Showtime

Mondo predstavlja: Najbolji reditelji nominovani za Oskara

Autor Dragana Božić

U susret dodjeli Oskara predstavljamo vam najbolje reditelje nominovane za ovogodišnjeg Oskara.

Izvor: YouTube/Oscars

Piše: Vedran Grahovac


Prošle godine konkurencija za Oskara u kategoriji najbolje režije bila je izrazito jaka i jedna od najboljih prethodnih godina. Među nominovanim našli su veliki reditelji poput Bong Džo Hoa, KventinaTarantina, Sema Mendeza i Martina Skorsezea. Ove godine situacija je drugačija.

Na listi nominovanih su dva velika reditelja, Tomas Vinterberg i Dejdvid Finčer ali i dvije žene Kloi Žao i Emerald Fenel, a što se ne dešava baš tako često. Pored njih tu je i Li Ajzak Čang sa filmom „Minari“.

Kao i u ostalim kategorijama i u ovoj nema posebnog favorita s tim što blagu prednost ima Dejvid Finčer najviše zbog svog ranijeg opusa koji je odavno zaslužio Oskara ali i deset nominacija koje njegov film „ Mank“ ima.

Ovaj put Finčer bi mogao biti nagrađen jer nije prvi put da Akademija Oskara da reditelju za film koji mu nije najbolji, a na osnovu njegovih ranijih kvalitetnih ostvarenja.

Dejvid Finčer-„Mank“

Uz Vinterberga Finčer je najveće rediteljsko ime sa ove liste. Već godinama snima kvalitetne i dobre filmove i jedan je od najboljih u Holivudu. Uprkos tome ovo mu je tek druga nominacija za režiju dok je prvu osvojio za film „Socijalna mreža“ .

Film „Mank“ radio je u crno bijeloj tehnici posvećujući dosta pažnje kvalitetu fotografije. Uz pomoć nje , scenografije i vrlo dobre režije Finčer uspijeva dočarati neka davna vremena i period starog Holivuda. Nejvećim dijelom režiju je fokusirao na lik Manka koji sjajno tumači Geri Odlman. Iako „Mank“ nije njegov najbolje režiran film radi se ipak o tehnički kvalitetnom i dobro režiranom ostvarenju koje ima velike šanse da osvoji Oskara.

Ovim filmom Finčer još jednom dokazuje da je dobar reditelj koji se podjednako uspješno snalazi u različitim žanrovima.

Mank
Izvor: YouTube/Netflix

Kloi Žao- „Nomadland“

Jedna od dvije nominovane žene sa ove liste. Scenario baziran na knjizi Džesike Bruder koji se temelji na stvarnim ispovijestima savremenih nomada i radnika rediteljka vješto koristi za ono što smo dobili na kraju, a to je kvalitetan film i režija.

Za razliku od Finčera čiji glavni lik kao centralni nije stalno u kadru, Kloi kameru i režiju fokusira na lik Fern koja putuje i živi u kombiju. U velikoj mjeri oslanja se na scenografiju odnosno puste i prirodne predjele Amerike koristeći ih kao sastavni dio priče i režije.

Ova režija izgleda jednostavno i ne privlači pažnju, a zapravo u potpunosti ispunjava svoju funkciju dajući filmu na kvalitetu. Pored Finčera, ako je bar suditi po dosadašnjim nagradama, rediteljka koja ima najviše šanse za osvajanje Oskara.

Nomadland
Izvor: Youtube/ SearchlightPictures

Emerald Fenel-„Promising Young Woman“

Druga rediteljka na ovoj listi. Pored režije pisala je i scenario za „Promising Young woman“ koji je u velikoj mjeri i „krivac“ za finalni utisak ovog filma. Taj scenario u određenim dijelovima posveta je pojedinim segmentima američke pop kulture kako kroz vizuelno tako i kroz pominjanje nekih imena.

Baš taj pristup, između ostalog, doprinio je i režiji za koju u konačnici možemo reći da je sasvim solidna i korektna, ali ništa više od toga. Režija koja je mogla biti puno bolja da se rediteljka odlučila za jedan recimo drugačiji i ozbiljniji pristup priči i ideji koja je imala dosta potencijala.

Promising Young Woman
Izvor: YouTube/Focus Features

Tomas Vinterberg-„Another Round“

Već godinama jedan od najboljih danskih i evropskih reditelja. Ovo mu je prva nominacija za Oskara u kategoriji režije, a njegov film „Lov“ prije par godina našao se među nominovanim u kategoriji najboljeg stranog filma.

Odličan, ozbiljan i zabavan scenario Vinterberg koristi da snimi jedan od najboljih filmova prošle godine. Kamera često prati likove iz blizine dok se dio radnje odvija na malom i zatvorenom prostoru.

Uprkos tome Vinterberg režira film koji nije naporan i tjeskoban za oči, a kako to nekad zna biti kada se radnja odvija u zatvorenim prostorima. Njegov pristup da vrlo ozbiljnu temu obradi kroz priču o alkoholu sa primjesama humora pokazao se dobrim što je prepoznala kritika i publika. Ono što posebno treba izdvojiti je jedna od najbolje režiranih završnih scena posljednjih nekoliko godina na filmu.

Kamera koja spretno prati ples Mikelsena zajedno sa sjajnom i melodičnom muzičkom numerom „What a Life“ doprinijela je tome da su ovu scenu mnogi već svrstali u antologijske. Ne bi bilo nezasluženo kada bi Vinterberg osvojio Oskara ali nakon prošle godine kada je ovu nagradu za režiju osvojio takođe strani reditelj male su šanse da će se to ponoviti. Bez obzira na to Vinterberg je napravio veliki posao snimivši odličan film.

Another Round
Izvor: Youtube/ TIFF Trailers

Li Ajzak Čang-„Minari“

Scenario za“Minari“ zasnovan je na dijelovima života Li Ajzak Čanga. Ova činjenica u velikoj je mjeri uticala na pristup u režiranju koji je rezultirao iskrenošću, duhovitošću i potrebnom dozom ozbiljnosti.

Dobra priča zajedno sa nekoliko sjajnih uloga pomogli su Čangu da snimi kvalitetan i dobro režiran film. S obzirom na temu Čang uspješno izbjegava da film pretvori u patetiku i eksploataciju emocija, a što se često zna desiti. Tokom čitavog filma kreće se na liniji koja je granica između ozbiljnog i zabavnog što sve zajedno funkcioniše kao cjelina. Reditelj koji takođe ima veliku šansu za osvajanje Oskara.

Minari
Izvor: YouTube/A24

Kada govorimo o našim favoritima u ovom slučaju to je danski reditelj Vinterberg sa jednim od najboljih filmova prošle godine.

Sa druge strane, jedan od najrealnijih ishoda mogao bi biti Oskar za Finčera kome bi se Akademija na taj način mogla odužiti za sve njegove prethodne filmove koji do sada nisu nagrađivani Oskarom.

Pratite Mondo.ba na Facebooku, Instagramu i Twitteru. Aplikacija je dostupna za IOS i Android telefone.