Internet

Još jedna zemlja pravi svoj internet: Zabranjene sve aplikacije koje nisu domaće

Autor Dušan Volaš

Indija kreira veoma regulisano tržište u kojem mogu da opstanu samo lokalne kompanije

Izvor: SMARTLIFE/TWITTER

U jeku nesuglasica između indijske vlade i Twittera oko slobode govora i blokiranja naloga na ovoj mreži, jaz postaje sve dublji i polako se proširuje na druge društvene mreže. Ove nesuglasice idu na ruku vlasnicima lokalnih aplikacija kao što je Koo, koja je pandan Twitteru. Iako je stara samo godinu dana, ova društvena mreža je preuzeta preko 3,3 miliona puta, a svoju popularnost svakako može da zahvali podršci od strane indijske vlade, pre svega premijera koji je veliki zagovornik lokalnih aplikacija.

Problem koji Indija ima sa društvenim mrežama je nedostatak kontrole, pa sukobi uglavnom izbijaju kada indijska vlada naredi društvenim mrežama da ugase naloge koji promovišu proteste protiv same vlade i novih zakona.

Kopije popularnih aplikacija

Vlada indijskog premijera Modija već više od godinu dana vrši pritisak na globalne tehnološke gigante, preteći ozbiljnim ograničenjima ukoliko ne sarađuju. Tako je, kao posljedicu graničnog sukoba između Kine i Indije, Indija sredinom prošle godine banovala TikTok, WeChat i još dvadesetak popularnih kineskih aplikacija.

Kao odgovor na rupu koja se pojavila na tržištu, mnogi razvojni timovi iz Indije su predstavili svoje aplikacije koje menjaju popularne globalno dostupne servise, a neke, kao pomenuti Koo dobijaju sve više i više korisnika. Pored Koo, dvije aplikacije sa najviše preuzimanja u Indiji su MX Taka Tak (pogodite čija kopija) i Moj, ispred aplikacija kao što su Facebook, WhatsApp, Instagram i Snapchat.

Regulacija tržišta

Uspostavljanje regulacija nad velikim tehnološkim kompanijama nije ništa novo na globalnom nivou, a druga najmnogoljudnija zemlja na svetu svakako ima veliki uticaj zbog svojih 750 miliona aktivnih korisnika Interneta. Sa razvojem tehnologije, broj korisnika Interneta u Indiji raste na dnevnom nivou, pa se porast aktivnih korisnika očekuje veoma brzo, i meri u stotinama miliona novih korisnika. Ovo djeluje kao veoma plodno tle za globalne kompanije, pa ne čude velike investicije velikih svjetskih tehnoloških giganata kao što su Google, Facebook, Amazon i Netflix u poslove u Indiji.

Nasuprot velikim investicijama, ograničenja i zakoni koje uvodi indijska vlada vrlo često umnogome otežavaju poslovanje pomenutih kompanija. Nije najjasnije da li Indija prosto želi da promoviše lokalne aplikacije ili kreira takvo okruženje u kojem jedino lokalne aplikacije imaju šansu za uspješno poslovanje.

Po ugledu na Kinu

Onemogućavanjem rada kineskih aplikacija, Indija je iskoristila njihov dobro poznati recept protiv svog susjeda. Kina već decenijama ne omogućava pristup stranim tehnološkim kompanijama na lokalno tržište, korišćenjem ogromnog sistema za cenzuru poznatog kao The Great Firewall .Za to vrijeme, kineski lokalni internet je izrodio globalne igrače kao što su Tencent, Weibo i Alibaba, pa ne čudi mnogo da Indija želi da krene stopama svog sjevernog susjeda.

Nakon zabrane TikTok aplikacije, čak 200 miliona korisnika je tražilo alternativu, a vlada Indije je organizovala takmičenje inovativnih aplikacija na kojem je jedno od prva dva mjesta osvojio upravo Koo i dobio veliki finansijski vetar u leđa. Druga aplikacija koja je pobedila na takmičenju je TikTok alternativa pod nazivom Chingari, koja je pored finansijske pomoći dobila veliki priliv novih korisnika nakon izjave premijera da Indija može sama da pravi sve što joj je potrebno.

Koliko je zaista moguće da Indija predstavi alternative svim popularnim globalnim aplikacijama, za sada nije poznato, ali treba imati u vidu nekoliko stvari: Indija je veliki partner Amerike kada je privreda u pitanju, pa bi blokada poslovanja tehnoloških giganata iz Amerike mogla da bude problematična. Blokiranje aplikacija koje dozvoljavaju slobodu govora je dijametralno suprotno onome što predstavlja indijska vlada koja promoviše demokratiju. S druge strane, kreiranje domaćih aplikacija im omogućava znatno veći kontrolu nad sadržajem, što takođe ide protiv načela demokratije.

Ovim tempom Indija bi mogla da postane tržište slično kineskom, veoma zatvoreno za strane tehnologije, regulisano iznutra i strogo kontrolisano od strane vlade, što se baš i ne rimuje sa demokratskim principima.

Tagovi