Na pet najvećih tržišta Evrope porastao broj prodatih polovnih vozila u odnosu na prvo tromjesečje prošle godine.
Kako pokazuju najnoviji podaci iz relevantnih evropskih oglasnika, tržište polovnih vozila u EU i u maju 2025. godine zadržalo je stabilnost u odnosu na prethodnu godinu.
Konkretno, prema podacima specijalizovanog sajta Autovista24, u prvom kvartalu ove godine broj prodatih polovnjaka porastao je za 0,6 odsto u odnosu na prvo tromjesečje prošle, što je oko 1,64 miliona jedinica. Kupci se i dalje u najvećem broju opredjeljuju za vozila sa benzinskim i dizel agregatima, dok se polovnjaci na električni pogon prodaju znatno sporije, a pri tom bilježe i pad vrijednosti.
Prema AUTO1 Group Price Indexu, cijene polovnih automobila u EU su u maju 2025. godine zabeležile gotovo beznačajan pad od 0,3 odsto u odnosu na april. Ipak, ako se poredi maj ove sa istim mjesecom prošle godine primjetan je rast cijena od oko 2,6 procenata.
Od početka godine pa do kraja maja cijene polovnjaka, prema podacima Auto1 Grupe, skočile su za nešto manje od pet procenata u odnosu na isti period 2024. Cijene su najviše porasle kod automobila koji pripadaju klasi takozvanih kompakta, dok je kod SUV modela situacija nešto stabilnija.
Kad je riječ o električnim modelima, primjetna je manja potražnja, pa i njihove cijene rastu u manjem obimu.
Vrijednost vozila i dalje u padu
Zanimljivi su podaci sajta Autovista24 za maj 2025, o prosečnim rezidualnim vrijednostima vozila (vrijednost automobila posle tri godine korišćenja i 60.000 pređenih kilometara) koje su nastavile da opadaju širom Evrope i sada su na 47,3 odsto. U odnosu na april to predstavlja pad od 0,3 procenta.
Posmatrano po vrstama pogona, vozila sa klasičnim hibridnim sistemima (HEV) pokazala su se kao najstabilnija, jer su u prosjeku zadržala 51 odsto svoje početne vrednosti. Benzinci i dizelaši bilježe nešto niže vrijednosti – 49,2 procenta i 47,7 odsto. Električna vozila (BEV), međutim, nastavljaju negativan trend. U maju su zadržala svega 39,9 odsto početne vrijednosti, što je drugi uzastopni mjesec u kome bilježe pad.
Neka od pet najvećih evropskih tržišta borila su se sa registracijama novih automobila u prvom kvartalu 2025. godine. Međutim, prodaja polovnih automobila se poboljšala u svim regionima.
Francuska, Njemačka i Italija zabilježile su pad prodaje novih automobila u prva tri meseca. U međuvremenu, Španija i Velika Britanija su zabeležile rast registracija. Ipak, tržište polovnih automobila u svakoj zemlji je zabilježilo poboljšanja, jer sve više kupaca bira stariji model kao svoj sljedeći automobil, navodi se u analizi Autoviste24.
Francusko tržište novih automobila zabilježilo je najveći pad od pet velikih tržišta u prvom kvartalu godine. Registracije su pale za 7,8 odsto, a veliki pad isporuka benzina dodatno je otežao sektor. Međutim, tržište polovnih automobila je poraslo u istom periodu, prema podacima AAA Data. Ukupno 1,36 miliona transakcija obavljeno je između januara i marta, što je povećanje od dva odsto u odnosu na prethodnu godinu.
Ipak, tržište polovnih automobila u zemlji nije u potpuno stabilnoj poziciji. U januaru je broj transakcija porastao za 7,7 odsto, ali je u februaru prodaja pala za jedan procenat, a u martu je usljedio novi pad od 0,2 odsto.
Španci prodali priličan broj novih automobila, to se odrazilo i na kupovinu polovnjaka
Španija se pojavila kao najjače tržište novih automobila u prvom kvartalu godine, sa povećanjem registracija od 14,1 odsto. Ovaj rezultat se odrazio i na tržište polovnih automobila u zemlji. Transakcije između januara i marta porasle su za 8,6 odsto prema proračunima Autovista24, sa 516.672 jedinica koje su promenile vlasnika u tom periodu.
Svaki mjesec je zabeležio poboljšanje, pri čemu su brojke u januaru porasle za 7,7 odsto, dok je februar zabilježio povećanje od 5,4 procenta. Mart je bio najjači mjesec u kvartalu, jer je prodaja porasla za 12,7 odsto, što je jednako poboljšanju od 20.231 jedinice.
Njemačko tržište polovnih automobila zabeležilo je skroman rast u prvom kvartalu godine, dok je tržište novih vozila opalo.
U prva tri mjeseca 2025. godine transakcije su porasle za 0,6 odsto, što je iznosilo 1,64 miliona jedinica. U istom periodu registracije novih automobila u zemlji pale su za 4,3 odsto. Brojke su vođene snažnim januarom, jer je prodaja polovnih automobila porasla za 6,9 odsto, u februaru je zabeležen pad od 5,2 odsto, da bi narednog mjeseca bio zabeležen skroman rast od 0,5 odsto.
Italijansko tržište polovnih automobila poboljšalo se za 4,7 procenata u prvom kvartalu 2025. godine, sa 1,47 miliona jedinica koje su promenile vlasnika. Ovo je u suprotnosti sa tržištem novih automobila u zemlji, koje je tokom prva tri meseca godine zabeležilo pad od 1,6 odsto.
Prema podacima industrijskog udruženja ANFIA, transakcije u Italiji su se poboljšale za 3,7 odsto u januaru. U februaru je broj porastao za 4,6 procenata, dok je mart bio najjači mjesec na tržištu polovnih automobila, sa porastom prodaje od 5,8 odsto.
Tržište polovnih automobila u Velikoj Britaniji bilo je najveće po obimu tokom prvog kvartala godine. Prema SMMT-u, ukupno 2,02 miliona jedinica je promenilo vlasnika u tom periodu. Ovo je prvi put od pre pandemije Covid-19 da je sektor zabeležio više od dva miliona transakcija.
Prodaja polovnjaka počela je sporo, sa poboljšanjem od 1,4 odsto u januaru. U februaru su transakcije pale za 0,3 odsto, ali je u martu došlo do snažnog skoka, sa prodajom koja je porasla za 6,9 procenata.
Da li bi ovi podaci trebalo da zabrinu proizvođače novih i električnih vozila? Odgovor je jednostavan – da.
(Biznis.rs/MONDO)