"mrežni efekti"

Tramp, Twitter i posljedice: Stručnjaci tvrde – "Mask i X su epicentar dezinformacija o američkim izborima"

Autor Vesna Kerkez

Ogroman broj od 203 miliona Maskovih pratilaca na X-u dovodi do stvaranja "mrežnih efekata", kada se sadržaj koji on postuje prenosi i na brojnim drugim društvenim medijima čime bivši Twitter dobija centralnu ulogu u širenju lažnih informacija, tvrde stručnjaci

Izvor: Angela Weiss / AFP / Profimedia

Čak dvije milijarde pregleda na društvenoj platformi X sadržale su, tokom ove godine, "lažne ili obmanjujuće tvrdnje" milijardera Ilona Maska o američkim predsjedničkim izborima, navodi se u izvještaju neprofitne američke organizacije Centar za suzbijanje digitalne mržnje (Center for Countering Digital Hate – CCDH).

Istovremeno, nekadašnji Twitter ima centralnu ulogu u omogućavanju širenja lažnih informacija o "kritičnim" američkim državama, smatraju stručnjaci za izbore i dezinformacije, navodi Rojters.

Otkako je preuzeo tu društvenu mrežu, najbogatiji čovjek na svijetu je ograničio moderiranje sadržaja koji korisnici objavljuju i otpustio hiljade zaposlenih.

Mask je otvoreno podržao republikanskog kandidata i bivšeg predsjednika Donalda Trampa, koji se za svoj drugi mandat u Bijeloj kući izborio protiv demokratske kandidatkinje Kamale Haris.

Izvor: KAMIL KRZACZYNSKI / AFP / Profimedia

87 objava "lažne ili obmanjujuće"

A kada se Maskova podrška Trampu prenese u digitalni svijet, onda ogroman broj od gotovo 203 miliona korisnika X-a koji ja ga na toj platformi prate dovodi do stvaranja "mrežnih efekata". Sadržaj koji Mask postuje na X-u relativno brzo se prenosi i na drugim društvenim medijima i platformama za razmjenu poruka, kao što su Reddit ili Telegram, objašnjava Ketlin Karli, profesorka informatike i računarstva na Univerzitetu Karnegi Melon.

"X je kanal koji sprovodi takve sadržaje od jedne platforme do druge", ističe ova stručnjakinja za dezinformacije.

Na takav način, najmanje 87 Maskovih objava iz 2024. godine je promovisalo tvrdnje o američkim izborima za koje je potom provjerom činjenica ustanovljeno da su lažne ili obmanjujuće.

Istovremeno, te objave su, upravo zahvaljujući "mrežnim efekatima", prema podacima CCDH, ukupno ostvarile čak – dvije milijarde pregleda!

Izvor: Angela Weiss / AFP / Profimedia

Slučaj Pensilvanija

U američkoj državi Pensilvaniji, na primjer, pojedini korisnici nekadašnjeg Twitter-a zloupotrebili su to što je lokalna izborna administracija nepotpune obrasce za registraciju birača označila kao nevažeće, što su oni potom lažno predstavili kao primjer miješanja u izbore, prenosi Reuters.

Inače, Pensilvanija je jedna od sedam ključnih "kolebljivih" država SAD, onih u kojima se do kraja izbornog procesa ne može predvidjeti za kog kandidata su birači u njoj glasali, zbog čega i najmanja neregularnost izaziva veliku pažnju.

Postovi na nekim X nalozima su, u ovom slučaju, implicirali "da je bilo prevara birača" i da "zbog toga samo registrovani glasači sa pravom glasa mogu da glasaju".

Izvor: Shutterstock

Kompanija Cyabra, koja koristi vještačku inteligenciju za otkrivanje dezinformacija na internetu, je saopštila da je X nalog sa 117.000 pratilaca imao ključnu ulogu u širenju lažnog videa koji navodno prikazuje uništavanje glasačkih listića Trampovih glasača u Pensilvaniji.

Portparol kompanije X je izjavio da je ta platforma preduzela mjere protiv brojnih naloga koji su dijelili taj sporni video. On je korisnike uputio i na funkcija Community Notes, koja korisnicima X-a omogućava da dodaju dodatni kontekst ranjim objavama, što ljudima pomaže da identifikuju obmanjujući sadržaj i efikasnije je od zastavica upozorenja na spornim objavama.

(MONDO/SmartLife)