Nacrt odluke, čija bi primjena dovela do drastičnog poskupljenja procesa polaganja vozačkih ispita, uskoro bi mogao da se nađe pred Savjetom ministara u tehničkom mandatu.
Ovo u auto-školama smatraju finansijskim udarom na buduće kandidate, ali i na privredu koju potresa manjak profesionalnih vozača.
Računica iz banjalučkih auto-škola pokazuje da kandidat za vozačku dozvolu B kategorije, a koji sve položi iz prve, sada može proći sa troškom nešto većim od 800 KM, a usvoji li se ova odluka, cijena će, tvrde, iznositi više od 1.600 maraka.
Za A kategoriju polaganje bi moglo dostići cifru veću od 700 maraka, umjesto sadašnjih oko 300 KM, i usvoji li se ova odluka, tvrde u auto-školama, to će uticati na povećan broj motociklista bez vozačke dozvole na putevima.
"Za vozače autobusa kompletan put do vozačke dozvole, bude li usvojena sporna odluka, koštaće blizu 2.100 KM, a sada je 1.200 KM", kažu u auto-školama.
Predsjednik Udruženja prevoznika za međunarodni i unutrašnji transport Republike Srpske Nikola Grbić ističe da je ovakav slijed događaja katastrofalan.
"Svjesni smo činjenice da nemamo profesionalnih vozača. Umjesto da su stimulisali mlade da polažu vozački, oni uvode povećanje cijene, što je van svake pameti. Malo ko od roditelja može to da plati. Ko god savjetuje vlast da tako nešto uradi, ne misli dobro ni građanima ni privrednicima u Republici Srpskoj i BiH", istakao je Grbić, a prenose "Nezavisne novine".
Vlasnik jedne banjalučke auto-škole Siniša Radošević upozorio je da je neprihvatljivo da put do vozačke dozvole poskupi više nego duplo.
"Takav udar građani ne mogu da podnesu, ne računajući ove koji sjede u Ministarstvu komunikacija i transporta u Savjetu ministara. Uvedu li to, biće manje kandidata, a smanjiće se i broj auto-škola", kaže Radošević.
Važećim pravilnikom nisu propisane cijene osposobljavanja kandidata i trenutno auto-škole slobodno određuju cijene, ali bi takva praksa mogla postati prošlost.
U Ministarstvu komunikacija i transporta u Savjetu ministara kažu da su pripremili tekst Nacrta odluke o jedinstvenim minimalnim budžetskim elementima vrijednosti nastavnog časa iz teorijskog i praktičnog dijela osposobljavanja kandidata za vozače i uputili ga na mišljenja nadležnim organima za obrazovanje /entitetskim i kantonalnim ministarstvima obrazovanja i Vladi Brčko distrikta BiH/.
Iz ovog ministarstva tvrde da su svi podržali donošenje ove odluke.
Prema njihovim riječima, naredni korak je bilo upućivanje Nacrta odluke na mišljenja Kancelariji za zakonodavstvo i Ministarstvu finansija i trezora.
Trenutno Ministarstvo komunikacija i transporta postupa u skladu sa sugestijama datim u mišljenju Ministarstva finansija i trezora, odnosno provodi određene analize, nakon čega slijedi upućivanje ove odluke na razmatranje i usvajanje u Savjetu ministara.
Iz Ministarstvo komunikacija i transporta pravdaju se da je cilj donošenja ove odluke eliminisanje nelojalne konkurencije i, kako kažu, neprirodno niska cijena osposobljavanja kod pojedinih auto-škola, a koja, tvrde, ide na štetu kvaliteta procesa osposobljavanja.
Iz auto-škola odgovaraju da sporna odluka ne donosi kvalitetniju obuku, jer se u samom procesu polaganja, izuzev cijena, ništa ne mijenja i podsjećaju da je zvanična statistika pokazala da samo sedam odsto nezgoda izazivaju vozači početnici, oni koji imaju do dvije godine vozačkog staža.