Neuropsiholog otkriva šta bi trebalo da zna dijete od dvije godine.
Ljudski mozak počinje da se razvija čak i prije rođenja, a njegov razvoj završava se tek oko 25. godine. Kako se taj proces odvija zavisi dosta od gena, ali i od interakcije djeteta sa okolnim svijetom, pri čemu su brojni izazovi i traženje rješenja za njih u djetinjstvu veoma važni.
U skladu sa tim, jedna od najvažnijih stvari koje roditelji mogu da urade za razvoj mozga mališana je da im dopuste da aktivno istražuju svijet oko sebe.
Istraživanje okoline
Roditelji znaju da je djeci važno da istražuju svijet oko sebe, ali se istovremeno i plaše da im to dopuste jer se plaše da se ne povrede. Želeći da ih sačuvaju od raznih opasnosti zaključavaju fioke i daju im telefone u ruke, kako bi mališani bili tihi i bezbjedni.
Iako je sasvim razumljiv strah roditelja, djeci je potrebno da izučavaju okolinu, padaju u blato, trče, voze bicikl, penju se na drvo... a izostanak svega toga može da utiče na ponašanje, kognitivnu, emocionalnu i socijalnu sferu života mališana.
To, svakako, ne znači da treba ostaviti decu samu, bez nadzora, uprkos svim potencijalnim opasnostima, već da treba biti umereno oprezan, tako da dete bude bezbedno, a da ipak ima priliku da istražuje.
Kada je riječ o djeci uzrasta dvije godine, kada se mozak još uvijek veoma aktivno razvija, neuropsiholog Olesja Sudareva otkriva za noviteroditeli.bg šta bi ovi mališani trebalo da znaju i mogu.
Krupna motorika
Kada je riječ o vještinama koje spadaju u krupnu motoriku, dvogodišnje dijete bi trebalo da može da:
- Prolazi razne prepreke
- Penje se uz stepenice i silazi bez držanja za ogradu
- Zaobilazi prepreke koje mu se nađu na putu
Fina motorika
Kada je riječ o finim motoričkim aktivnostima, evo šta bi otprilike dijete od dvije godine trebalo da ume:
- Okreće listove knjige stranicu po sranicu
- Pokazuje preferenciju ka korišćenju lijeve ili desne ruke (većina je desnoruka)
- Crta vertikalne linije
- Sakuplja loptice u posudu, gradi toranj od kockica (kroz greške i nove pokušaje)
- Umije da koristi pribor za jelo. Savjet je da dijete nakon godinu dana najprije počne da koristi kašiku samo, a nakon toga viljušku i nož (koji su obli i predviđeni za djecu)
Percepcija
- Do uzrasta od dvije godine, većina djece zna da razlikuje tri boje
- Razlikuje značenje između jedan i više (predmeta, igračaka...) i veliko i malo
- Može da prati uputstva od tri kratka elementa
Klasifikovanje predmeta po boji i obliku
- Razlikuje oblik i veličinu trodimenzionalnih igračaka (kada mu ponudite dvija oblika, recimo krug i kvadrat)
- Može da prepozna dva predmeta po zvuku kada ih ne vidi – na primjer, zvonce ili truba
Razumijevanje
- Razumije značenje reči "ne"
- Razumije značenje nekih uobičajenih zahtijeva i uputstava – daj mi, sakupi to, stavi igračke tamo...
- Umije da pokaže i zna nazive najmanje tri dijela tijela
- Reaguje verbalno ili gestovima na jednostavna pitanja odraslih
Govor
- Sastavlja rečenice od dvije ili tri riječi
- Ponavlja sve riječi
Pamćenje
- Može da zapamti i pronađe neke skrivene predmete
(MONDO/YuMama)