Rastući troškovi rada, jaz između dostupnih i potrebnih vještina zaposlenih, kao i nemogućnost popunjavanja radnih mjesta na vrijeme će biti najveći izazovi sa kojima će se kompanije suočavati.
Kompanije će do 2025. godine nastaviti da se suočavaju sa gorućim problemom nedostatka kvalitetne radne snage. Kolike su razmjere ovog izazova pokazuju i prognoze da će svako 10. radno mjesto ostati nepopunjeno, kao i da će doći do porasta cijene rada od 16 odsto. Ujedno, čak 93 odsto kompanija planira da manjak radnika nadomjesti povećanjem opsega posla trenutnim radnicima.
Ovo su rezultati najnovijeg istraživanja međunarodne konsultantske kuće Horváth, u kojem je učestvovalo 50 finansijskih direktora kompanija iz Evrope i svijeta, od kojih 43 odsto ostvaruje prihode koji premašuju milijardu evra, a trećina ima više od 5.000 zaposlenih.
Studija je potvrdila da su rastući troškovi rada, jaz između dostupnih i potrebnih vještina zaposlenih, kao i nemogućnost popunjavanja radnih mjesta na vrijeme među najvećim izazovima sa kojima će se kompanije i u narednom periodu suočavati.
Robert Ćuzela-Piljac iz konsultantske kuće Horváth objašnjava da se očekuje da će to izazvati povećanje obima posla za postojeću radnu snagu, rast cijena rada, usporavanje implementacije novih poslovnih rješenja unutar kompanija, ali i veću tražnju za određenim setom vještina kod zaposlenih.
"Iako se često naglašava nedostatak zaposlenih sa određenim tehničkim vještinama, poput programera ili radnika u oblasti građevinarstva ili turizma, naše istraživanje je pokazalo da kompanijama najviše nedostaju soft skills. Riječ je o vještinama koja se tiču interakcije s kolegama, kao što su komunikacija, radna etika, motivacija, dobra saradnja i pronalazak rješenja. Slijede poslovne vještine, kao što su razumijevanje poslovanja kompanije i primena digitalnih rješenja, a na kraju i funkcionalne veštine, poput razumevanja procesa, poznavanja IT sistema i analitičnosti", objašnjava Ćuzela-Piljac.
Uzrok otežanog dolaska do zaposlenih čak 76 odsto menadžera vidi u oštroj globalnoj i regionalnoj konkurenciji, skoro polovina ispitanika navodi demografske promjene, dok pet odsto njih smatra kako njihova kompanija plaća znatno manje od konkurencije.
"Kako bi kompanije zadržale kvalitetne kadrove i privukle nove, nužno je ponuditi jasne mogućnosti daljeg usavršavanja i napredovanja, kao i skratiti sam proces selekcije zaposlenih. Tu je vrlo važna uloga odeljenja ljudskih resursa, koje bi trebalo da promišlja i postupa strateški, kao i da uzima u obzir na koji način očekivanja novih generacija mogu biti u interakciji s ciljevima kompanije, kako bi se osigurao održiv rast poslovanja", savetuje Robert Ćuzela-Piljac.
On dodaje da je jačanje atraktivnosti poslodavca, kroz unapređenje internih procesa i razvoj kvalitetnih digitalnih rješenja, još jedan od načina za privlačenje kvalitetnih kadrova.
(MONDO)