Automobili

Ova navika vozače može skupo da košta: Gorivo "ide kao ludo", evo šta radite pogrešno u autu tokom vrućina

Autor Vesna Kerkez

Vozači bijeg od visokih temperatura traže upravo u svom vozilu i to sa što više pojačanom klimom.

Izvor: Mondo/Stefan Stojanović

Visoke ljetne temperature ovih dana natjerale su mnoge vozače da do maksimuma pojačaju klimu u automobilu, kako bi se spasli od vrućine. Međutim, stručnjaci upozoravaju da ova, naizgled bezazlena navika, može ozbiljno povećati potrošnju goriva.

Problem je u tome što klima-uređaju, posebno po velikim vrućinama, treba određeno vrijeme da počne efikasno da hladi. Mnogi vozači, čim sjednu u pregrijan auto, automatski uključe klimu na najjače – a da pritom sistem još uvijek nije spreman da pruži željeni efekat.

Izvor: Andri wahyudi/Shutterstock

Džon Vilmot, izvršni direktor kompanije LeaseLoco, objašnjava:

"Kada uključite klimu, potrebno je vrijeme da se rashladni gas ohladi i počne da utiče na temperaturu vazduha u kabini. Ako je auto bio parkiran na suncu, proces hlađenja može dodatno da se uspori, pa klima mora da radi jače i duže".

Kako rashladiti auto bez rasipanja goriva?

Zato stručnjaci savjetuju: ako vozite na kraće relacije, posebno u gradskoj vožnji, bolje je da samo otvorite prozore i provjetrite vozilo, umjesto da uključujete klimu koja još uvijek ne radi punim kapacitetom.

"Na taj način ne samo da ćete brže doći do osvježenja, već ćete i uštedjeti gorivo", dodaje Vilmot.

Idealno bi bilo da prije nego što uključite klimu - otvorite vrata ili prozore i pustite da vreo vazduh izađe iz kabine. Tek onda uključite klimu, i to postepeno, kako bi sistem radio efikasnije, a potrošnja goriva ostala pod kontrolom.

Od čega zavisi koliko goriva troši klima uređaj?

Ima više faktora koji utiču na potrošnju goriva. Od spoljne temperature, zapremine vazduha u kabini, godišnjeg doba, prosječne brzine itd.

  1. Zapremina vazduha u kabini - veći automobili imaju veće kabine, samim tim i klime većeg kapaciteta koje troše više goriva.
  2. Spoljna temperatura - zavisi od ulazne temperature vazduha u kabinu. Više energije je potrebno da se vazduh od 40 stepeni ohladi na 25 nego kada je ulazni vazduh 30 stepeni.
  3. Godišnje doba - kada se klima koristi zimi za odleđivanje i razmagljivanje, radi pod velikim opterećenjem.
  4. Prosječna potrošnja goriva - ukoliko bude potrošnja minimalnih osam odsto, a u vožnji se troši sedam litara na 100 kilometara, onda se računa prema formuli 7l/100km + 8% = 7,56 l/100 kilometara.
  5. Ler, gradska vožnja i vožnja na otvorenom putu - Kada automobil radi u leru, potrošnja klime raste za velikih 70 odsto, u gradu na oko 20 odsto, dok na otvorenom putu (ukoliko je prosječna brzina oko 100 km/h), onda potrošnja raste oko šest odsto.

(Mondo) 

Tagovi