Izuzetno velike razlike u cijenama nisu samo posljedica jeftinije radne snage u Kini, gdje se mali elektromobil može kupiti već za oko 4.000 evra, već i drugačijeg pristupa elektromobilnosti
Da su cijene električnih automobila u Kini mnogo niže nego u Evropi nije neka novost. Zbog toga evropski proizvođači, ali i zakonodavci, pokušavaju da ograniče nastup "kineza" na evropskim tržištima, smatrajući da im oni predstavljaju nelojalnu konkurenciju.
Takva razlika, međutim, nije samo posljedica jeftinije radne snage u Kini, već i različitog pristupa elektromobilnosti.
Dok je za veoma dobro razvijenu evropsku auto-industriju razvoj električnih automobila kao novog masovnog proizvoda (ne računajući tu različite pojedinačne studije i prototipove), došao pomalo isforsirano i kao ne neka vrsta nužnog zla, u Kini se situacija odvijala nešto drugačije.
Najmnogoljudnija zemlja na svijetu se opredijelila za jeftinu masovnu proizvodnju, koja će omogućiti dosta bržu i masovniju elektrifikaciju voznog parka u zemlji. Takva masovna proizvodnja, podpomognuta obilnim državnim subvencijama (koje se u Evropi sve više smanjuju i/ili ukidaju), dovodi do mnogo povoljnijih cijena, a samim tim i do veće prodaje.
Prema analizi kuće JATO Dinamycs, kupacima se u Kini nudi izbor od 235 elektirična modela. U Evropi je ta ponuda za čitavih 100 modela manja, dok se u SAD ona svodi na "samo" 51 model elektromobila.
Istovremeno, prosječna cijena električnog vozila u Kini iznosi 31.165 evra, dok je na evropskom više nego duplo veća – 66.864 evra. Prosječan elektromobil u SAD košta čak 68.023 evra.
Iz toga slijedi da je prosječan elektromobil u Kini za devet odsto jeftiniji od uporedivog modela sa pogonom na fosilna goriva. U Evropi je, međutim, ekvivalentan elektromobil čak 40 odsto skuplji od svog parnjaka sa SUS motorom.
Isto kao što je to slučaj sa klasičnim vozilima, ponuda električnih automobila u Kini je takva svako može da nađe ono što odgovara njegovom džepu. Zato ne treba da čudi da cijena najjeftinijeg električnog automobila na kineskom tržištu, modela BAW Pony (na slici ispod) iznosi 3.772 evra.
Na konačnu cijenu automobila u Evropi i Americi posljednjih godina utiču prekidi u snabdjevanju i nestašice sirovina i komponenti (usljed pandemije koronavirusa, rata u Ukrajini...), visoke plate radnika u automobilskoj industriji, a u slučaju električnih vozila i cijena baterija.
S druge strane, analitičari JATO Dynamicsa upozoravaju da je jedan od aspekata koji možda utiče na drastično niže cijene kineskih elektromobila i sumnja na prinudini rad zaposlenih u automobilskoj industriji.