Veliki brod sa kontejnerima zaglavljen je u Sueckom kanalu u Egiptu već peti dan, a vlasti pripremaju nove pokušaje da oslobode plovilo i ponovo otvore vodeni put za globalni brodski prevoz.
Brod "Iver given" koji plovi pod zastavom Paname i prevozi teret između Azije i Evrope nasukao se početkom sedmice u uskom kanalu između Afrike i Sinajskog poluostrva.
Brod se početkom sedmice zaglavio u dijelu kanala udaljenog oko šest kilometara sjeverno od južnog ulaska u čuveni vodeni put nedaleko od grada Sueca.
Direktor firme "Boskali" Piter Berdovski koji je angažovan na izvlačenju "Iver givena" izrazio je nadu da će brod biti uklonjen u roku od nekoliko dana pomoću velikih tegljača, raskopavanja oko plovila i plime.
Prema njegovim riječima, prednji dio broda uronjen je pjeskovitu glinu, ali je zadnji dio nije zaglavljen u glini i to izaziva optimizam jer bi se odatle moglo krenuti sa povlačenjem.
On je istakao da su dva velika tegljača na putu ka kanalu gdje bi trebalo da stignu tokom vikenda.
Berdovski napominje, ukoliko ne uspije prva metoda onda će morati da uklone više stotina kontejnera sa palube broda kako bi ga olakšali i lakše oslobodili iz kanala.
On je dodao da je već na putu kran koji bi mogao da ukloni kontejnere sa broda.
Blokirano 185 brodova, ogromni gubici
Blokada Sueckog kanala zbog nasukanog mega-broda "guta" oko 400 miliona dolara prometa na sat, prema podacima brodarskih kompanija i izdavačke kuće Lojds List, izvedenim na osnovu približne vrijednosti robe koja se svakodnevno transportuje ovim morskim koridorom.
Lojds procjenjuje da brodski transport ovim kanalom prema zapadu iznosi približno 5,1 milijardu dolara dnevno, a prema istoku oko 4,5 milijardi dolara dnevno, što znači da je ukupna dnevna šteta skoro 10 milijardi dolara svakog dana.
Prema pisanju agencije Bloomberg na prolazak Suecom čeka oko 185 plovila, dok Lojds procjenjuje da ih ima 165.
Prema Svjetskom savjetu za brodarstvo, dnevna propusna moć Sueckog kanala je 106 plovila. To znači da će nakon deblokiranja kanala biti potrebna bar još dva dana da se raščisti gužva sa “zarobljenim” brodovima.
Blokada dodatno pogoršava već napregnutu situaciju u lancu snabdijevanja, kaže Jon Gold, potpredsjednik za lance snabdevanja i carinsku politiku američke Nacionalne federacije trgovaca na malo, prenosi CNBC.
"Mnoge kompanije se još uvijek bore s problemima zagušenja u lancu snabdijevanja i kašnjenjima koja su proistekla od pandemije. Nema sumnje da će kašnjenja zbog situacije u Suecu izazvati dodatne problem", dodaje on.
Suecki kanal, koji razdvaja Afriku od Azije, jedna je od najprometnijih morskih trgovinskih ruta na svijetu, kojom se obavlja približno 12 odsto ukupne svjetske trgovine. Tečni prirodni gas, sirova nafta i naftni derivati koji se izvoze preko ovog koridora, imaju udio od pet do 10 odsto u globalnom brodskom prevozu energenata. Ostatak prometa čine raznovrsni proizvodi, od kamina do odjeće, namještaja, mašina, auto-dijelova…
(Mondo/Agencije)