Edition One

Legendarna Mercedesova G-Klasa dobila električno izdanje

Autor Dušan Volaš

Ovaj "G" je po svim duže od četiri decenije prepoznatljivim elementima ostao punokrvni "G", ali je istovremeno jednog od najlegendarnijih terenaca preveo u novu eru dopunivši ga pogonskom Mercedes EQ tehnologijom

Mercedes-Benz G580 EQ Edition One – Električna G Klasa sa EQ tehnologijom
Izvor: Mercedes-Benz

Pre nešto više od dve godine, u septembru 2021. godine, Mercedes-Benz je najavio jedan od svojih najlegendarnijih modela – čuvenu G klasu u izdanju kakvo je malo ko očekivao. Kultni kutijasti terenac dobija električni pogon.

Na tada prikazanim prvim zvaničnim renderima videlo se ono šta se danas vidi kao finalni proizvod: "G" je ostao "G"! Naravno, prošao je kroz blagi ristajling, ali su svi već četiri i po decenije prepoznatljivi elementi ostali na svom mjestu: okrugli farovi, široki blatobrani, klasične ručke za otvaranje vrata, neizostavni četvrtasti prednji žmigavci...

Ovoga puta ne zove se EQG, kako je tada bilo najavljeno, već Mercedes-Benz G580, ali sa EQ tehnologijom. Prvu potpuno električnu verzija ove prave off-road ikone napaja litijum-jonska baterija kapaciteta 116kWh koja sa jednim punjenjem obezbjeđuje dovoljno energije za prelazak do 473 kilometra.

Maksimalna izlazna snaga koja pokreće četiri nezavisna elektromotora, smještena praktično na "ćoškovim" automobila, odnosno u neposrednoj blizini točkova, je 432kW odnosno 587 "konja" pri maksimalnom obrtnom momentu od 1.164 Nm. Takva pogonska postavka električnom terencu teškom preko tri tone (3.085 kilograma) omogućava gotovo nevjerovatno ubrzanje od 0 do 100 km/h za samo 4,7 sekundi.

Elektronika električnog terenca i LOW RANGE off-road reduktor prenosa vozaču nudi mogućnost izbora više različitih načina vožnje: G-TURN – omogućava tzv. tenkovski okret, odnosno okretanje vozilo u mestu (video ispod), G-STEERING – eliminiše potrebu za višestrukim skretanjima, odnosno obezbeđuje znatno manji krug okretanja u vožnji po teškim terenima.

Tu je i opcija "inteligentnog puzanja" koju u vožnji van puta omogućava tempomat za terensku vožnju, održavajući optimalne parametre kretanja za određeni teren, dok se vozač fokusira na samu vožnju i upravljanje po zahtevnoj podlozi.

Sve to znači da G580 može da savlada nagiba do čak 45 stepeni, u zavisnosti od podloge po kojoj se kreće, kao i da ostane poptuno stabilan pri vožnji bočnim nagibima do 35 stepeni.

A kako se pogonska baterija nalazi u podu vozila, da bi ono bilo potpuno prilagođeno za terensku vožnju, Mercedes njeno kućište dodatno obložio i zaštito vode i prljavštine. Izuzetno otporno kućište je bilo neophodno pošto električni G može ozbiljno da zagazi u vodu do dubine od čak 85 centimetara, što je za 15cm više od verzija sa SUS motorima.

Baterija može da se puni, kako naizmjeničnom, tako i jednosmernom strujom, a kada je prikačena na brzi DC punjač, od 10 do 80 procenata može da se napuni za samo 32 minuta. Naravno, ova G-Klasa konvertuje kinetičku u električnu energiju, što predstavlja dopunski izvor punjenja pogotovo u terenskoj "kreni-stani" vožnji.

Nečujne elektromotore "ozvučuje" G-ROAR funkcija, koja osim karakterističnog zvuka G Klase, vozaču ostavlja mogućnost izbora više zvučnih podloga terenske vožnje.

Kad se zvanično nađe u prodajnim salonima, osnovna verzija električnog Mercedesa G580 će se prodavati po cijeni od 142.621 evra. To je veći iznos od onoga koji je potrebno izdvojiti za benzinsku top verziju G500 koja košta 132.328 evra, ali značajno jeftinije od AMG-ove visokoperformativne verzije AMG G63 dostupne za 189,329 evra.

Legendarni proizvođač iz Štutgarta za početak prodaje priprema u posebnu verziju u ograničenom broju primjeraka – Mercedes-Benz G580 EQ Edition One. To izdanje je oplemenjeno ekskluzivnim elementima dizajna i posebnim paketom proširenih funkcija, a prodavaće se po cijeni od 192.524 evra.

BONUS VIDEO: