Nova kazna

Meta papreno kažnjena zbog primoravanja korisnika da prihvate ciljane reklame

Autor Dragana Božić

Korisnicima je bio postavljen ultimatum - prihvatite personalizovane reklame ili napustite platformu.

Izvor: YouTube / Meta

Kompanija Meta i Mark Cukerberg se suočavaju sa još jednom kaznom Evropske Unije, ovaj put od 390 miliona evra, nakon što su evropske vlasti utvrdile da je kompanija nezakonito zahtijevala da Facebook, Instagram i WhatsApp korisnici prihvate personalizovane reklame.

Društvene mreže su navodno prekršile Opštu regulativu o zaštiti podataka (GDPR) tako što su postavile ultimatum za prikupljanje podataka o ciljanju reklama u svojim uslovima korišćenja. Drugim riječima, pred korisnike je postavljen izbor - prihvatite personalizovane reklame ili nećete moći da koristite platformu.

Iako EU nije jasno navela u odluci šta želi da Meta promijeni u svojoj politici, kroz redove se može pročitati da se očekuje da kompanija dozvoli korisnicima da odbiju personalizovane reklame. Meta je u saopštenju rekla da je "razočarana" odlukom, kao i da smatra da njihov postojeći pristup poštuje GDPR. Kompanija planira da podnese žalbu na presudu.

Nije iznenađujuće da Meta ne prihvata odgovornost, jer se kompanija istorijski suprotstavljala pokušajima smanjenja ciljanih reklama i bila je najveći protivnik App Tracking Transparency funkcije koju je kompanija Apple donijela na svoje telefone kako bi spriječila aplikacije da prate i prikupljaju podatke o korisnicima izvan matičnih aplikacija. Tvrdi se da je zbog ove opcije Meta prošle godine izgubila 10 milijardi dolara prihoda, ali ako je vjerovati grupnim tužbama, takođe su pokušali da je zaobiđu tako što su ubacili kod za praćenje u svoj pregledač unutar aplikacije. Ukoliko se ovi navodi pokažu kao tačni, Cukerberga čega još jedna paprena kazna.

Uprkos planiranoj žalbi, malo je vjerovatno da će Evropska unija promijeniti svoju odluku. Irska komisija za zaštitu podataka (DPC), koja reguliše aktivnost kompanije Meta u Evropi, više šuta je kažnjavala američkog giganta tokom posljednjih godinu i po dana. Podsjetimo, DPC je kaznio Meta-u sa 405 miliona evra nakon što je gomila e-mail adresa i brojeva telefona korisnika starosti od 13 do 17 godina procurila na internetu u septembru, a u novembru je odredila kaznu od 265 miliona evra zbog neuspješne zaštite korisnika od skupljanja podataka. Zvaničnici žele da Meta promijeni svoj pristup, a nova odluka samo dodatno povećava pritisak.

Tagovi