Prethodnih desetak dana brojni Banjalučani su na zakazani termin kod porodičnog ljekara čekali duže nego inače.
U ambulantama je često "padao sistem", doktori i tehničari su se sretali s problemima kod izdavanja recepata i uputnica, a uočene su i veće gužve u ambulantama.
S.K., penzioner iz Banjaluke kaže da je ovaj mjesec imao više problema da dođe do recepata za redovnu terapiju.
"Morao sam da zovem i molim da mi se napišu recepti nekoliko dana zaredom, jer mi je sestra svaki put govorila da je doktorica prezauzeta i da pozovem sutra. Na kraju sam došao lično i čekao u ambulanti slobodan termin, kako bih dobio recepte za terapiju bez koje ne smijem ostati", kazao je za naš portal.
Isti problem imao je i D.A.
"Pijem lijekove protiv visokog pritiska i svaki mjesec mi trebaju recepti. Zvao sam u četvrtak da mi propišu recepte, rekli su mi da zovem sljedeći dan ili u ponedjeljak, jer doktorica ima mnogo posla. Na kraju sam lično išao u ambulantu i čekao da me doktorica primi, pa da je zamolim za recepte", kaže.
Pojedini mediji su pisali da je krivac za ovo integrisani zdravstveni informacioni program (IZIS) čija je primjena počela 1. novembra, ali iz Doma zdravlja kažu da je za ovo stanje kriva činjenica da nedostaje medicinskih sestara i tehničara.
"Služba porodične medicine smještena je u 33 objekta ambulanti porodične medicine rasprostranjenih u većini gradskih, prigradskih i seoskih mjesnih zajednica našeg grada. Prema navedenim podacima vidimo koliko je kompleksna i zahtjevna mreža ambulanti porodične medicine u Banjaluci", kažu iz Doma zdravlja za MONDO i ističu:
"Prema Pravilniku o osnovima standarda i normativa zdravstvene zaštite iz obaveznog zdravstvenog osiguranja jedan tim porodične medicine čine doktor specijalista porodične medicine i dvije medicinske sestre/tehničari.
Trenutno u JZU Dom zdravlja u Banjaluci rade 123 tima porodične medicine, odnosno 120 doktora i 200 medicinskih sestara/tehničara u procesu rada. Shodno navedenom, Služba porodične medicine nema dovoljan broj medicinskih sestara/tehničara potreban za ispunjavanje svih uslova iz Pravilnika".
U odgovoru za naš portal iz Doma zdravlja pojašnjavaju da posao medicinske sestre/tehničara u jednom timu porodične medicine obuhvata, između ostalog, apliciranje peroralne i parenteralne medikamentozne terapije (u ambulanti i u stanu pacijenta), previjanja rana nakon operativnih zahvata kod pacijenata, zbrinjavanje životno ugroženih pacijenata, vođenje evidencije posjeta i uzimanje sestrinske anamneze, savjetovanja pacijenata, i naravno, uspostavljanje kontakata sa pacijentom i porodicom putem telefona i davanje savjeta.
"Naveli smo samo jedan manji dio obaveza koje spadaju u opis poslova jedne medicinske sestre u timu porodične medicine. Ako uzmemo u obzir da je u proteklih 10 mjeseci 2022. godine obavljeno preko 1.000.000 pregleda pacijenata ili preko 100.000 pregleda u toku jednog mjeseca, možemo doći do zaključka koliko je opterećenje u Službi porodične medicine, odnosno po jednom timu porodične medicine", kažu.
Zbog takvog obima posla i zbog manjeg broja medicinskih sestara/tehničara od propisanog, oni nekada fizički nisu u mogućnosti da odgovore na sve zahtjeve vezane za javljanje na telefone.
"Takođe bismo naveli i primjer tehničkih poteškoća u komunikacijama fiksne telefonije, a odnosi se na veći broj telefonskih linija povezanih na jedan fiksni aparat. Naime, u toku telefonskog razgovora medicinske sestre sa pacijentom, dešava se da drugi pacijent zove na istu liniju i tada mu se ne prikazuje zauzeće nego telefon normalno zvoni. Medicinska sestra nema mogućnost uvida u taj poziv i ne uspijeva se javiti. Na osnovu navedenog, molimo naše pacijente za strpljenje i zahvaljujemo se na razumijevanju“, ističu iz Doma zdravlja.
(MONDO)