Istraživanje MMF-a

Dobrodošli u svet gde Apple i Fejs bolje poznaju klijente od samih banaka!

Autor Miloš Delević

I to ne samo oni, već mnogobrojni tehnološki giganti!

Izvor: MONDO / Amazon

Kompanije kao što su Facebook i Apple sve više vode računa o finansijskim uslugama koje mogu da ponude svojim korisnicima.

Međunarodni monetarni fond (IMF ili kod nas MMF) se zapitao šta će sledeće tehnološki giganti uraditi na polju finansija.

Istraživači sa MMF-a su zabeležili da popularnost banaka sve više opada u korist nove oblasti koja se zove fintech (spoj reči finance i technology). Ističu da su pametni telefoni i društvene mreže pomogle da se pokrenu finansijske inovacije kroz upotrebu nefinansijskih podataka, kao što su tip internet pregledača korisnika, uređaja koji koristi, ili istorija pretrage i kupovine.

„Fintech otklanja dilemu tako što se bavi velikim brojem nefinansijskih podataka, kao što je internet pregledač ili koji hardver se koristi kako bi se pristupilo internetu, ali i istorija pretrage i kupovine. Poslednja istraživanja ukazuju da će jednom kada ih budu napajali veštačka inteligencija i mašinsko učenje, ti alternativni izvori podataka biti superiorniji u odnosu na tradicionalne metode kreditne procene, te da mogu da unaprede finansijsku inkluziju, kao na primer omogućivanje kredita neformalnim radnicima i domaćinstvima, kao i kompanijama u ruralnim delovima“ – stoji u ovom izveštaju MMF-a.

Oni tvrde da su upravo ti metodi superiorniji u odnosu na tradicionalnu procenu kreditnog rizika koje sprovode banke i da one pomažu da kredit dobiju ljudi koje banke inače ignorišu ili prosto koji nemaju način kako da se proceni zajam, od neformalnih radnika (Neformalni radnici se prema zvaničnoj statistici vode kao zaposlena lica, ali su uskraćeni za osnovna prava koja proističu iz radnog odnosa poput penzijskog i zdravstvenog osiguranja) do čak kvalifikovanih i dobro plaćenih ljudi.

Prema MMF-u, u svetu postoji 1,7 milijardi odraslih osoba bez bankarskih sredstava.

Fintech i prikupljanje alternativnih informacijama kako bi se odredio kredit nije nova tehnika, ali MMF proučava evoluciju tržišta van tradicionalnih banaka, te impliciraju na to da kompanije kao što su Facebook i Amazon znaju više o korisnicima banaka, nego što to one znaju same.

Inovacije u komunikaciju dovode do veliki broj digitalnih platformi na društvenim mrežama, mobilnim komunikacijama, i trgovini preko interneta, te da iste penetriraju u svakodnevnicu potrošača, što dovodi do toga da se povećava njihov digitalni otisak “prsta”, kao i dostupni podaci” – pišu istraživači Arnud But, Piter Hofman, Luk Levan i Lev Ratnovski na MMF blogu.

“Platforme kao što su Amazon, Facebook ili Alibaba pripajaju sve više finansijskih usluga u svojim ekosistemima, što omogućava rast novih specijalnih provajdera koji se takmiče sa bankama u plaćanju, upravljanjem imovinom i pružanjem finansijskih podataka” - zaključuju oni.

(Mondo / zdnet)

Tagovi