Ekonomija

Njemačka i dalje u riziku od recesije: Pad proizvodnje najveća "boljka", da li ostaju bez automobilske industrije?

Autor Dušan Volaš

Industrijska proizvodnja u najvećoj evropskoj ekonomiji pala je za 1,5 odsto u junu u poređenju sa majom, što je podstaknuto padom od 3,5 odsto u ogromnom njemačkom automobilskom sektoru.

Izvor: EPA-EFE/MARTIN DIVISEK

Pad industrijske proizvodnje u Nemačkoj, mnogo veći nego što su prognozirali ekonomisti, povećava rizik da će se proizvodnja smanjiti kasnije ove godine, što bi potencijalno odvelo Njemačku u recesiju, ponovo

Građevinski sektor, gdje je proizvodnja smanjena za 2,8 odsto, takođe je imao negativan uticaj na ukupnu industrijsku proizvodnju, saopštio je u državni Zavod za statistiku.

Njemačka je tek izašla iz recesije u periodu od aprila do juna, pošto je bruto domaći proizvod (BDP) bio jednak u poređenju sa prethodnim tromjesečjem, ali najnoviji privremeni podaci sugerišu da blago poboljšanje stanja privrede možda neće potrajati.

“Očekujemo da će pad industrijske proizvodnje biti jedan od faktora koji će uzrokovati ponovno smanjenje njemačkog BDP-a u drugoj polovini ove godine“, napisala je Franziska Palmas, viši ekonomista za Evropu u Capital Economics-u.

Jorg Kramer, glavni ekonomista u drugoj najvećoj njemačkoj banci Comerzbank, takođe je predvidio pad BDP-a kasnije ove godine.

Njemačka automobilska industrija čini 5 odsto privrede

Njemačka automobilska industrija, koja čini oko 5 odsto privrede, bori se da se oporavi od udarca koji je zadala pandemija i iskomplikovani lanci snabdijevanja zbog korone.

Izvor: EPA-EFE/FILIP SINGER

Oko 2,2 miliona automobila sišlo je sa proizvodnih traka u prvoj polovini godine, prema njemačkom udruženju automobilske industrije. Iako je to bio značajan porast u poređenju sa istim periodom 2022. godine, proizvodnja je i dalje 10 odsto niža nego u prvoj polovini 2019. Dostizanje nivoa proizvodnje pre pandemije može još potrajati.

"S obzirom na ukupnu ekonomsku situaciju i razvoj pristiglih porudžbina, može se očekivati da će se visoke stope rastaproizvodnje uskoro usporiti. Zaostatak velikih porudžbina se polako smanjuje", rekla je Hildegard Miler, predsjednica industrijskog tijela, u izjavi prošlog mjeseca.

U drugim dijelovima njemačkog industrijskog sektora, koji uključuje proizvodnju energije, izgledi su nešto bolji. Nove porudžbine u proizvodnji skočile su za 7 odsto u junu u odnosu na prethodni mjesec, pokazali su privremeni podaci u petak, iako su brojke iskrivljene velikim porudžbinama.

"Njemačka industrija ostaje u teškim vodama", rekao je Salomon Fidler, ekonomista u čuvnoj privatnoj banci Berenbergu ukazujući, između ostalih faktora, na prošlogodišnji šok cijena energije i slabost potražnje u SAD i Kine.

Folksvagen u problemu

Folksvagen, najveći evropski proizvođač automobila, bori se sa sporom prodajom u Kini - svom najvećem pojedinačnom tržištu – gdje gubi od lokalnih konkurenata.

Kompanija je prijavila pad isporuka u Kini od 14,5 odsto u prvom kvartalu. Oporavlja se u aprilu i maju, ali su isporuke u prvoj polovini sveukupno i dalje bile 1,2 odsto manje u odnosu na isti period 2022.

Širi njemački industrijski sektor morao je da se bori sa visokim cijenama energetika, koje su već rasle u Evropi kada je Rusija izvršila invaziju na Ukrajinu u februaru 2022. godine, dovodeći ih do rekordno visokih cijena. Cijene prirodnog gasa u Evropi su od tada pale na 44 odsto ispod svog predratnog nivoa.

Berenberg očekuje da će Njemačka ponovo pasti u "blagu recesiju" u drugoj polovini ove godine, dodao je Fidler.