanijom za javni prevoz tereta u domaćem i međunarodnom željezničkom i kombinovanom prometu "HŽ kargo" iz Hrvatske i "Slovenskim železnicama - Tovorni promet" iz Slovenije, saopšteno je iz ŽRS.
Vršilac dužnosti generalnog direktora "Željeznica Republike Srpske" Željko Radić naveo je da će do kraja tekuće godine prevoz uglja iz Republike Srpske za Sloveniju otpremati jedan voz "Željeznica Srpske".
"Planom je definisano da nove količine uglja za Sloveniju u narednoj 2023. godini, ukupno 400.000 tona, budu distribuisane kvartalno, od po 100.000 tona prevezenih po kvartalu", rekao je Radić.
(MONDO)