Istraživanje

Kako djeca troše vrijeme na internetu: Klinci "vise" na aplikacijama za odrasle, ne koriste dječije alternative

Autor Dušan Volaš

YouTube i dalje najpopularniji među dječijim interesovanjima i hobijima na Internetu.

Deca
Izvor: Smart Life/ Pexels/ samer daboul

Internet je postao neizostavni dio naše svakodnevice, kako za odrasle, tako i za djecu što mnogi od roditelja sve češće zaboravljaju.

Radi preduzimanja koraka za zaštitu djece od neprikladnog onlajn sadržaja dostupne su aplikacije za roditeljski nadzor koje omogućavaju roditeljima da se upoznaju sa interesovanjima i hobijima svoje djece, što im pomaže da izgrade bliže odnose sa mališanima.

Kako bi pomogli pri istraživanju koja su najpopularnija interesovanja na Internetu kod djece, korisnici aplikacije Kaspersky Safe Kids, u periodu od januara do marta 2022. godine, dobrovoljno su podijelili podatke koji su u vezi sa dječijim upitima za pretragu, najpopularnijim Android aplikacijama i igrama i najposjećenijim web sajtovima.

Ovi podaci pružaju nam uvid u to kako mališani provode slobodno vrijeme na Internetu, ali i omogućavaju bolje razumijevanje njihovih interesovanja.

Top 5 najpopularnijih aplikacija među djecom:

  1. YouTube, lider među aplikacijama koje djeca koriste već nekoliko godina (31,6 odsto). Zanimljivo je što je YouTube Kids, posebna aplikacija za djecu, vrlo nisko rangirana sa samo 2,1 odsto.
  2. TikTok, zahvaljujući posebnom algoritmu, naglo je dosegao u sam vrh aplikacija uz koje djeca provode svoje slobodno vrijeme (19 odsto)
  3. WhatsApp (18 odsto)
  4. Roblox (7,5 odsto) - njegov najbliži konkurent Brawl Stars izgubio je na popularnosti i uzima udio od samo 4,8 odsto i
  5. Chrome (7,3 odsto).

Interesovanja djece na internetu

Internet pruža mnoštvo mogućnosti, te je pravi izazov usmeriti dete da što kreativnije, kvalitetnije ili bezbedno koristi vreme provedeno na Internetu, a da potencijalne rizike svede na minimum.

Prekomerno korišćenje i zavisnost od Interneta, kao i izloženost različitim sadržajima utiču na socijalnu inteligenciju djece i formiranje njihove ličnosti.

"Internet je platforma za učenje, sticanje iskustava koje svi mi u životu van interneta ne bismo mogli da steknemo, način druženja, komuniciranja, igranja. Djeca svoje prve korake u digitalnom svijetu prave kada i prve prave korake. Iako Svjetska zdravstvena organizacija preporučuje da se na uzrastu ispod 18 mjeseci ne izlažu uređajima koji su povezani na internet, mali je broj roditelja koji svojoj djeci uskraćuje mogućnost gledanja crtanih filmova, dječjih pjesmica i animacija već na uzrastu od osam ili devet mjeseci. Djeca odrastaju sa digitalnim tehnologijama i digitalni svijet je za njih realan svijet, a svi događaji prelaze iz jednog u drugi, boje njihovu percepciju, ponašanje, stavove.

Djeca na intrenetu danas uče, druže se, sklapaju poznanstva, igraju se i komuniciraju. Takođe, takmiče se sa ekipom ko ima više "prijatelja" na društvenoj mreži, kontaktiraju sa osobama koje ne poznaju lično (u "stvarnom životu"), misle da znaju pravilno da zaštite svoje profile i podatke na njima iako nam iskustvo pokazuje drugačije. Djeca ostavljaju svoje lične podatke i podatke o svojoj porodici, dijele ih sa drugima bez ideje da ih neko može zloupotrebiti, stavljaju svoje i fotografije prijatelja na društvene mreže. Vrlo često djeca prozivaju druge ljude na društvenim mrežama, ne vodeći računa o osjećanjima i reakcijama koje takvi sadržaji mogu izazvati. I naravno, djeca uvijek misle da su male šanse da baš oni budu neko ko trpi nasilje na društvenim mrežama.

