Evropski aerodromi pogođeni kvarovima i štrajkovima, uz otkazane letove izazvali su kolaps sistema u julu 2025. godine
U jeku ljetnje sezone, kada se očekuje vrhunac turističkih putovanja širom Evrope, brojni aerodromi i avio-kompanije ponovo su pogođeni ozbiljnim poremećajima, od tehničkih kvarova do štrajkova i hroničnog manjka kontrolora leta.
Posljednji u nizu incidenata desio se 30. jula 2025. godine u Ujedinjenom Kraljevstvu, kada je zbog tehničkog kvara u nacionalnoj službi za kontrolu vazdušnog saobraćaja (NATS) došlo do masovnih kašnjenja i otkazivanja letova.
Tehnički kvar u Velikoj Britaniji izazvao kolaps
U jutarnjim časovima 30. jula, zbog kvara na radarskom sistemu i automatskoj obradi planova leta u centru NATS-a u Svonviku, stotine letova širom britanskog vazdušnog prostora bilo je odloženo, a više od 150 potpuno otkazano. Najpogođeniji su bili londonski aerodromi Hitrou i Getvik, kao i regionalni čvorovi u Mančesteru, Edinburgu i Birminghamu.
Do večernjih časova, na Hitrou su zabilježena 84 otkazana poletanja i 71 otkazano sletanje. NATS je incident okarakterisao kao "tehnički kvar bez indicija o sajber-napadu", dok je britanska ministarka saobraćaja Heidi Anderson najavila hitan sastanak sa izvršnim direktorom NATS-a Martinom Rolfom, zahtjevajući detaljno obrazloženje uzroka i odgovornosti.
Pozivi na ostavke i kriza povjerenja
Nezadovoljstvo u avio-industriji ne jenjava. Glavni operativni direktor kompanije Ryanair, Neil McMahon, direktno je pozvao Rolfov na ostavku, ocjenjujući da "nikakve lekcije nisu naučene" iz prethodnog velikog incidenta iz avgusta 2023. godine, kada je greška u NATS-ovom sistemu pogodila preko 700.000 putnika. EasyJet je takođe kritikovao NATS, nazivajući servis "nepouzdanim i nedopustivim za 21. vek".
Poseban teret nosi i aerodrom Heathrow, koji je ranije ove godine bio pogođen velikim požarom u elektroenergetskoj podstanici, što je izazvalo višesatne zastoje i evakuacije u martu.
Francuska i južna Evropa pod pritiskom štrajkova
Paralelno sa tehničkim problemima u Britaniji, evropska vazdušna mreža suočava se s industrijskim akcijama i kapacitetnim ograničenjima. U Francuskoj je početkom jula štrajk kontrolora leta doveo do otkazivanja oko 40% letova iz Pariza, Nice, Liona i drugih aerodroma.
Prema navodima Eurocontrola, samo u tom talasu štrajka otkazano je više od 3.000 letova, dok su hiljade drugih preusmerene ili odložene.
Rajner je procenio da je pogođeno oko 70.000 njihovih putnika, dok je niskotarifni sektor zahtevao hitne intervencije Evropske komisije i konačno usvajanje plana za tzv. "Jedinstveno evropsko nebo", čiji je cilj smanjenje fragmentacije kontrole leta i povećanje efikasnosti u koordinaciji ruta.
Strukturni problemi i potreba za reformama
Ova serija incidenata samo potvrđuje duboko ukorijenjene probleme u evropskom vazdušnom saobraćaju. Tehnološka zastarelost sistema, hronični manjak obučenog osoblja, preopterećenje tokom turističke sezone i politički otpori reformama doprinose cikličnim kolapsima koji direktno pogađaju milione putnika.
Eurocontrol već duže vreme upozorava da se evropski vazdušni prostor suočava s rekordnim opterećenjem i logističkim zagušenjima, pogoršanim ratom u Ukrajini koji ograničava istočne vazdušne koridore. Uprkos apelima velikih avio-kompanija i regulatornih tijela, reforma evropskog vazdušnog prostora ostaje spora i politički osjetljiva.
Jul 2025. ostaće upamćen kao još jedan mjesec ozbiljne krize u evropskom vazdušnom saobraćaju. Kvarovi u Velikoj Britaniji, štrajkovi u Francuskoj i širi problemi koordinacije i kapaciteta ukazuju da evropska avijacija ulazi u novu fazu sistemskih izazova.
U narednim nedjeljama ključna će biti transparentna istraga u vezi sa NATS-ovim kvarom, ali i širi dijalog na evropskom nivou, ne samo o tome kako rješavati hitne tehničke probleme, već i kako dugoročno osigurati stabilnost, pouzdanost i otpornost evropskog neba.
(EUpravo zato.rs)