Automobili

Model koji je promijenio sudbinu Škode: Tri decenije od premijernog predstavljanja čuvene "felicije"

Autor Željko Svitlica

Prvi Škodin model razvijen u partnerstvu s Volkswagenom nastao je prije tačno tri decenije. Škoda "felicia" je bila nasljednica modela "favorit", a ostaće zabilježeno da se montirala u Vogošći i da se prodavala po ulaznoj cijeni ispod 10.000 maraka.

Izvor: Shutterstock

Česi su na oduševljenje domaćih medija u oktobru 1994. lansirali model koji je označio početak nove ere za Škodu. Riječ je naravno o Feliciji, prvom modelu razvijenom u partnerstvu s njemačkim divom Volkswagenom, tri godine nakon što je Škoda postala dio njemačkog koncerna.

Kao tipični primjerak subkompaktne klase, "felicija" je hrabro zamijenila zastarjeli model "favorit", koji i mi dobro pamtimo na našim prostorima, a "favorit" je ujedno bio posljednji model koji je nastao tokom komunističkog perioda. Dizajn "felicije" je očekivano bio blizak "favoritu", mada su dimenzije novajlije bile očekivano veće. Naime, "felicija" je bila 40 milimetara duža i 15 milimetara šira od "favorita", ali i dalje značajno ispod četiri metra dužine.

Po pitanju pogona, "felicija" je u početku naslijedila arhaični karburatorski 1,3-litarski motor s 54 KS i nešto kasnije blago modernizovani 1,3 MPI benzinac sa 68 konja snage. Već 1995. godine počeo se ugrađivati snažniji 1,6-litarski benzinac sa 75 KS, koji je dobavljao Volkswagen, a koji se ugrađivao u Golfa 2. Šlag na tortu bio je atmosferski 1,9-litarski Volkswagenov dizel motor sa 64 KS, koji je bio favorizovani izbor bh. vozača zbog robusnosti i ekonomičnosti.

"Felicija" je u startu bila dostupna samo kao hatchback s pet vrata, ali već polovinom 1995. godine dodana je i praktična "combi" varijanta. Iste godine Škoda je takođe uvela u asortiman komercijalne varijante: "pick-up" i "van plus".

S razvojem tehnologije, "felicija" je bila prvi model marke koji je bio opremljen sistemima kao što su: ABS, četiri zračna jastuka, servo upravljač, klima uređaj, putni računar, grijanje sjedišta. Najluksuzniji modeli su imali električne podizače prozora, električne retrovizore i kožom presvučena sjedišta.

Početkom 1998. Škoda je redizajnirala "feliciju", a to osvježenje je bilo fokusirano na novu prednju masku i farove po uzoru na veću "octaviju". S većim branicima osvježena "felicija" je produžena za 28 milimetara (32 milimetra u slučaju "combi" varijante), a uključene su i nove opcije opreme, kao i nove boje. Unutrašnjost je manje-više ostala ista, a najočiglednija razlika bilo je kolo upravljača s logotipom marke u koloru.

U istorijskim zapisima ostaće zapisano da se Škoda "felicija" proizvodila između 1994. i 2001. godine. Nakon nepunih osam godina proizvodnje, s proizvodnih traka, uključujući i TAS-ov pogon u Vogošći u Sarajevu gdje se vršio najjednostavniji oblik po principima SKD montaže, sišlo je više od 1,4 miliona automobila.

Kao jedan od omiljenijih modela domaćih vozača, kojih i danas ima na našim cestama ostaće upamćeno da je "felicija" bila jedan od ključnih automobila koji je motorizovao poslijeratnu Bosnu i Hercegovinu. Ulazni model u varijanti 1.3 LX je koštao ispod 10.000 tadašnjih maraka. Njen nasljednik je "fabija".

(BIHAMK)