Društvo

Željeznice RS: Za pet godina 12 udesa na pružnim prelazima

Autor SRNA

Na prugama "Željeznica Republike Srpske" /ŽRS/ od 2014. do 2019. godine dogodilo se 12 udesa na pružnim prelazima jer su učesnici u drumskom saobraćaju zanemarili saobraćajnu signalizaciju, rečeno je iz ŽRS-a.

Izvor: Mondo/Stefan Stojanović

Iz "Željeznica Srpske" navode da je smanjen broj vanrednih događaja u kojima je jedno ili više lica poginulo ili teže povrijeđeno ili je nastala veća materijalna šteta, ali je povećan broj nezgoda u kojima je jedno ili više lica lakše povrijeđeno ili je nastala manja materijalna šteta.

Iz ove kompanije podsjećaju da se 11. januara dogodio udes između Banjaluke i Ramića u naselju Derviši, kada je na prugu ispred voza "Željeznica Federacije BiH" izletio putnički automobil i tom prilikom na licu mjesta poginulo jedno lice, dok je drugo, usljed teških povreda, preminulo nekoliko dana kasnije.

"Nakon uviđaja, utvrđeno je da je uzrok nepažnja vozača drumskog vozila", kažu iz ŽRS-a.

Pružni prelaz u naselju Derviši obezbijeđen je Andrejevim krstom, znakom stop i trouglom preglednosti, a to je nivo obezbjeđenja koji je prema zakonskim odredbama utvrđen na osnovu frekvencije saobraćaja na ovom dijelu ukrštanja puta i pruge.



Tokom 2019. godine na pružnom prelazu Vranjak u Modriči, koji je obezbijeđen trouglom preglednosti i saobraćajnim znacima, dogodio se jedan udes u kojem je jedno lice poginulo, a uviđajem je utvrđena odgovornost vozača putničkog vozila.

Iz "Željeznica Srpske" navode da je u udesu 2018. godine teško povrijeđeno jedno lice, te da je od 2014. godine registrovano više od jednog udesa na pružnom prelazu Vranjak.

"Ni u jednom vanrednom događaju nije utvrđena odgovornost `Željeznica Republike Srpske`, nego drugih učesnika u saobraćaju na putnim prelazima, u ovakvim slučajevima, vozača drumskih vozila", navode iz ŽRS-a.

Iz "Željeznica Srpske" apeluju na sve učesnike u saobraćaju da budu maksimalno odgovorni i savjesni, te poštuju saobraćajne propise kako bi sačuvali svoju, ali i bezbjednost ostalih učesnika u saobraćaju, s obzirom na sve učestalije kršenje saobraćajnih propisa i ugrožavanje bezbjednosti odvijanja željezničkog saobraćaja.

Iz ovog preduzeća ukazuju na dva incidenta na pružnom prelazu Koprivna kod Modriče od 3. febrauara i 31. januara, kada su vozač kombija, odnosno vozač autobusa, vozilima prešli preko pružnog prelaza dok su bili spušteni polubranici i prolaz zabranjen svjetlosnim saobraćajnim znacima.

"Željeznice Republike Srpske" su, u skladu sa Zakonom o željeznicama i Pravilnikom o načinu ukrštanja željezničke pruge i puta, pokrenule inicijativu za smanjenje ukupnog broja pružnih prelaza, te će, pored tri koja su zatvorena 2018. godine, u narednom periodu trajno zatvoriti još 73 neuslovna pružna prelaza.

Iz ove kompanije kažu da je za navedenu aktivnosti neophodna saglasnost upravljača puta.

Od 248 pružnih prelaza, koliko ih je ukupno na prugama normalnog kolosijeka, 23 prelaza su obezbijeđena svjetlosno-zvučnom signalizacijom sa ili bez polubranika, 13 je obezbijeđeno mehaničkim branicima kojima rukuje čuvar prelaza, dok su preostali obezbijeđeni saobraćajnim znakovima i trouglom preglednosti.



Iz ŽRS-a ističu da, kao i bilo koje druge željeznice u svijetu, nisu u obavezi da svaki pružni prelaz obezbijede branicima ili polubranicima, već je, prema propisanim zakonskim odredbama, način i nivo obezbjeđenja prelaza određen na osnovu kategorije puta, dopuštene brzine na pruzi i gustine drumskog saobraćaja, što je definisano zakonom i propisima koji uređuju oblast željeznica.

Prema zakonu, kako se navodi, pružni prelaz u nivou, zajedno sa kolovozom u širini tri metra od ose krajnjih kolosijeka, sastavni je dio pruge i obaveza upravljača infrastrukture, odnosno "Željeznica Republike Srpske", jeste da preduzima sve potrebne mjere radi bezbjednijeg saobraćaja.

Održavanje puta van tri metra je obaveza upravljača puta.

Kada je riječ o obilježavanju prelaza preko pruge u Republici Srpskoj, zakonska obaveza "Željeznica Srpske" je postavljanje znaka Andrejev krst, koji označava prelaz puta preko željezničke pruge u nivou.

"Preostala vertikalna signalizacija: znak stop, ograničenje brzine, približavanje prelazu puta preko željezničke pruge... obaveza je upravljača puta", kažu iz ŽRS-a.

Za održavanje i ispravno funkcionisanje prelaza, shodno zakonskim odredbama, zadužene su "Željeznice Srpske", kao i lokalne zajednice, odosno upravljač puta, svako u svom domenu.

Tagovi