Jedinstvena farba, napravljena od tankog, fleksibilnog fotonaponskog materijala, može da se obavija oko zaobljenih i krivih delova karoserije automobila, pa ima veću pokrivenost fotosenzitivne površine nego klasični stakleni paneli
Bilo da je riječ o konjskoj zaprezi, automobilima koje pokreću motori na fosilna goriva ili električnim vozilima čije motore napajaju baterije, osnovna pokretačka snaga svakoga od njih uvijek dolazi "spolja", odnosno iz "izvora" za koga se vozilo privezuje, koji se u njega sipa ili iz koga se baterija dopunjava.
A kako bi izgledalo kada bi vozilo moglo samo sebe da snabdijeva energijom koja ga pokreće?
Odgovor na to pitanje potražio upravo onaj kome se ideja stvaranja prvog automobila sa motorom sa unutrašnjim sagorijevanjem, kao patent zvanično registrovana davne 1886. godine, i pripisuje – njemačka kompanija Mercedes-Benz.
Čuveni proizvođač automobila, koji je tokom posljednjih desetak godina pokrenuo potpuno novu EQ klasu električnih modela, radi na novoj revolucionarnoj tehnologiji namijenjenoj upravo toj kategoriji vozila koja bi uskoro mogla da postane stvarnost.
Inovativnoj solarna farba za električna vozila (EV), koju stručnjaci kompanije razvijaju u Štutgartu, trebalo bi da svaki centimetar karoserije elektromobila pretvori u pravog "skupljača" energije, bez obzira na to da li je vozilo parkirano ili se vozi.
Jedinstvena farba napravljena je od tankog, fleksibilnog fotonaponskog materijala, koji ima specifičnu težinu od samo 50 grama po kvadratnom metru i debljinu sloja od samo 5 mikrometara.
Prednost solarne farbe, u odnosu na klasične solarne panele, je to što može da se savija oko zaobljenih i krivih dijelova karoserije automobila, što omogućava veću pokrivenost fotosenzitivne površine nego kod krutih staklenih panela.
Mercedes-Benz predviđa da bi SUV model srednje veličine ofarban ovom bojom, u idealnim uslovima, mogao da prikupi količinu energije dovoljnu da, pokretan njom, može da pređe 12.000 klometara godišnje. Ipak, stvarna količina prikupljene energije u stvarnim uslovima će zavisiti od izloženosti vozila sunčevoj svjetlosti.
Nova boja je samo jedan od slojeva višeslojnog premaza koji podrazumijeva solarno aktivan materijal, izolaciju i tanki gornji providni sloj, ispunjen nanočesticama. Solarna energija koju ovaj sloj prikupi usmjerava se u bateriju električnog vozila.
Trenutne procjene ukazuju na to da bi u nekim sunčanim oblastima, kakva je Kalifornija, tako prikupljena energija mogla da bude sasvim dovolja za cjelodnevnu vožnju. Takođe, solarna boja, za razliku od solarnih panela, ne koristi rijetke zemne metale, niti toksične materijale, pa je ekološki prihvatljivija i jednostavnija za recikliranje.
Nova boja bi trebalo da utiče i na rešavanje problema sa punjenjem električnih vozila, odnosno da smanji njihovu zavisnost od javnih punjača i kućnih utičnica, kao i da električna vozila učini isplativijim i održivijim nego što je to danas slučaj.
Zato se Mercedes-Benz nada da će njihova nova tehnologija povećati ukupnu prihvatljivost električnih vozila i njihovu popularnost među kupcima.
BONUS VIDEO: