Region

Da li mogu da budu zadovoljni? Evo kakva je ljetnja turistička sezona bila u komšiluku

Ljetnja turistička sezona je na izmaku i polako se sumiraju rezultati posjete. S druge strane, najave meteorologa sugerišu još toplih dana za one koji su se za odmor odlučili da odu u toku rane jeseni. Evo kako je protekla turistička sezona u Hrvatskoj i Crnoj Gori.

Plaža u Crnoj Gori
Izvor: George Schinas/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

Kraj ljeta je i vrijeme za sumiranje turističkih rezultata, mada je i postsezona vrijeme koje znatno može uticati na rezultate posjete ljetnjih turističkih destinacija.

Crna Gora i Hrvatska svake godine dočekuju veliki broj turista, ne samo iz naše zemlje.

U Crnoj Gori je, prema nezvaničnim podacima koje Nacionalnoj turističkoj organizaciji dostavljaju lokalne ispostave, 5. avgusta boravilo 100.000 gostiju.

To predstavlja rast od četiri odsto u odnosu na prethodnu godinu i ostvarenje od 90 odsto odsto u odnosu na 2019.

Iz ove organizacije kažu da, iako još nemaju sve zvanične podatke, ova sezona po mnogim parametrima je na istom nivou u odnosu na prošlogodišnju. 

Prema drugim parametrima, podaci kažu da je nešto i bolja, prenosi Mina.

Da li Crnogorci mogu biti zadovoljni ljetnjom sezonom?

Predstavnica Nacionalne turističke organizacije, Milena Vujović, kazala je da podaci Monstata govore da je tokom juna i jula registrovan dolazak oko 872.000 turista, što je na istom nivou kao prethodne godine, odnosno ostvarenje od 99,3 odsto, dok to predstavlja rast od 2,5 odsto u odnosu na 2019.

Ona je istakla da, posmatrajući jul, najveći broj dolazaka je sa tržišta regiona, Turske, Velike Britanije, Njemačke, Francuske, Poljske i Izraela, prenosi Mediabiro.

„Kada je u pitanju ostvareni rast sa ovih tržišta, beležili smo duplo više gostiju sa tržišta Turske tokom jula, dok smo sa tržišta Velike Britanije, gde smo imali i najveći broj aktivnosti, beležili rast od 25 odsto u odnosu na jul prošle godine, te rast od 57 odsto u odnosu na 2019. godinu", navela je Vujović.

Izvor: STR/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

Posmatrajući podatke i drugih institucija, Vujović je ocijenila da je iza njih prilično dobra sezona.

„Prema podacima Centralne banke Crne Gore (CBCG), u drugom kvartalu ove godine ostvaren je prihod od 340 miliona evra, što je dva odsto više i u odnosu na isti period prethodne godine i rast od 64 odsto u odnosu na isti period 2019", pojasnila je Vujović.

Podaci Ministarstva finansija o ukupnim namjenskim prihodima pokazuju da je od početka godine, zaključno sa 4. septembrom, prihodovano tri miliona evra, što je sedam odsto više u odnosu na prethodnu godinu.

Ovi podaci uključuju boravišnu taksu, turističku taksu i članske doprinose, odnosno dio ovih prihoda koji ide u državni budžet.

„Pred nama je period intenzivnih promotivnih aktivnosti, te su u toku pripreme za sajam u Londonu, najveću svjetsku turističku berzu, sajam u Parizu i sajam kongresnog turizma u Barseloni. Takođe, tokom ljeta je rađeno na velikim marketinškim kampanjama, te uskoro počinju kampanje na tržištima Velike Britanije, Nemačke i Francuske", navela je Vujović.

Dodaje da NTO sprovodi i projekat integralnog upravljanja kvalitetom u mestima koja imaju za cilj unapređenje kvaliteta destinacije.

