Upozorenja

DIJETE položi testove i odmah SJEDNE NA MOTOR: Da li je vrijeme da se pooštre propisi za vožnju motocikala?

Autor Željko Svitlica

Moto fest, koji počinje danas u Banjaluci, bio je i povod da se skrene pažnja na manjkavosti u oblasti regulisanja pravila za vožnju motocikala u Republici Srpskoj i BiH.

Izvor: Shutterstock

Na prvoj pres konferenciji povodom početka festivala, učestvovali su i predstavnici Auto-moto saveza RS, Agencije za bezbjednost saobraćaja i saobraćajne policije.

Zamjeni direktora Agencije za bezbjednost saobraćaja, Milija Radović, rekao je da je u RS prošle godine smrtno stradalo šest moticiklista, a da je ova grupa učesnika mnogo ugroženija u saobraćaju od drugih vozača što pokazuju u konkretne bojke.

"U Republici Srpskoj je registrovano oko 5.500 motocikala i mopeda i to je ispod dva posto od ukupnog broja vozila, ali u ukupnom broju smrtno stradalih učestvuju sa šest odsto. Ovo govori o potrebi da učinimo sve da povećamo bezbjednost vozača motocikala i mopeda", napomenuo je Radović.

Agencija kroz kampanju "Vozi naprijed, gledaj nazad", apeluje prvenstveno na vozače automobila da obrate više pažnje na motocikliste tokom vožnje, a posebno prilikom skretanja u lijevo.

Radović kaže da je problem što Ministarstvo komunikacija i transporta BiH još nije uskladilo zakon u pogledu kategorija vozačkih dozvola sa evropskom direktivom o vozačkim dozvolama.

"Mi još nemamo kategoriju A-M za mopede. Kod nas se još uvijek sa 18 godina može voziti motocikl od 1.000 kubika. U Evropi na takav motocikl možete sjesti samo ako imate 20 godina i dvije godine kategorije A2 ili ako imate 24 godine. Nedostaje nam i bolja obuka za motocikliste, priručnik za motocikliste gdje bi naveli osnovne stvari, npr. kako izabrati motocikl, ali i ukazali na važnost opreme, tehnike vožnje..."

Predsjednik MK "Stršljen" Siniša Praštalo kaže da Moto fest nije samo zabavnog karaktera već ima za cilj i promociju bezbjednosti saobraćaja.

"U statutu našeg moto kluba izričito je navedeno: oprema, položen vozački A kategorije, borba protiv narkomanije, alkoholizma... Alkoholizam je meni to najčešći uzrok saobraćajnih nezgoda. Volio bih da svaka tri do četiri mjeseca imamo obuku, programe i predavanja u školama", reko je Praštalo i osvrnuo se na problematiku neadekvatne obuke za vožnju motocikla

"Svi znamo, svi smo roditelji. Djeca, kad napune 16 godina, kažu: Tata kupi mi motor, motor ide od 50 kubika....Ta djeca apsolutno nemaju nikakvog iskustva. Polože 20 i nešto pitanja iz testova i to je to. Što se tiče vožnje, nemaju iskustva i tu bi se moralo nešto poraditi", rekao je Praštalo.

Kamandir Policijske stanice za bezbjednost saobraćaja u Banjaluci Radomir Broćeta apelovao je na "motoriste" da obavezno koriste svu potrebnu opremu na pravilan način, a na ostale vozače da povećaju pažnju prema motociklistima jer su podložniji povredama

"U 2022. godini na području Grada Banjaluka nije bilo smrtno stradalih moticiklista, a evidentirano je ukupno 96 nezgoda," naveo je Broćeta.

Jelica Lubura iz Auto-moto saveza RS takođe je napomenula da vozači treba da obrate pažnju na motocikliste i najavila da će AMS RS u 48 mjesta u RS sprovesti akciju s ciljem da se skrene pažnja na rizične situacije u saobraćaju.

(Mondo)