Sa druge strane, roditelji još uvijek nisu dovoljno uključeni i ne prate aktivnosti svoje djece na internetu. Čak i veoma malo dete brzo nauči da prstićem bira sadržaje na raznim platformama, a u tim biranjima se često dogodi da kliknu na veoma neprijatne i nepristojne sadržaje koji obiluju nasiljem i pornografijom. Važno je pratiti šta dijete gleda, kakvi sadržaji dolaze do njega i adekvatno reagovati (zaštititi ga) u takvim situacijama. Postoji mnogo mogućnosti da roditelji blokiraju neprimjerene sadržaje, važno je da budu informisani i da urade sve što mogu da preveniraju neprijatne situacije", ističe Ana Mirković, psihološkinja sa Instituta za digitalne komunikacije.

Statistika pokazuje da se interesovanja djece mogu svrstati u šest kategorija, a to su: Anime, blogeri, DIY - uradi sam, obrazovanje, kompjuterske i mobilne igre i MEME-ovi.

Anime

Među japanskim crtanim filmovima, decu najviše zanimaju Naruto i My Hero Academia.

Prva serija prikazuje život nestašnog tinejdžerskog nindže Naruta Uzumakija, koji sanja da postigne univerzalno priznanje i postane "Hokage" - glavešina sela i najjači nindža. Vremenom je crtani postao izuzetno popularan među tinejdžerima i na kraju je snimljeno 220 epizoda. Njegov nastavak - Naruto: Shippuuden, govori o odraslim protagonistima. Serijal je završen poslije 500. epizode.

Druga animirana serija, My Hero Academia, prati Izukua Midorija, dečaka rođenog bez super moći u svijetu u kojem su super moći postale uobičajene, ali koji još sanja da postane heroj.

Blogeri

Blogeri su postali uzori mnoge djece koja većinu vremena provode u virtuelnom svijetu. Djeca najčešće pokušavaju da ih oponašaju, ali u nekim slučajevima upravo su blogeri spona i motivacija kod djece da uče o svijetu i pronađu prijatelje.

Svi blogeri imaju naloge na društvenim mrežama, tako da ih djeca prate i na Instagram, TikTok, Snapchat i drugim kanalima.

DIY - Uradi sam

Popularna kategorija videa u kojima autori prikazuju kako napraviti proizvod ili uraditi nešto korak po korak. To može biti bilo šta, od kućice za ptice do sklapanja računara ili baštenskog namještaja. Ovi video snimci su postali veoma popularni.

5-Minute Craft - kanal sa velikim brojem pretplatnika (76,3 miliona) i predstavlja kompilaciju video snimaka koji objašnjavaju kako korisnici mogu da kreiraju skoro sve svojim rukama - od popravljanja slavine u kuhinji do ušivanja odeće za lutke ili načina da se zabavljaju uz nauku.

Obrazovanje

Savremene društvene mreže i platforme sadrže širok spektar obrazovnih sadržaja.

Zbog toga je važno upoznati teme koje zanimaju vašu djecu, kako biste ih bolje upoznali i pronašli način da im pomognete da se dalje razvijaju u okviru svojih interesovanja.

Kompjuterske i igre za telefone

Igre imaju veliki značaj uzimajući u obzir koliko djeca u provode vremena u virtuelnom svijetu i potpuno se prepuštaju životu karaktera.

Video igre pomažu razvoj brojnih veština kod mališana, ali se isto tako mogu odraziti negativno na ponašanje u realnom svijetu. Neke od najrangiranijih igara su Minecraft, Roblox i Brawl Stars ili YouTube kanal MrBeast.

MEME (Mimovi)

Animirani mimovi su najpopularniji među djecom. To su obično kratke animacije karaktera koji pleše ili pjeva uz muziku sa namernom da odgovara reakciji na određene situacije kako bi ih drugi dijelili dalje na mrežama.

Neki primeri se mogu naći ovdje. Još jedan primjer je i Beluga mačka, poznata širom planete.

Znate li kako vaša deca provode vrijeme na internetu? Glasajte i u našoj anketi!

Ukoliko želite da učestvujete u anketi posjetite Mondo Pređi na sajt

Deca videla Game Boy
Izvor: YouTube

Tagovi