„Prethodne godine rađen je kao pilot-projekat za dve destinacije Kotor i Cetinje, a ove godine po prvi put se ovako nešto radi na nivou svih opština u Crnoj Gori. U okviru njega vrši se mjerenje online reputacije kako bi se uočili nedostaci i prednosti u turističkoj ponudi, a onda se nudi i edukacija", rekla je Vujović i dodala da je sve vrlo egzaktno i merljivo, jer se vrši putem jednog od dva najveća softvera za ove vrste merenja.

Perast, Crna Gora, Gospa od Škrpjela
Izvor: Philippe Lissac / Godong / Universal images group / Profimedia

„Tokom prethodnog mjeseca smo objavili poziv i za turističku privredu, pa će oko 400 privrednika moći da dobije besplatnu analizu kvaliteta, odnosno mjerenje online reputacije i dobije neophodne edukacije. Poziv je otvoren do 1. oktobra ove godine", kazala je Vujović.

Kako su prošli Hrvati?

I Ministarstvo turizma Hrvatske je predstavilo rezultate posete tokom ljetnje turističke sezone.

Dubrovnik je pogođen prekomernim turizmom, a prema istraživanju, na jednog stanovnika dođe 27 turista
Izvor: Peter Schickert / imago stock&people / Profimedia

 Predstavljene su i sadašnje i buduće aktivnosti u sklopu sprovođenja reforme upravljanja razvojem turizma.

Rezultate su predstavili ministar turizma i sporta Tonči Glavina i direktor Hrvatske turističke zajednice, Kristjan Staničić.

Zahvaljujući predsezoni - rast dolazaka, broj noćenja na nivou prošle godine


"U predsezoni smo imali 8 posto rast dolazaka", rekao je ministar Glavina i dodao kako je u prvih osam mjeseci 4 posto više dolazaka i 1 posto više noćenja u odnosu na isti period prošle godine.

"U sedmom i osmom mjesecu smo imali rast dolazaka od 1 posto. Broj noćenja je u julu i avgustu isti kao i prošle godine", rekao je ministar turizma.

U avgustu je bilo 265.000 turista više nego lani u istom mjesecu, pa je, uz pad iz jula od 155.000, rezultat špice sezone plus od 110.000 turista, dok je broj noćenja u udarna dva mjeseca na nivou prošle godine.

Više od 5.44 milijarde evra potrošnje

"Imamo više od 5.44 milijarde evra potrošnje, fiskalnog prometa. To je 11.55 posto više nego prošle godine a i više je računa nego prošle godine i to  5.5 odsto.

Glavina je rekao i kako u sezoni više nema prostora za rast.

Ostrvo Korčula u Hrvatskoj
Izvor: Peter Schickert / imago stock&people / Profimedia

Šef Hrvatske turističke zajednice Staničić prezentovao je podatke o top deset zemalja kad je reč o strukturi gostiju.

Najbrojniji turisti u Hrvatskoj su Nijemci, ali ih je ove godine bilo manje nego prošle.

Pad broja dolazaka Nijemaca je 4 posto, a broj njihovih noćenja je u padu od 6 posto, svejedno radi se o rastu u odnosu na 2019.  i to za 6 odsto u broju dolazaka i pet u broju noćenja.

Ogroman pad italijanskih turista u odnosu na 2019.

Nakon Nijemaca, po broju noćenja slijede Hrvati pa Slovenci.

U top 5 su još Austrijanci i Poljaci.

Veliki pad je sa Italijanima. Ove sezone je 5 posto manje dolazaka i 7 posto manje noćenja Italijana u odnosu na prošlu godinu, a u odnosu na 2019. pad je ogroman - od čak 23 odsto u dolascima i 28 odsto u broju noćenja.

"Prostora za povećanje još ima u predsezoni", podvukao je Staničić.

Dubrovnik je prema jednom istraživanju najposećenija turistička destinacija u Evropi, te na jednog stanovnika dođe 27 turista
Izvor: Marica van der Meer / Universal images group / Profimedia

Najposjećeniji gradovi u Hrvtskoj bili su:

  • Rovinj
  • Zagreb
  • Poreč
  • Split i
  • Umag

(EUpravo zato/biznis.rs/index hr)