Svijet

Čovjek koji je poginuo u prvoj avionskoj nesreći: Ispao iz letjelice, a preživio bi pad da je nosio kacigu

Autor Dušan Volaš

Tomas Selfridž je preminuo poslije tročasovne operacije. To je bila prva zabilježena smrt u vazduhoplovstvu.

Izvor: Profimedia

Rane dane avijacije obilježile su nevjerovatne inovacije i hrabri piloti koji su se usudili da prvi istraže nebo. Braća Rajt su početkom 20. vijeka bili pioniri vazduhoplovstva i radili su na razvoju aviona koji su poslužili ljudima za brži transport. Tomas Selfridž, američki oficir, učestvovao je u jednom od njihovih prvih letova. Selfridž je upamćen kao prva žrtva vazdušnog saobraćaja u istoriji - poginuo je tokom leta 17. septembra 1908. godine.

Tomas Selfridž je rođen 1882. godine u San Francisku. Njegovo interesovanje za tehnologiju i inženjering datira još iz djetinjstva, a svoju strast ubrzo je pronašao u avijaciji. Samo nekoliko godina nakon prvog uspješnog leta braće Rajt (1903), Selfridž se pridružio timu koji je radio na njihovim letjelicama. Osim toga, sarađivao je sa poznatim pronalazačem Aleksandrom Grejem Belom.

Izvor: Profimedia

Selfridž je bio mladić željan izazova. Njegova porodica je već tradicionalno bila uključena u američku vojsku. Završio je vojnu akademiju 1903. godine, a već sljedeće godine pridružio se braći Rajt i njihovom timu. Letio je nekoliko puta u narednim godinama, a zatim je u septembru 1908. posetio Fort Majer zajedno sa Orvilom Rajtom da bi demonstrirao let američkim marincima.

Prva avionska nesreća

Orvil je pilotirao, a Tomas je bio samo putnik. Letjelica je bila na visini od svega pedesetak metara kada je otkazala desna elisa i oni su počeli da padaju. U trenutku pada Selfridž je udario glavom i izgubio svijest. Obojica su prilikom pada ispali iz aviona i zadobili dodatne povrede. Rajt je završio sa pocepanim rebrima, modricama na kuku i slomljenom butnom kosti, ali se oporavio poslije sedam nedjelja u bolnici.

Selfridž je preminuo posle tročasovne operacije. To je bila prva zabilježena smrt u vazduhoplovstvu. Kasnije se tvrdilo da bi Selfridž preživio pad da je nosio kacigu, pa su piloti u narednom periodu nosili zaštitne kacige, koji su ostali do kraja Drugog svjetskog rata. Selfridžovo ime je ostalo zapamćeno zbog imenovanja raznih američkih baza i instituta za vazduhoplovstvo.