Ekonomija

ŽRS: Voz Sarajevo - Banjaluka - Zagreb trenutno nije isplativ, još nema uslova za pokretanje linije

Autor Željko Svitlica

Prije prošlonedjeljne sjednice vlada Republike Srpske i Federacije BiH, federalni premijer Nermin Nikšić najavio je da postoji mogućnost obnove željezničke linije od Sarajeva do Banjaluke. U ŽRS potvrđuju da ideja postoji, ali da uslovi još nisu ispunjeni.

Izvor: MONDO/Vedran Ševčuk

Dva najveća grada u BiH nisu povezana željezničkom linijom od kada je 2020. godine, zbog pandemije prestao da vozi brzi i moderni "Talgo voz", iz Banjaluke u Sarajevo, pa dalje do Zagreba (i obrnuto).

Na pres konferenciji nakon sjednice vlada RS i FBiH ovaj projekat ipak nije spomenut. U preduzeću "Željeznice Republike Srpske"(ŽRS) za MONDO su rekli da su posvećeni regionalnom i međunarodnom povezivanju u željezničkom prevozu putnika i da podržavaju ovakve linije, ali čim budu ispunjeni svi tehničko - tehnološki i ekonomski preduslovi za njihovu konačnu realizaciju.

Međutim, pojašnjeno je da trenutna raspoloživost željezničkim vučnim i vučenim kapacitetima željezničkih operatera (RS, FBiH i Hrvatske), stanje željezničke infrastrukture, kao i pokazatelji analiza ekonomske opravdanosti i isplativosti, još uvek nisu dostigli neophodan nivo za uspostavljanje ove međunarodne linije.

"Članovi uprava tri regionalna željeznička operatera ŽRS, "Željeznica FBiH" i "Hrvatskih željeznica za putnički prijevoz", nastavljaju da razgovaraju o potrebama i mogućnostima uspostavljanja međunarodne željezničke putničke linije, na relaciji Sarajevo – Banjaluka – Zagreb", kažu nam u ŽRS.

Takođe, podsjećaju da se ŽRS nalaze u značajnom projektu restrukturisanja preduzeća, koje podrazumijeva poštovanje preuzetih obaveza iz međunarodnog ugovora sa Svjetskom bankom.

"Aktivnosti i razgovori na ovu temu biće nastavljeni i u narednom periodu. Sve ukupno zahteva detaljnu analizu trenutnog stanja i prioritetnih potreba za uvođenjem novih putničkih linija, na komercijalnim osnovama svih željezničkih kompanija iz okruženja. Neophodno je da željeznički saobraćaj kao najpouzdaniji, najpovoljniji i ekološki najprihvatljiviji vid transporta koji je na usluzi privredi i građanima, kroz reforme koje prolazi u okviru projekta restrukturisanja u narednom periodu bude modernizovan", dodaju u ŽRS.

Napominju da je Željeznicama Republike Srpske neophodna značajna obnova željezničke infrastrukture, podizanje kvaliteta željezničkih usluga kroz skraćenje vremena putovanja, kao i nabavka novih voznih sredstava, koja bi mogla da apsorbuju obnovnjenu infrastrukturu u budućem periodu.

(MONDO)