Ekonomija

Počinje gradnja auto-puta koji izaziva ekonomske kontroverze

Autor Željko Svitlica

U Orlovcima kod Prijedora danas je održana svečanost kojom je, kako je najavljeno, ozvaničen početak realizacije projekta izgradnje auto-puta Banjaluka-Prijedor-Novi Grad.

Izvor: RTRS

Riječ je o početku izgradnje prve faze auto-puta Banjaluka-Prijedor.

Iz Autoputeva Republike Srpske naveli su da će auto-put Banjaluka-Prijedor, kao sastavni dio mreže auto-puteva i brzih puteva u Republici Srpskoj, biti izgrađen na osnovu koncesionog sporazuma koji je Vlada Srpske postigla sa kineskom kompanijom "Shandong Hi-Speed International".

Auto-put Banjaluka-Prijedor biće dug 40,7 kilometara, a vrijednost projekta je 297 miliona evra. Rok za završetak radova je tri godine.

Ugovor o gradnji potpisan je 2018. godine, ali osim osnovnih informacija nije poznato kako izgleda studija opravdanosti i drugi detalji ugovora. 

Kineska kompanija uzima auto-put pod koncesiju, a najviše kontroverzi u javnosti izazvala je činjenica da će Republika Srpska garantovati 30 miliona evra putarine godišnje. 

Kineski investitor će obezbjediti novac, a u narednih 30 godina ubirati sredstva od putarine, ali je obaveza Republike Srpske da uradi eksproprijaciju zemljišta i da doplaćuje dio garantovanog iznosa putarine.

Dušan Topić, direktor JP Autoputevi RS rekao je 2018. godine, kada je ugovor potpisan, da u prvim godinama broj vozila vjerovatno neće biti dovoljan te da će Republika Srpska morati plaćati kineskom partneru određeni iznos, ali da iskustva sa sadašnjim auto-putevima govore da bi nakon nekog perioda broj vozila mogao biti dovoljan.

Kineska strana plaćaće naknadu od pet odsto od prihoda ostvarenih obavljanjem koncesione djelatnosti, odnosno, od iznosa prikupljene putarine. Eksproprijacija zemljišta za potrebe izgradnje auto-puta koštaće oko 21,5 miliona evra.

Predsjednik Vlade Republike Srpske nedavno je da pitanje novinara kada će biti objavljen ugovor o izgradnji ovog auto-puta, rekao da je on potpisan i objavljen 2018. godine i da se potpisani ugovori moraju poštovati, u protivnom, moglo bi se ući u eventualne sudske sporove, u koje ne želi da ulazi.

Prema njegovim riječima, studija izvodljivosti urađena je prije nego je preuzeo dužnost predsjednika Vlade Republike Srpske i "on tu ništa ne može promijeniti ni poboljšati".

(MONDO)